| کد مطلب: ۱۰۲۰۳۵۲
لینک کوتاه کپی شد

راي علني را از مردم مخفي نکنيد

آرمان ملی - مطهره شفیعی: « چگونه ما وعده بهبود معیشت و کرامــت در این شرایط ناگوار به مردم داده ایم، به جای بهبود و مرهم نهادن به دنبال تشدید نگرانی و دردسرهای تازه برای مردم هستیم و در آستانه روی کار آمدن دولت مردمی آقای رئیسی، هر پیامی که در آن مودت و دوستی با مردم نباشد، نه تنها خلاف مصالح نظام است، بلکه سنگین تر کردن بار مشکلاتی است که بر دوش مردم حس می شود و این دولت انقلابی در ابتدای کار با آنها مواجه است و برخی از مواد این طرح چنان خام است که به تنهایی برای ایجاد اختلال در سازوکارهای فضای مجازی کشور کافی است.» این روزها مجلس به کدام سمت می‌رود که حتی مجتبی توانگر نماینده دلواپس پارلمان به آن انتقاد دارد. مجلسی که مردم را نامحرم می‌داند و هر آنچه در خفا باشد را تایید می‌کند مانند دیروز که با لغو بررسی طرح صیانت طبق اصل هشتاد و پنجم مخالفت کردند.
چرا رای به بررسی پنهان صیانت
دیروز اتفاق قابل تاملــی در مجلس رخ داد. در جلسه علنی دیروز مجلس، نمایندگان با لغو بررسی طرح صیانت طبق اصل هشتــاد و پنجم طبق اصل ۸۵ قانون اساسی موافقت نکــردند. این در حالی است که صبح روز گذشته در جلســه عیرعلنی با لعو بررسی این طرح ببه شکل خــاص مطابق اصل ۸۵ موافقت کرده بودند.دیروز نمایندگان تصمیمی در مجلس اتخاذ کردند که با خواست بخش زیادی از جامعه در تضاد بود. آنها با خروج طرح صیانت از حقوق کاربران از چارچوب اصل ۸۵ قانون اساسی مخالفت کرد. ۱۳۰ نماینده از ۲۶۲ نماینده حاضر در جلسه علنی صبح سه‌شنبه ۱۹ مرداد به ادامه بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای‌ مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های ‌اجتماعی بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی رأی دادند. این طرح به این ترتیب با وجود ۱۲۱ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع به صورت محرمانه بررسی خواهد شد. ۶۵ نماینده برای سخنرانی در مخالفت و ۶۵ نماینده برای سخنرانی در موافقت با لغو بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی طبق اصل ۸۵ قانون اساسی ثبت‌نام کرده بودند. در اصل 85 قانون اساسی چنین آمده که «سمت نمایندگی قائم به شخص است و قابل واگذاری به دیگری نیست. مجلس نمی‌تواند اختیار قانون‌گذاری را به شخص یا هیاتی واگذار کند,، ولی در موارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون‌های داخلی خود تفویض کند، در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می‌نماید به صورت آزمایشی اجراء می‌شود و تصویب نهائی آن‌ها با مجلس خواهد بود.» پیش از آن هم اعلام شد که نمایندگان در رأی‌گیری استمزاجی به لغو بررسی محرمانه طرح رأی داده‌اند. گقتی است نمایندگان دو هفته پیش از این با بررسی این طرح جنجالی در قالب اصل ۸۵ قانون اساسی موافقت کرده بودند که بر اساس آن طرح در یک کمیسیون مشترک بررسی می‌شود.
مخالفان پنهان سازی چه گفتنند
نکته قابل تامل آنجاست که دیروز الیاس نادران یعنی نماینده‌ای که به دلواپس مشهور است، در موافقت با لغو بررسی این طرح طبق اصل ۸۵ قانون اساسی سخنرانی کرد. آن طور که احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز روایت کرده، نادران معتقد بود «نباید پنهان‌کاری کرد و با زندگی مردم دربیفتیم. » یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم با ابراز شرمندگی از مخالفت نمایندگان با بررسی طرح ساماندهی فضای مجازی در صحن علنی گفت که درخواست لغو بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام های اجتماعی بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی تنها یک رای کم داشت. جلیل رحیمی جهان آبادی افزود: «در زمان بررسی این موضوع در صحن علنی، موافقان برگشت طرح، مقداری وارد محتوا شدند که نباید این کار را می کردند، لذا چالش ایجاد شد. در نهایت این تقاضا تنها به دلیل کم داشتن یک رای به تصویب نرسید و در کمیسیون مشترک باقی ماند. شرمنده ایم نتوانستیم کاری کنیم. ان شاءالله در کمیسیون مشترک تلاش می شود تا خروجی چالش برانگیز نباشد. » مجتبی توانگر که به عنوان نماینده درخواست کنندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه ۱۹ مردادماه) مجلس شورای اسلامی سخن می گفت، اظهار کرد: بی شک طراحان این طرح از دلسوزان کشور هستند، اما ما با همفکری هایی که با دوستان خود در مجلس داشتیم به این جمع بندی رسیدیم که این طرح از حالت اصل ۸۵ خارج شود. آنچه در اصل ۸۵ پیش بینی شده، مربوط به موارد ضروری است که اغلب دارای اهمیت لازم برای همفکری، بحث و اظهارنظر نمایندگان در صحن مجلس نمی شود. وی افزود: طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی از یکسو طرحی ناپخته و ناقص است و از سویی دیگر زندگی، آموزش، اطلاع رسانی و کسب و کار بخش قابل توجهی از ملت را تحت تاثیر قرار می دهد
اگر مهم نیست چرا رای دادید؟
برخی دیگر از نمایندگان می‌دانستند بررسی پنهانی طرح صیانت با واکنشهای منفی در جامعه مواجه خواهد شد بنابراین موافقان بررسی طرح بر اساس اصل 85 قانون اساسی پس از پایان جلسه مجلس سعی کردند به نحوی سخن بگویند که چنین القا شود مردم غریبه نیستند! به عنوان نمونه سخنگوی هیات رئیسه مجلس تصریح کرد: «ما در جلسه غیر علنی چیزی تصویب نمی کنیم. آنچه قانون مشخص می کند در جلسه علنی است و مصوبه مجلس در مرعا و منظر مردم انجام می شود.» سید نطام الدین موسوی افزود: در جلسات غیر علنی وقتی صحبت درباره مسائل داخل یا بیرون مجلس انجام می شود که نوعی تمهید اولیه است. ما ممکن است در جلسات غیر علنی یا حتی لابی های مجلس استمزاج کنیم. رای گیری استمزاجی در مجلس همیشه هست. فرض کنید ممکن است در آستانه معرفی وزرا به مجلس رابطین دولت از نمایندگان استمزاج کنند و وزیری در استمزاجی ۱۰۰ رای بیاورد، اما در صحن مجلس و بعد از صحبت های مخالف و موافق ۵۰ یا ۱۵۰ رای بیاورد. وی با تاکید بر اینکه نظر استمزاجی نمایندگان نه حجت است و نه به لحاظ حقوقی اعتبار دارد، افزود: بر خلاف آنچه بیان می شود که مجلس طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی را تصویب کرده این طرح تصویب نشده بود و آنچه چندی قبل تصویب شد شیوه بررسی این طرح بود که طبق اصل ۸۵ اختیار خود را به کمیسیون مشترک بدهیم.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار