| کد مطلب: ۱۰۲۱۷۲۲
لینک کوتاه کپی شد

ماده مخدر کِمیکال ؛ ارزان-در دسترس!

آرمان ملی: این روزها با توجه به کشفیات پلیس و نظر کارشناسان، ماده مخدری در میان جوانان دست به دست می‌شود که بسیار خطرناک‌تر و البته ارزان‌تر از دیگر مواد مخدر شیمیایی است، ارزان بودن ماده مخدر «کِمیکال» سبب شده که در میان برخی از جوانان شایع شود. در حقیقت «کِمیکال» ترکیبی از ماری‌جوانای سنتی و مواد شیمیایی دیگر است که سبب شده، مخدری محصول آزمایشگاه تولید شود. ترکیباتی که به گفته کارشناسان این ماده مخدر را قوی‌تر و خطرناک‌تر کرده است. ماده اصلی این ماده مخدر مراسوئیت است. این موضوع را مدیر کل دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم ایران تایید می‌کند و هشدار می‌دهد: «درحال‌حاضر تهیه و سفارش پیتزا بیشتر از سفارش مواد زمان می‌برد»؛ یکی از موادی که به گفته این مقام مسئول چنین آسان و به سرعت در دسترس است، کِمیکال نام دارد. ماده‌ای که تفاوت عمده آن بنا بر گزراش‌هایی منتشر شده، در گروه سنی مصرف‌کننده است.
نوجوانان در معرض اعتیاد
چنـــدی پیش یکی از رسانــه‌ها در باره نوشت: «مصرف این ماده مخدر بین بزرگسالان کمتر دیده می‌شود و در میان مصرف‌کنندگان آن، نوجوانان ۱۲ تا ۱۴ ساله هم دیده می‌شود، پیامدهایی چون فلج موقت بدن، تشنج تا تجربه نزدیک به مرگ از عوارض اعتیاد به این ماده مخدر است. این ماده مخدر که گویا در ۱۰ سال اخیر شناخته شده است، سال ۱۳۸۸ به ایران وارد شده است. مهمترین مشکل استفاده از کمیکال را استفاده طولانی مدت از آن می‌دانند که زمانی خطرناک می‌شود که مصرف آن از ۶ ماه تا یک سال به درازا بکشد. از پیامدهای مصرف این روان‌گردان به تأثیری که بر روی مردان می‌گذارد، اشاره شده و این احتمال که مصرف‌کنندگان طولانی مدت، ممکن است هیچ‌گاه بچه‌دار نشوند. توهم دیداری و شنیداری، سرگیجه و تهوع، سرخوشی و خنده مفرط از جمله عوارضی هستند که به این ماده مخدر نسبت داده می‌شودند؛ عوارضی که می‌توانند باعث بالارفتن فشار خون و فرو رفتن فرد به کمای کوتاه مدت شوند. از شایع‌ترین آسیب‌های روانی و اجتماعی این ماده مخدر هم این است که باعث می‌شود، فرد افسرده، گوشه‌گیر و در ارتباط‌های اجتماعی با مشکل مواجه شود.
مرگ روزانه ۱۲ تا ۱۳ مواد مخدری
در این رابطه سرپرســت معاونت ستاد مبارزه با مواد مخــدر دو سال پیش میانگین سن شروع به مصرف مواد در نوجوانان را ۱۵ سال عنوان کرده بود. به گفته حمید صرامی، در میان مواد مخد گوناگون در پایان سال ۹۷، مصرف «گل» در صدر مواد مصرفی نوجوانان قرار داشت. به گفته این مقام مسئول، پس از گل، به ترتیب تریاک، قرص‌های روانگردان و ریتالین بیشترین مصرف را در بین نوجوانان دارند. خردادماه امسال مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران اعلام کرد، حدود ۵ و نیم درصد جمعیت فعال کشور مصرف‌کننده مستمر مواد مخدر هستند. به گفته رضا تویسرکان‌منش سالانه حدود چهار تا پنج هزار نفر در کشور به دلیل مصرف مواد مخدر جان خود را از دست می‌دهند؛ یعنی حدود ۱۲ تا ۱۳ نفر در هر شبانه‌روز بر اثر مصرف مواد مخدر می‌میرند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار