| کد مطلب: ۱۰۲۱۳۷۷
لینک کوتاه کپی شد

انفجار با چراغ سبز طالبان؟

آرمان ملی- نرگس کارخانه‌ای: پنجشنبه گذشته مهاجمی در کنار در ورودی لابی، محل استقرار نیروهای آمریکایی و بریتانیایی دست به عملیات انتحاری زد و انفجار دوم نیز در فاصله کوتاهی از انفجار اول، مقابل هتل بارون روی داد. داعش طی بیانیه‌ای فرد مهاجم را عبدالرحمان لوگری معرفی کرد و رسما مسئولیت این حمله را برعهده گرفت،در این بیانیه اشاره‌ای به عامل دومین حمله انتحاری نشده است. داعش همچنین اعلام کرد که بمب‌گذار موفق شده با عبور از ایست بازرسی‌های امنیتی طالبان در فاصله پنج متری تجمع سربازان، مترجمان و همکاران نیروهای آمریکایی قرار گیرد. این عملیات توسط شاخه‌ای از داعش، حکومت اسلامی خراسان، صورت گرفته است که افراطی‌ترین و خشن‌ترین گروه از مجاهدین حاضر در افغانستان است. شمار قربانیان این حادثه از صد نفر گذشته که بنابر اعلام برخی منابع این عدد شامل حدود 18 نظامی آمریکایی و بیش از 100 غیرنظامی افغان است. در میان قربانیان کودکان نیز دیده شده‌اند. گزارش‌ها از تعداد زخمی‌های حاصل از این انفجار متفاوت است که ناشی از شرایط نابسامان محل است. پیشتر کارشناسان و مقامات مختلف از فراهم شدن شرایط مناسب در افغانستان برای حضور گروه‌های مختلف و اقدامات تروریستی آنها در سایه طالبان هشدار داده بودند و پیش‌بینی شده است این حملات و ناامنی‌ها ادامه داشته باشد. همچنین تعدادی از افراد متعلق به گروه‌های تروریستی مختلف چون القاعده و داعش که در زندان‌های افغانستان بودند در نتیجه تصرف ولایت‌ها توسط طالبان و گشوده شدن درهای زندان‌ها، حالا آزاد هستند.
ولایت خراسان
این گروه مامنی برای تندروترین اسلام‌گرایان منطقه شده است و برخی از آنها پیشتر عضو طالبان بوده‌اند. حکومت اسلامی خراسان جنایاتی چون کشتار در مدارس دخترانه و بیمارستان‌ها را در سابقه خود دارد. آنها که پیشتر 3000 عضو داشتند، اکنون در ننگرهار مستقر شده‌اند و از طریق شبکه حقانی به طالبان مرتبط می‌شوند. این شبکه نیز در مناطق شرقی افغاستان مستقر است. حقانی‌ها نیز مسئول برخی از مرگبارترین حملات در سال‌های اخیر در افغانستان و کشتار غیرنظامیان، مقامات دولتی و نیروهای خارجی بوده‌اند. آنها در سال‌های اخیر در رهبری طالبان نقش پررنگی داشته‌اند. یکی از اختلافات میان گروهی چون ولایت خراسان با طالبان متهم کردن آنها به کنار گذاشتن جهاد و نشستن بر سر میز مذاکره در دوحه است. گذشته از تاثیرات مهم رهبران شبکه حقانی بر طالبان و اعضای این گروه در صفوف جنگجویان طالبانی، در حال حاضر نیز خلیل حقانی، برادر موسس کشته شده شبکه حقانی، مسئول امنیت کابل و عضو شورای 12 نفره‌ای است که طالبان اداره افغانستان را به آن سپرده اما طالبان این ناامنی و انفجار را در مناطق تحت کنترل نیروهای آمریکایی اعلام کرده است. این گروه در لیست گروه‌های تحریم شده سازمان ملل هستند و میلیون‌ها دلار برای کشتن رهبران و افراد بلند پایه آن چون خلیل حقانی که تحت تعقیب آمریکا هستند، جایزه در نظر گرفته شده. خلیل حقانی هفته گذشته برای امامت نماز شبه نظامیان به مسجدی در کابل رفت و پس از وعظ، اولویت را در کابل امنیت دانست که پس از آن اقتصاد، تجارت و آموزش برای زنان و مردان، بدون تبعیض، حاصل خواهد شد.
نگرانی‌ها از افزایش ناامنی
پیشتر روسیه در نتیجه حضور طالبان، نسبت به خطر گسترش اسلام‌گرایی در منطقه اظهار نگرانی کرده بود. اسلام‌گرایی در منطقه نیز محدود به گروه‌هایی چون طالبان، داعش و القاعده نیست و تقریبا تمام آنها اقدامات و باورهای خود را محدود به مرزهای جغرافیایی نمی‌دانند. پس از این انفجار وزارت خارجه قطر، امارات و عربستان در بیانیه‌های خود چیزی بیشتر از تاسف و محکوم کردن تروریسم و اقدامات آنها، ابراز نکردند. سخنگوی وزارت امور خارجه با محکوم کردن هدف قرار دادن مردم بی‌دفاع افغانستان و هر نوع عملیات تروریستی که در آن زنان و مردان و جوانان و خردسالان مورد حمله قرار می‌گیرند، اظهار امیدواری کرد با تشکیل هرچه سریعتر دولتی فراگیر در کابل، ارگان‌ها و نهادهای مسئول وظایف خود را در صیانت از جان و مال مردم عهده دار شوند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز حمله تروریستی به فرودگاه کابل را محکوم کرد و خواستار تشکیل نشستی با حضور اعضای دائم شورای امنیت برای بحث درباره تحولات افغانستان شد. اما در آمریکا که پیشتر پیش‌بینی حمله داعش به فرودگاه کابل صورت گرفته بود،‌افراد مختلفی به این اتفاق واکنش نشان دادند. دونالد ترامپ گفت:«این فاجعه هرگز نباید رخ می‌داد که همین موضوع غم ما را عمیق‌تر می‌کند.» چاک شومر، رهبر اکثریت سنای آمریکا اعلام کرد:«من این اقدام تروریستی را به شدت محکوم می‌کنم و باید برای جهان روشن باشد که تروریست‌هایی که مرتکب این جنایت شده‌اند تحت تعقیب و محاکمه قرار خواهند گرفت.» اما در این میان ژنرال مک کنزی، رئیس فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا(سنتکام) موضع تندتری اتخاذ کرد و گفت:«با وجود این حملات، عملیات تخلیه پرسنل آمریکایی و اتباع افغان ادامه خواهد یافت اما با هماهنگی با دیگر نیروها به گونه‌ای‌ عمل خواهد شد تا ورود شهروندان آمریکایی به فرودگاه امن باشد. همچنین بخشی از اطلاعات خود را نیز با طالبان به اشتراک می‌گذاریم تا آنها نیز بتوانند برخی از حملات احتمالی در آینده را خنثی کنند و آمریکا آماده اقدام علیه عاملان دو انفجار اخیر است.» از سوی دیگر سهیل شاهین، سخنگوی دفتر طالبان در قطر، این انفجار را وحشتناک دانسته و آن را به شدت محکوم کرده و اعلام نموده آماده هرگونه اقدام برای محاکمه عاملان هستند. اما در اولین واکنش‌ها به این حادثه، امرا... صالح معاون اول رئیس‌جمهور پیشین افغانستان و به گفته خود او، به عنوان کسی که سابقه استخباراتی و اطلاعاتی دارد، اعلام کرد: «از دو سه روز قبل می‌دانستیم که طالبان با یک رشته بمب‌گذاری‌ها، به عنوان اینکه داعش می‌خواهند بمب‌گذاری کنند قصد داشتند فاجعه میدان هوایی را ختم کنند. در عقب این بمب‌گذاری‌ها خودشان هستند.»
ادامه صفحه 5

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار