| کد مطلب: ۱۰۲۱۷۲۰
لینک کوتاه کپی شد

تاخير نابخشودني واكسيناسيون

آرمان ملی: ویروس جهش یافته لاندا به همسایگی ایــران رسیده و کشور با کمبود واکســن مواجه است، در شرایطی که کارشـناسان و متخصصان پزشکی معتقدند که این ویروس تا آبان‌ماه به ایران می‌شود و ترکیب دو ویروس جهش یافته دلتــا و لاندا، فاجعه ساز خواهــد بود و بایـد هرچه سریع‌تر واکسیناسیون عمومی در کشور انجام شود، تعــدادی از مراکز واکسیناسیون تعطیل شده‌اند. در این شرایط همه چشم‌شان به اولین وعده وزیر بهداشت دوخته شده تا بدانند عین‌الهی تا چه اندازه مرد عمل است و می‌تواند تا یک‌ماه دیگر 50 میلیون دُز واکسن خارجی و حدود 10 تا 12 میلیون دُز واکسن داخلی را برای رهایی مردم از این شرایط به ارمغان بیاورد.

اتفاقی که در دوره قبل و در مدت هشت ماه گذشته ۲۹ میلیون دز واکسن کرونا از گمرک فرودگاه امام خمینی وارد کشور شده است. وزیر سابق بهداشت در مراسم تکریمش گفت: در سازمان غذا و دارو با یک مافیای شکم‌گنده دهن‌باز روبه‌رو بودیم. هزینه زیادی دادیم تا بعضی از این ریشه‌ها را نابود کنیم. ۹۵۰ میلیارد تومان بیت‌المال برای داروهایی رفت که تولیدکننده داخل داشت اما دوستانی با قیمت ۵ تا ۱۰ برابر از بیرون وارد کرده بودند! سعید نمکی افزود: «بعد از مدتی که فرصت کردم، دست به قلم می‌شوم تا روزنگار آنچه که در دوران وزارت گذشته است بنویسم. خواهم نوشت از اینکه دیگران چگونه خلق موج کردند و از سوی دیگر می‌خواستند کار وزارت را به جایی بکشانند که این وزارتخانه از ته رودخانه جنازه جمع کند اصلا مگر مسئولیت واردات واکسن با وزیر است واکسن را چه کسی وارد نکرد و چرا وارد نکرد؟»
با وجود اینگونه مافیاها و وعده وزیر بهداشت اعلام کرد که تا دهه فجر، پایان واکسیناسیون در ایران اعلام می‌شود، اما اخبار تعطیلی مراکز واکسیناسیون در نقاط مختلف کشور موجب نگرانی همه‌ شده است. سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اعلام کرد: «به دلیل‌ تامین نشدن واکسن، مراکز واکسیناسیون اصفهان تا شنبه تعطیل خواهد بود.» آرش نجیمی در ادامه از مردم اصفهان درخواست کرده که به هیچ عنوان به این مراکز مراجعه نکنند. ایسنا نیز در گزارشی از «سرگردانی گروه‌های اعلام شده جهت واکسیناسیون در اغلب استان‌ها» خبر داد و نوشت: «ساعت کار بسیاری از مراکز تزریق واکسن در بسیاری از استان‌ها کاهش یافته و راس ساعت ۱۴ تعطیل می‌شوند.» از سویی دیگر بابک نخستین، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اردبیل ، اعلام کرد که از روز چهارشنبه به بعد به دلیل کمبود واکسن مراکز تا آخر هفته تعطیل می‌شود. همچنین علیرضا طلوعی، رئیس مرکز بهداشت کرمانشاه، گفت: «با توجه به کمبود واکسن در شهر کرمانشاه برخی مراکز واکسیناسیون از امروز چهارشنبه ۱۰ شهریور تا اطلاع ثانوی تعطیل است.» محمد دهقانی فیروزآبادی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم اعلام کرده که مراکز واکسیناسیون استان خراسان جنوبی عصر چهارشنبه تعطیل خواهد بود. همچنین مرکز بهداشت استان گلستان اعلام کرد که تا رسیدن محموله جدید واکسن و اطلاع‌رسانی از سوی وزارت بهداشت، در تمام مراکز واکسیناسیون تنها تزریق دوز دوم صورت می‌گیرد و دوز اول تزریق نمی‌شود. این درحالی است که این در حالیست که بسیاری از دوز دومی‌ها نیز در این استان‌ها در موعد تزریق با مراجعه به مراکز با نبود واکسن و تاخیر در تزریق روبه‌رو شده‌اند. این تاخیر در تزریق دوز دوم برخی واکسن‌ها نظیر اسپوتنیک روس و همچنین بهارات هند بسیار بیشتر از سایر واکسنهاست و سرگردانی‌ها و نگرانی های مراجعان را در پی داشته است؛ آخرین آمار تفکیکی واکسیناسیون اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، شاهدی بر این موضوع است.
اخبار خوبی در راه است
وعده رئیس جمهور نیز به افزایش تولید داخلی واکسن کرونا است. حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی روز گذشته اعلام کرد: «اخبار خوبی از افزایش واردات و توامان تولید داخلی واکسن دریافت کرده‌ایم که جای خوشحالی دارد. مراکز واکسیناسیون به همت وزارت بهداشت و همکاری نهادهای ذیربط ۲ تا ۳ برابر شده است. امیدواریم با تامین واکسن‌های مورد نیاز از محل واردات و تولیدات داخلی هر چه سریع‌تر امکان بازگشایی مراکز آموزشی فراهم شود و اگر رسیدن به حدنصاب لازم با تاخیر انجام شود، بازگشایی مراکز آموزشی نیز با تاخیر انجام خواهد شد.» همچنین وزیر بهداشت، پیش‌تر در شبکه خبر گفت:«تنها راه مقابله با کرونا، واکسیناسیون است وبه ۱۲۰ میلیون دوز واکسن نیاز داریم که منابع داخلی به تنهایی جوابگوی این نیاز نیست و در ماه گذشته روند واکسیناسیون در کشور خوب بود.»
زنگ خطر پیک ششم کرونا
در حالی که همه استان‌های کشـور گرفتار پیک پنجم کرونا هستند، این پیک هنوز هم مهار نشده است و بیمارستان‌ها پر از مریض‌های مبتلا به سویه دلتا است، به‌تازگی خبرهایی هم درباره احتمال ورود واریانت جدید کرونا به نام لاندا شنیده می‌شود. این واریانت به گفته ویروس‌شناس‌ها شدیدتر از دلتا است و می‌تواند بر اثرگذاری واکسن‌ها غلبه کند. شناسایی موارد ابتلا به سویه لاندا در ترکیه حالا زنگ خطر ورود این جهش را در ایران به صدا درآورده است. این سویه واکسن‌گریزی بیشتری دارد و ابتلای کودکان و نوجوانان به جهش لاندا بیش از دیگر انواع جهش‌های کرونا گزارش شده است. در این رابطه محمدطالب‌پور، رئیس بیمارستان سینا گفته است: «از تعداد بیمارانی که پس از روند کشوری واکسیناسیون در بیمارستان ما فوت کردند حتی یک نفر هم نداشتیم که دوره زمانی کافی از دو دوره واکسیناسیون را گذرانده باشد و به خاطر کرونا فوت کند؛ پس واکسیناسیون کامل اثر بسیار قابل توجهی در کاهش مرگ و میر دارد و اگر این واکسن‌ها در اسفندماه به مردم تزریق می‌شد جلوی این حجم از مرگ و میر گرفته می‌شد.»
احتمال وصل دلتا به لاندا
کارشناسان حوزه سلامت، وضعیت وخیمی را برای روزهای آینده پیش‌بینی کرده‌اند و دلیل آن قدرت بالای سرایت ویروس، اجرانشدن کامل پروتکل‌های بهداشتی و ادامه روند سفر و عدم استفاده از ماسک و حضور در تجمعات است. در این شرایط وزارت بهداشت اعلام کرد که از سه شنبه تا چهارشنبه ۵۹۹ بیمار دیگر مبتلا به کووید- ۱۹ فوت کرده‌اند. در این مدت ۳۳ هزار و ۱۷۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴ هزار و ۳۵۷ نفر از آنها بستری شدند. ۳۰۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۰ شهر در وضعیت نارنجی و ۳۲‌شهر در وضعیت زرد قرار دارند. با این حال یک فوق تخصص بیماری‌های عفونی و نقص ایمنی گفته است: «کرونا هر روز با شکل جدید می‌آید و مساله مهم‌تر از دلتا، لاندا است که در پشت مرزهای ماست و موارد مشکوکی در ایران دیده شده که البته تائید رسمی نشده و با تجربه ای که داریم، فکر می کنم پیک دلتا به لاندا وصل شود و در این بین فروکش درست و حسابی نداشته باشیم.» دکترایمان قاسم زاده درباره کرونای دلتا به ایسنا اظهار کرد: «با توجه به گسترش سویه کرونای دلتا در تمام کشور، می دانیم سرایت پذیری بیشتری دارد و این سویه کشنده تر است؛ بیماران دلتا خیلی عجیب هستند و بیمارانی که فکرش را نمی کنیم در عرض چند ساعت بسیار بدحال می شوند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار