| کد مطلب: ۱۰۲۲۰۰۶
لینک کوتاه کپی شد

اعتماد مردم «بدون شفافيت» جلب نخواهد شد

آرمان ملی- سهیل ثابت: عملکردها و رفتارهای صورت گرفته از سوی دولت‌ها و برخی مسئولان و دستگاه‌ها و متعاقبا تاثیر آن در جامعه باعث شده تا اعتماد مردم نسبت به روندها، رویکردها و آنچه در جامعه می‌گذرد کاهش یابد و دیگر مردم مثل سابق به عملکردها و سخنان مسئولان اعتماد پیدا نکنند. با این حال با روی کار آمدن دولت جدید همه از روسای قوا گرفته تا سایر مسئولان به لزوم بازگشت اعتماد به جامعه تاکید می‌کنند اما باید دید چگونه در راستای بازگرداندن این اعتماد تلاش کرده و راهکارهایشان برای این مهم چیست که به نظر می‌رسد در آینده‌ای نه چندان دور مشخص شود. در این راستا برای بررسی شرایط جامعه، بازگرداندن اعتماد اجتماعی و حاکمیت یکدست «آرمان ملی» با سید مصطفی هاشمی طبا فعال سیاسی و معاون رئیس جمهور در دولت اصلاحات به گفت و گو پرداخته است که می‌خوانید.

مقامات و مسئــولان بارها نسبت به بازیابی اعتماد عمومی صحبــت کرده‌اند اما هنوز جامعه نسبت به آنچه می‌گذرد اعتمادش بازگردانده نشده؛ اساسا باید چه رویکردها و رفتارهایی برای این مهم در پیش گرفته شود؟
به راحتی نمی‌توان آب ریخته را باز گرداند؛ ما همیشه از شفافیت و اعتماد به مردم صحبت می‌کنیم اما در مسائل کشور شفاف نیستیم. گفته می‌شود که 30 میلیارد نخ سیگار قاچاق در کشور داریم که تقریبا 3 هزار کانتینر می‌شود حال پرسش اینجا است که این 3 هزار کانتینر چگونه وارد کشور می‌شود؟ یک سی پی یو یا دیسک نیست که در جیب جا گرفته و وارد کشور شود. وقتی روزنامه‌ها می‌نویسند که به این میزان قاچاق سیگار داریم هیچ کس نمی‌گوید که چه کسی پشت این ماجرا است. مگر می‌شود که 3‌هزار کانتینر وارد کشور شود و رئیس جمهور، معاون اول، قوه قضائیه و ستاد مبارزه با قاچاق کالا ندانند؟ البته منظور من زمان آقای روحانی است هر چند که در حال حاضر نیز شرایط به همین گونه است. پس اینکه شبهه پیدا شود طبیعی است که 3 هزار کانتینر در سال وارد کشور و در نقاط مختلف توزیع می‌شود. بنابراین اگر قرار است که اعتماد مردم جلب شود باید با مردم شفاف بود. چند وقت پیش دادگاهی تشکیل شد و شخصی پیدا شد که گفتند ده هزار مدرک دکتری با آرم‌های مختلف صادر کرده در حالی که معلوم نیست این ده هزار مدرک در دست چه کسانی است. بالاخره لیست مدرک بگیران وجود دارد و باید بگویند که این تعداد نفرات مدارکشان معتبر نیست. هر کسی که از در وارد می‌شود دکتر است در حالی که معلوم نیست مدرک خود را از کجا آوردند. به نظر من تا وقتی با مردم راحت حرف نزنیم و مشکلات را باز‌گو نکنیم بحث اعتماد مردم حل نخواهد شد. مهم‌تر از آن اینکه برخی بعضا ائمه و معصومین را نیز خرج خود می‌کنند. چندی پیش ویدئویی دیدم که یکی از وعاظ معروف تهران که در صداوسیما نیز حضور دارد در برنامه‌ای شرکت کرده بود و آقای مهدی نصیری از او سوال کرد که چرا وعده‌های اول انقلاب به تحقق نرسید؟ مهمان برنامه نیز گفت وعده‌هایی که پیغمبر(ص)، حضرت علی(ع) و ائمه (ص) نیز به سرانجام نرسید. به عبارتی ائمه و معصومین را خرج مسئولان می‌کنند. در حالی که این مساله می‌تواند هزار و یک دلیل دیگر هم داشته باشد. مثل اینکه وقوع جنگ ، محاصره اقتصادی و نبود امکانات باعث شد تا شرایط آنطور که باید پیش نرود و وعده‌ها محقق نشود. حداکثر می‌توانستند بگویند که فلان وعده را اشتباه دادیم. قرآن نیز می‌گوید:« چرا قولی می‌دهید که انجامش نمی‌دهید». لذا این خیلی باعث تاسف است که ائمه معصومین را خرج مسئولان می‌کنند. لذا برای بازگشت اعتماد عمومی باید شفافیت، صداقت و عملکرد مشخص و مطلوب در دستور کار مسئولان قرار گیرد. از طرفی دولت می‌گوید ما جناحی نیستیم در حالی که همه را از یک جناح انتخاب کردند. حتی یک آدمی را انتخاب نکردند که تفکر متفاوتی داشته باشد ولی بتواند در دولت کار کند. لذا معلوم است که وعده‌ها عملی نمی‌شود چون امکاناتمان که تغییر نکرده است. بنابراین بازگرداندن اعتماد جامعه بسیار سخت است.
با توجه بــه اینکــه شرایط نسبت به گذشته تغییر نکـــرده و ظرفیت‌ها عوض نشده؛ اساسا چــرا وزرا و رئیس جمهور وعده‌های مختلفی در جهــت بهتر شدن امور می‌دهند؛ این وعده‌ها با وجود شرایط موجود تحقق‌پذیر است؟
معتقدم شرایط و ظرفیت‌ها تغییر نکرده و حتی مسائل پیچیده‌تر می‌شود با توجه به اینکه طالبان در شرق ایران مستقر شده است. البته واقعا احساس من این است که آمریکا طالبان را برای ایران کاشته و بر این عقیده بود که جبهه غرب ایران را از طرف اسرائیل زیر نظر داریم، چراکه اسرائیل در امارات، کردستان عراق و آذربایجان حضور دارد و در جبهه شرقی هم طالبان را کاشته‌اند. لذا فکر می‌کنم علاوه بر اینکه محاصره اقتصادی هستیم محاصره سرزمینی هم می‌شویم. اینها علامت‌های خوبی نیست. البته هر چند امکانات جدیدی نداریم اما هزینه‌های جدیدی برای خودمان درست می‌کنیم و وعده‌هایی می‌دهیم که هیچکدام به تحقــق نمی‌رسد. از سرزمین خودمان غافل هستیم، مسائل زیست محیطی را کنار گذاشتیم و یک مخروبه ایجاد می‌کنیم؟ در زمان آقای روحانی وقتی محاصره اقتصادی شدیم باید در داخل سیستم خودمان را به نحوی پیش می‌بردیم که با این تحریم مبارزه می‌کردیم. اما آقای روحانی که به روی خود نمی‌آورد و می‌گفت همه چیز درست می‌شود و ائمه جمعه نیز می‌گفتند که باید معیشت مردم را بهتر کنیم. در حالی که با نپذیرفتن FATF، شرایط محاصره اقتصادی و تحریم‌ها امکان بهبود معیشت مردم وجود نداشته و ندارد. این منجر به این مساله شد که به رغم تحریم‌ها توقعات مردم بالا برود در حالی که باید می‌گفتیم کشور تحریم است و همه باید ریاضت بکشند و از زندگی خود بزنند. لذا وقتی در منطقه حضور داریم و آمریکا هم با ما مبارزه می‌کند و کشورهای عربی هم به سمت اسرائیل رفتند این باید موجب شود که در داخل خودمــان را مجهزتر کنیم در حالی که در داخل نیز واداده‌ایم. اخیرا شنیده‌ام گفتند می‌خواهیم 30‌هزار مگاوات نیروگاه برقی بگذاریم. خب چگونه می‌خواهند برق تولید کنند. به نظر من استیل و سبک الگوی زندگی آمریکایی در جامعه شهری ما ادامه پیدا می‌کند و محرومین هم همچنان محرومند و دنبال این هستیم که این شرایط را سامان دهیم که نمی‌شود.
برخی معتقدند که یکدست بودن ارکان حاکمیتی و نبــود اختلاف در قوا می‌تواند موجب پیشبرد سریع‌تر اهـداف و حل بهتر مشکلات گردد؛ کابینه آقای رئیسی هم که گفته بر مبنای کارآمدی و شایسته‌سالاری انتخاب شده همین امر را تایید می‌کند؛ تحلیل شما از این مساله چگونه است؟
حتما از نظر آقای رئیسی افراد بر مبنای شایسته سالاری انتخاب شده‌اند چون یکی از فاکتورهای شایسته سالاری هم خطی با رئیس جمهور است. لذا فقط نباید موضوع را فنی نگاه کرد بلکه وقتی می‌خواهند شخصی را برگزینند از نظر آنها شایسته کسی است که با آنها همفکر و مطیع باشد و اینها فاکتور شایستگی است. البته ای کاش این افراد می‌توانستند مسائل کشور را حل کنند اما معتقدم مسائل را بدتر می‌کنند. چه کسی گفته است که یکدستی ارکان حاکمیت می‌تواند مسائل را حل کند. یکدست بودن به شرطی که برنامه باشد، با مسائل واقعی برخورد شود، به مردم گفته شود و افراد شایسته مدیریت انتخاب شوند بله نتیجه می‌دهد اما چنین چیزی نیست. هر چند که من معتقدم در مدیریت اجرایی کشور نباید بحث سیاسی وجود داشته باشد و آن زمان می‌توان شایسته‌ها را انتخاب کرد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار