| کد مطلب: ۱۰۲۰۳۵۶
لینک کوتاه کپی شد

«حقوق 350 میلیونی» روحانی رمز جدید تخریب

آرمان ملی- حمید شجاعی: دولت سیزدهم به ریاست سیدابراهیم رئیسی هنوز کار خود را آغاز نکرده و هنوز مردان دولت دوازدهم کارها را پیش می‌برند. این در حالی است که حسن روحانی دیگر رئیس‌جمهور نیست، اما با همان حواشی دوران ریاست‌جمهوری مواجه است و هر از چندی مخالفانش مساله‌ای را دستاویز و شروع به حمله به وی می‌کنند. جدیدا نیز گویا وقتی سوژه‌ای نیافته‌اند به سراغ دریافتی حسن روحانی در زمان بازنشستگی رفته و آن را برجسته کرده‌اند. در حالی که به‌نظر می‌رسد آنچه در‌خصوص دریافتی 350 میلیونی روحانی در جهت پاداش بازنشستگی مطرح شده، صحت ندارد. چنانکه دفتر رئیس‌جمهور سابق نیز با تکذیب این ادعا گفته «عدد 353 میلیون تومان که سبب برخی سوءتفاهمات شده بود، نه پاداش بازنشستگی رئیس‌جمهور سابق بلکه مابه‌التفاوت حق بیمه‌ای بود که ایشان باید برای تغییر صندوق بازنشستگی خود به صندوق بازنشستگی کشوری پرداخت می‌کرد.»
دستاویز تازه تخریب
قرار نیست حتی بعد از پایان دولت دلواپسان دست از سر روحانی بردارند. تا دیروز که رئیس‌جمهور بود از عملکردهایش درحوزه‌های مختلف ایراد می‌گرفتند، وزرایش را به مجلس می‌کشاندند و گاه دستاوردهای دولت را به هیچ می‌گرفتند؛ امروز نیز بهواسطه عملکرد دیروز او را تخریب می‌کنند. جدید‌ترین بُعد ماجرا اما در جهت ایجاد حواشی پیرامون رئیس‌جمهور سابق به بحث حقوق بازنشستگی حسن روحانی بر می‌گردد که برای عده‌ای خاطره حقوق‌های نجومی را زنده کرده است. بحث حقوق‌های نجومی از ابتدای دولت روحانی از سوی مخالفان دولت در مقابل ماجرای املاک نجومی که جریان حامی دولت مطرح کرده بود، به میان آمد و از همان ابتدا نیز بسیاری از مردان روحانی را پیرامون این مساله زیر سوال بردند. با گذشت چند سال از آن دوران و رخدادهای جدید ماجرای حقوق‌های نجومی کم‌کم به حاشیه رفت و کمرنگ شد تا اینکه چندی پیش حسن نوروزی نماینده اصولگرا و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس درباره بازنشستگی حسن روحانی با بیان اینکه کنترل‌کردن افزایش‌های بی‌رویه حقوق‌ها واجب است، گفت: «‌این درآمدهای شرکت‌ آب، برق و بانک‌های خصوصی باید کنترل شوند؛ اینکه رئیس‌جمهور برای بازنشستگی ماهی ۳۵۰ میلیون دریافت کند، غلط است؛ اگر ۲۵ تا ۳۰ میلیون باشد اشکالی ندارد اما ۳۵۰ میلیون باید کاسته شود.»‌ همین صحبت‌های وی کافی بود تا برخی دوباره بحث حقوق‌های نجومی را مطرح کنند. آن هم در زمان و زمانه‌ای که جامعه شرایط بغرنج اقتصادی را می‌گذراند و با مشکلات معیشتی بسیاری روبه‌رو است. لذا شاید با‌توجه به شرایط فعلی جامعه این بهترین سوژه برای اصولگرایان و مخالفان روحانی بود که دوباره وی را آماج حملات خود قرار دهند و با طرح این مساله مردم را نسبت به رئیس‌جمهور پیشین بدبین‌تر کنند. از طرفی این مطالب در حالی مطرح می‌شود که جامعه هنوز ماجرای دنا‌پلاس را فراموش نکرده و برای این پرسش هنوز پاسخی نیافته است؟ دوره ریاست‌جمهوری روحانی به سر آمد اما گویا برخی قصد دارند در هر موردی با ربط و بی‌ربط پای حسن روحانی و عملکرد هشت‌ساله‌اش را به میان بکشند. در حالی که خودشان نیز چندان کارنامه درخشانی به جهت عملکردی و رضایت عمومی ندارند.
تفاوت فاحش
حقوق 300 میلیونی برای حسن روحانی در شرایطی مطرح می‌شود که اگر به صحبت‌ها و اظهار‌نظرهای پیش از این از سوی برخی مقامات مسئول یا مطلع رجوع کنیم، خواهیم دید که تفاوت فاحشی با آنچه حقوق بازنشستگی از سوی روحانی عنوان شده، دارد. ۲۳ اسفند ماه سال ۱۳۹۵، غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام اعلام کرده بود که بر‌اساس مصوبه دولت، سقف حقوق مدیران کشور زیر ۱۰ میلیون تومان است که برای شخص رئیس‌جمهور‌ این رقم ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. از سوی دیگر همان زمان و در سال ۹۵ هم احمد توکلی، رئیس هیأت‌مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت گفته بود یکی از وزرای دولت ماهیانه ۳۵ میلیون حقوق می‌گیرد. از طرفی محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه‌و‌بودجه سخنگوی وقت دولت هم در پاسخ به این سوال که حقوق حسن روحانی چقدر است گفته بود: من عضو هیات علمی هستم. حقوق من، دریافتی عضو هیات علمی است و آقای رئیس‌جمهور نیز عضو هیات علمی است و همان حقوق را می‌گیرد. لذا اگر بنا را بر اظهارات نوبخت بگذاریم،سقف حقوق اعضای هیات علمی در ایران با درجه استادی حدود ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان در ماه است. در نتیجه به‌نظر می‌رسد مطالب مطروحه برای دریافتی حسن روحانی در جهت حقوق بازنشستگی چندان دقیق و مستدل نیست. لذا بهتر است نمایندگان به جای پرداختن به چنین مسائل حاشیه‌ای که بیشتر اذهان جامعه را درگیر می‌کند به همکاری با دولت جدید در جهت حل مشکلات مردم و کشور همت گمارد تا جامعه نیز از این وضعیت نه‌چندان مطلوب خارج شود.
تکذیب یک ادعا
دفتر رئیس‌ دولت تدبیر و امید ادعای مطرح شده از سوی یکی از نمایندگان مجلس درباره حقوق بازنشستگی حسن روحانی را تکذیب کرد. این دفتر در اطلاعیه خود تاکید کرده که عدد 350 میلیون تومان حقوق ماهیانه که نماینده مورد نظر ادعا کرده، چنان بزرگ و اغراق‌آمیز است که بعید است کسی در کذب بودن آن تردید کند. در این اطلاعیه همچنین تاکید شده که ادعاهای قبلی درخصوص پرداخت پاداش بازنشستگی به رئیس‌جمهور نیز فاقد صحت است و پیش از این روابط عمومی ریاست‌جمهوری در این باره توضیحاتی را منتشر کرده است؛ عدد 353 میلیون تومان که در آن زمان در یک مکاتبه اداری مورد توجه قرار گرفته و سبب برخی سوءتفاهمات شده بود، نه پاداش بازنشستگی رئیس‌جمهور سابق بلکه مابه‌التفاوت حق بیمه‌ای بود که ایشان باید برای تغییر صندوق بازنشستگی خود به صندوق بازنشستگی کشوری پرداخت می‌کرد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار