| کد مطلب: ۱۰۲۱۳۷۹
لینک کوتاه کپی شد

ورشكستگي داروخانه‌هاي خصوصي در سايه دولتي‌ها

آرمان ملی: کرونا کم بود، بیماری قارچ سیاه نیز به آن اضافه شده و حالا کشور ما با چالش شدید کمبود دارو مواجه است. در روزهایی که قیمت داروهای خارجــی و حتــی داروهای تولید داخل ســر به فلــک کشیده، مسئولان اعلام کردنــد که 60 درصد دارو‌خانه‌ها در آستانه ورشکستگی قرار دارند. در این میان کارشناسان یکی از دلایل این موضوع را نشت بیش از اندازه داروهایی مورد نیاز جامعه که هر روز بر تعداد زیادی از آنها برچسب «کمیاب» مــی‌خورد، به بازار سیاه می‌دانند. در حــقیقت امروز بسیاری از داروهــای کــمیاب کشور را فقط می‌توان در ناصــر خسرو و برخــی از داروخانه‌هـــای آنلاین جست‌وجو کــرد. در ایــن میــان
علی فاطمی، نــایب رئــیس انجمـن داروسازان ایران به ایسنا گفت: «در حال حاضر اصلی‌ترین مشکل مردم در ایران نبودن دارو است و وضعیت هرسال نسبت به سال‌های قبل بدتر می‌شود. علاوه بر کمیاب بودن داروهای کرونا، بسیاری از داروهای غیرکرونایی نیز نایاب شده‌اند. داروی اصلی قارچ سیاه، بیماری مهلکی که اگر درمان نشود، می‌تواند منجر به مـرگ شود، در بیمارستان‌ها وجود نــدارد.» این در حالی است که قارچ سیاه در ایران در حال شیوع است و هر روز بر تعداد آنها افزوده می‌شود. در این میان ایرج خسرونیا، رئیس هیات مدیره انجمــن پزشکــان متخصص داخلی به «آرمان ملــی» گفت: «به موازات افزایش شمار قــربانیان کرونا در ایران برخی پزشکان و مسئولان بهداشت استانی از شیــوع قارچ سیاه در چند بیمارستان تهران، مشهد و مازندران خبر داده‌اند که نگرانی شدید مردم را برانگیخته است. بیمارستان‌ها برای درمان بیماری قارچ سیاه به داروی «آمفوتیریسین بی» نیاز دارند که برخلاف بازار سیاه در بسیاری از داروخانه‌ها کمیاب است و در مواردی اصلا موجود نیست.» او با ابراز نگرانی عمیق در این باره پیش‌بینی کرده است که با توجه به کمبود دارو در هفته‌های آینده احتمال افزایش شمار قربانیان این بیماری وجود دارد. به باور مجید خسرونیا می‌شد آمار مرگ بر اثر کرونا در ایران را مهار کرد.
داروی جایگزین برای قارچ سیاه
با انتقادهــای چنــد روز اخیــر از کمبود داروی قارچ سیاه، حیــدر محمدی، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو وعده داده: «داروی آمفوتریسین بی تا اوایل هفته آتی تامین می‌شود و از پزشکان خواسته فعلا بیماران مبتلا به قارچ سیاه را با داروهای جایگزین درمان کنــند.» او به شفقــنا گفته است: «‌پــزشکان فرآورده‌های جــایگـزین همانند کسپوفانجین، وریکونازول، فلوکونازول و پــوساکــونازول در مــوارد دارای اندیکاسیون به عنوان جایگزین فرآورده آمفوتریسین بی لیپوزومال تجویز کنند.» تاکنون ۱۰ بیمار مبتلا به قارچ سیــاه در بیمارستان امام خمینی (ره) تهران، ۲۰ مورد در مازندران و ۲۰ مورد نیز در بیمارستان‌های امام رضا (ع) و قائم (عج) مشهد مشاهده شده است. به باور کارشناسان در این مورد نیز نمی‌توان به آمار رسمی اطمینان کرد و این احتمال وجود دارد که سرعت شیوع این بیماری بسیار سریع و شمار مبتلایان به آن بیشتر باشد.
در آستانه ورشکستگی
در چنین شرایطی وضع داروخانه‌ها نیز خوب نیست. به گفته علی فاطمی، نایب رئیس انجمــن داروســازان:
«۵۲ درصــد بــازار داروی ایران در اختیار ۳۰۰ داروخانه‌ دولتی و ۴۸ درصد دیگر در اختیار ۱۳ هزار داروخانه خصوصی است که در آستانه ورشکستگی هستند. داروهای کمیاب و آن دسته از داروهای کرونا مانند مانند اکتمرا که تا حدودی موثر است، فقط در داروخانه‌های دولتی توزیع می‌شود و در داروخانه‌های خصوصی تقریبا اصلا وجود ندارد.» او به آمارهایی که سازمان‌های بیمه‌گر بر اساس تعداد نسخ داروخانه‌ها و میانگین دریافتی‌شان از بیمه‌ها ارائه می‌کنند، اشاره کرده و گفته است: «شاید نزدیک به ۶۰ درصد داروخانه‌های ایران از نظر درآمد و هزینه در نقطه سر به سر هستند؛ یعنی واقعا در آستانه ورشکستگی هستند و درآمدشان فقط هزینه‌هایشان را پوشش می‌دهد.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار