| کد مطلب: ۱۰۱۹۹۰۲
لینک کوتاه کپی شد

فاجعــه در راه است، هنـوز...

آرمان ملی- رها معیری:‌ «کرونا» واژه‌ای که دیگر ترسنــاک نیست، آن‌هم در روزهایی که بیــش از 400 نفر در کشور جانشان را از دست می‌دهند، شاید اگر یک هواپیمای بوئینگ هر روز در ایران سقوط کند، همه مردم از ترس به خود می‌لرزند، اما مرگ 409 نفر از سه شنبه تا چهارشنبه (20 مرداد) دیگر چندان تعجب برانگیز برای مردم نیسـت. در این میان 29 استان ایران درگیر ویروس خطرناک «دلتا» هستند و در روزهایی که اکثر کشورهای دنیا وضعیت کرونا را در حالت کنتــرل دارنــد در کشور ما هم‌اکنون شاهد بدتریــن وضعیت کرونایی از ابتدای شیوع آن هستیم.

برای این ادعا می‌توان به رکورد شکنی‌های اخیر کرونا اشاره کرد، در حال حاضر در دانشگاه علوم پزشکی تهران بیش از ۲۰۰۰ بستری وجود دارد که هیچ وقت این تعداد بیمار وجود نداشته است. این موضوع را معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران، دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر و در روزهای گذشته مسئولان استان اصفهان تایید کرده‌اند و معتقدند که این حجم از ورودی به بیمارستان‌ها بی‌سابقه بوده و برخی از بیماران بر روی برانکاردهای اورژانس بستری هستند. همچنین تعداد ۲۲۰۰ واحدی بستری‌شدگان کرونایی در سه روز گذشته و نیز رشد ۶۰ واحد درصدی نسبت ابتلا به تست در ۳۸ روز اخیر می‌تواند دلیلی بر اثبات این ادعا باشد که ایران با بحران دیگری در کرونا روبه‌رو شده است، ولی وزیر کشور معتقد است که تعطیلی دو هفته‌ای کشور به صلاح نیست! بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت، از سه شنبه تا چهارشنبه ۴۰۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۹۲ هزار و ۱۹۴ نفر رسید. همچنین بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۹ هزار و ۳۵۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴۲۶۳ نفر از آنان بستری شدند. بر این اساس مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴ میلیون و ۱۹ هزار و ۸۴ نفر رسید. ۵۹۵۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه و در حال حاضر ۲۸۵ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۰ شهر در وضعیت نارنجی و ۵۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. این درحالی است که روند مبتلایان روزانه از ابتدای فروردین و با شروع سفرهای نوروزی و تعطیلات عمومی افزایشی بود، به نحوی که شاخص مذکور از 7هزار و 260مورد در اول فروردین به 25هزار و 492مورد در 31 فروردین ماه رسید. بعد از تاریخ مذکور و با اعمال محدودیت‌های قرنطینه‌ای، این شاخص روند نزولی به خود گرفت، به نحوی که در 17خرداد به پایین‌ترین سطح خود در سال جاری (معادل 4هزار و 907 نفر) رسید. بعد از این تاریخ روند مبتلایان با افت‌وخیز زیادی همراه بود. در نهایت اینکه در سه روز اخیر روند این شاخص با جهش بالایی همراه بود، به نحوی که از 19هزار و 715نفر در 9مرداد به میزان 39هزار و357 نفر در روز گذشته رسید. نکته دیگر اینکه از آن جهت که بررسی روزانه شاخص‌های کرونایی با افت‌وخیز زیاد همراه است، میانگین مبتلایان روزانه در ماه‌های تیر و مرداد (تا روز 12مرداد) بررسی شده است. تحلیل آمارهای رسمی نشان می‌دهد که به‌طور میانگین 16هزار و 700 مورد مبتلای جدید به صورت روزانه در تیرماه شناسایی ‌شد، در حالی که این میزان در مردادماه معادل 29هزار و 600 مورد بوده است. اختلاف 13هزار واحدی نشان‌دهنده سرعت بالای گونه جهش‌یافته کرونا است و اینکه در روزهای آتی باید منتظر بروز موج‌های جدید این همه‌گیری باشیم.
وضعیت قرمز بیمارستان‌ها و کادر درمان
در این میان، دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر گفت: با ثبت ۱۴ مرگ بیماران کووید ۱۹، شمار جان‌باختگان ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در این استان رکورد زد. سعید کشمیری اعلام کرد: «این افراد شامل پنج مرد با ۸۸، ۸۵، ۶۵، ۴۷ و ۳۵ سال سن و سه زن ۷۱، ۶۰ و ۵۹ ساله، یک کودک با ۶ سال سن با سابقه بیماری زمینه‌ای کبدی، مغزی، کلیوی، فشار خون، دیابت و سرطان و پنج مرد با ۹۰، ۸۱، ۶۳، ۵۵ و ۵۳ سال سن و یک زن با ۶۳ سال سن بدون سابقه بیماری بودند.» در این میان رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان نیز با بیان اینکه تهدید موج جدید کرونا جدی است، گفت: «با چنگ و دندان در حال فراهم کردن امکانات هستیم تا هیچ بیمار نیازمند بستری پشت درهای بیمارستان‌ها نماند.» نادر توکلی معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران نیز گفت که «تخت خالی در تهران وجود ندارد و از هر ۵ نفر یک نفر بستری می‌شود.» کمبود تخت و تجهیزات پزشکی به یکی از معضل‌های جدی پیک پنجم تبدیل شده است به طریقی که سیدعلی جمالیان، رئیس بیمارستان شهید لواسانی با اشاره به وضعیت شیوع کرونا در تهران گفت: «در تهران حدود هشت هزار بیمار بستری داریم و خیلی از آنها شرایط‌شان به صورتی است که روی تخت‌های موقت برانکارد در اورژانس‌ها بستری هستند و شرایط مناسبی ندارند، اگر این اتفاق ادامه پیدا کند قطعا نمی‌شود این مشکل را جمع کرد. با تداوم این شرایط با کمبود دارو، تخت اکسیژن و تجهیزات دیگر رو‌به‌رو می‌شویم و بحران‌ها خیلی بیشتر خواهد شد.»
فرسودگی کادر درمان: دیگر توان نداریم
در این میان یک پرستار بخش کووید بیمارستان بقیه‌ا... می‌گوید: «تخت‌ها دائما پر هستند و هر دو ساعت بیمار روی آن می‌خوابد و تزریق سرپایی دارد و تا ۵ روز سیر درمان برای او ادامه دارد و مراجعه بیماران تا حدی افزایش یافته است که کادر درمان با وجود خستگی فراوان از دو سال مبارزه با کرونا باز هم مجبور به کار و خدمت رسانی به مردم هستند.» حسن نظامی در ادامه افزود: «متاسفانه با وجود تذکر رسانه‌ها و کادر درمان در خصوص وقوع این موج کوتاهی مسئولان و مردم موجب شد تا وارد پیک پنجم این بیماری شویم که علاوه بر درگیری خانواده‌ها، متاسفانه روند بیماری به سنین پایین‌تر هم سرایت کرده است و ما در بیمارستان بقیه ا... مجبور شدیم نمازخانه بیمارستان را هم به بیماران مبتلا به کرونا اختصاص دهیم.» وی ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۰۰ تخت در قسمت خانم‌ها و آقایان در نمازخانه بیمارستان داریم، افزود: تخت‌ها دائما پر هستند و هر دو ساعت بیماران روی آن می‌خوابند و تزریق سرپایی دارند و تا ۵ روز سیر درمان برای آنها ادامه دارد و مراجعه بیماران تا حدی افزایش یافته است که کادر درمان با وجود خستگی فراوان از دو سال مبارزه با کرونا باز هم مجبور به کار و خدمت رسانی به مردم هستند. پرستار بخش کووید بیمارستان بقیه ا... با گلایه از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم ادامه داد: «سفر‌ها همچنان انجام می‌شود و رفت‌وآمد‌های خانوادگی وجود دارند که نتیجه‌اش همین وضعیتی می‌شود که گرفتار آن هستیم و متاسفانه درگیری در این موج به حدی است که بیشتر بیماران نیاز به بستری دارند و بیمار نمی‌تواند به صورت سرپایی در منزل بهبود یابد.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار