| کد مطلب: ۱۰۱۹۸۹۷
لینک کوتاه کپی شد

2 وزیر روحانی سهم دولت رئیسی

آرمان ملی- حمید شجاعی: پس از مشخص شدن منتخب مردم در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم و پیروزی سید‌ابراهیم رئیسی بر رقبا؛ گمانه‌زنی‌های مختلفی حول محور کابینه دولت سیزدهم مطرح شد و هر کسی از ظن خود نسبت به دولت سیزدهم و افراد حاضر در آن واکنش نشان داد. حتی فضای مجازی نیز پر از لیست‌های پیشنهادی بود که جملگی از کابینه احتمالی رئیسی خبر می‌دادند. این در حالی است که هرچه به روزهای پایانی دولت روحانی نزدیک‌تر شدیم برخی حدس‌ و گمان‌ها به درصد بالایی از احتمال بدل شد و برخی نیز در همان حد باقی ماند. لذا این روزها بسیاری بر این عقیده‌اند که رئیس‌جمهور منتخب پس از بررسی‌هایی که روی نفرات مدنظر خود برای وزارتخانه‌های مختلف انجام داده و مشاوره‌هایی که از کارشناسان، صاحب‌نظران و برخی سیاسیون گرفته به نتیجه لازم برای تشکیل کابینه خود رسیده و احتمالا طی چند‌روز آینده از کابینه دولت سیزدهم رونمایی خواهد کرد. هر‌چند که به‌نظر می‌رسد پس از آنکه روز سه‌شنبه مقام معظم رهبری در بیاناتشان با توصیه به لزوم فوریت در تشکیل کابینه گفتند: «‌در تشکیل دولت ان‌شاءا... سرعت عمل باید به خرج داد. شرایط کشور اقتضا نمی‌کند که تشکیل دولت تأخیر بیفتد. هم رئیس‌جمهور محترم در معرفی وزرای پیشنهادی‌شان به مجلس و هم مجلس محترم در تصویب و اظهارنظر سریع در باب وزرا شتاب به خرج بدهند و کار را سریع پیش ببرند که ان‌شاء‌ا... زودتر دولت تشکیل شود و مشغول کار شود.» رئیسی در مراسم تحلیف که بعد از ظهر روز پنجشنبه در مجلس برگزار خواهد شد پس از ادای سوگند و در خلال سخنرانی خود کابینه پیشنهادی را نیز به مجلس اعلام کند تا مجلس نیز هر چه سریع‌تر به بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی وارد شود و جلسه رای اعتماد زودتر از موعد مقرر برگزار شود. با تمام این اوصاف باید دید آیا رئیسی در مورد تمام کابینه به جمع‌بندی برای اعلام رسیده است یا باید مثل ادوار گذشته عملکردی روسای جمهور منتظر اعلام با تاخیر کابینه باشیم.
کابینه احتمالی
به‌نظر می‌رسد که پس از گمانه‌زنی‌های بسیار حول محور کابینه سید‌ابراهیم رئیسی و پیشنهادات، فشارها و سهم‌خواهی‌ها رئیس‌جمهور منتخب امروز کابینه خود را اعلام کند تا مشخص شود چه میزان از گمانه‌زنی‌های احتمالی برای کابینه به واقعیت خواهد پیوست. آنچه مسلم است به گواه بسیاری از رسانه‌ها حضور برخی افراد در دولت رئیسی تقریبا مسجل و قطعی شده و از چندی بعد باید آنها را در مقام وزیر یا مقامی دیگر در دولت رئیسی ببینیم. یکی از گمانه‌زنی‌هایی که از بعدازظهر سه شنبه تا روز گذشته بارها مورد تایید و تکذیب قرار گرفت، انتصاب محمد مخبر در سمت معاون اولی رئیس‌جمهور بود که ابتدا از سوی برخی کانال‌های تلگرامی مطرح شد و سپس تسنیم آن را پوشش داد و رسانه‌های مختلف به‌نقل از این خبرگزاری به انتشار این خبر پرداختند. هر‌چند که برخی رسانه‌ها نیز به تکذیب این خبر پرداختند، اما به‌نظر می‌رسد که به احتمال بالا و آن‌طور که تا کنون بارها مطرح شده مخبر از ریاست ستاد اجرایی فرمان امام به پاستور کوچ کرده و پذیرای پست معاون اولی رئیس‌جمهور باشد. البته روز گذشته لیستی از کابینه احتمالی رئیسی با قطعیت بالا منتشر شد که به نوعی تامل برانگیز بود. چرا‌که برخی از افراد حاضر در این لیست سابق بر این نیز بارها گزینه حضور در کابینه بوده‌اند و حال که به روزهای معرفی کابینه نزدیک شده‌ایم، به‌نظر می‌رسد چهره گزینه‌‌های با احتمال معرفی بالا از سوی رئیسی بیش از پیش نمایان شود. حال پرسش اینجاست که وزرای دولت سیزدهم چه کسانی هستند و کدام وزرا از دولت حسن روحانی در این دولت ماندگارند و کدام جای خود را به وزیر جدید می‌دهند؟ گمانه‌زنی‌های جدی و پایانی از این قرار است که از دولت روحانی امیر حاتمی و محمد اسلامی وزرای دفاع و راه و شهرسازی در دولت رئیسی نیز حضور خواهند داشت. اما سایر وزارتخانه‌ها با تغییرات بنیادین روبه‌رو خواهد شد. چنانکه حسین امیرعبدالهیان در وزارت امور خارجه، محمدرضا فرزین در اقتصاد، محمد طیب‌صحرایی در آموزش‌و‌پرورش‌، عیسی زارع‌پور در ارتباطات، امیر‌حسین قاضی‌زاده‌هاشمی در بهداشت، محمدجواد ساداتی‌نژاد در جهاد کشاورزی، غلامحسین اسماعیلی در دادگستری، سید‌رضا فاطمی امین در صمت، محمدعلی زلفی گل در علوم، عزت‌ا... ضرغامی در ارشاد، احمد وحیدی در کشور، احمد امیرآبادی‌فراهانی در کار، رستم قاسمی در نفت، عباس‌علی‌آبادی در نیرو و نیز کیومرث هاشمی در وزارت‌ورزش از وزرای احتمالی پیشنهادی رئیسی به مجلس خواهند بود. البته شنیده‌ها حاکی از آن است که پس از طرح نام‌های بسیار برای تصدی وزارت اطلاعات گویا سید ابراهیم رئیسی سراغ گزینه دیگری رفته که از قضا نامش نیز تاکنون مطرح نبود یا کمتر مطرح بوده است. گزینه جدید که به نظر نهایی هم می‌رسد و احتمالا به مجلس معرفی خواهد شد حجت‌الاسلام خطیب رئیس سابق مرکز حفاظت و اطلاعات قوه‌قضائیه است. هر چند که در دیگر مراتب دولت نیز اکبر کمیجانی، رئیس فعلی بانک مرکزی در سمت خود ابقا خواهد شد، سازمان برنامه‌و‌بودجه به مسعود میرکاظمی خواهد رسید و سعید اوحدی نیز به بنیاد شهید خواهد رفت. باید دید چه میزان از این نفرات مطرح شده فردا از سوی رئیسی برای تصدی وزارتخانه‌‌های مربوط به مجلس معرفی خواهند شد.
جزئیات رای اعتماد
یک عضو هیات‌رئیسه مجلس اظهار داشت: چنانچه آقای رئیسی؛ رئیس‌جمهور در مراسم تحلیف در روز پنچشنبه 14 مرداد برنامه خود و لیست وزرای کابینه و سوابق آنها را به مجلس ارائه کند در همان جلسه اعلام وصول جهت رأی اعتماد به وزرا، انجام می‌شود. حسینعلی حاجی دلیگانی گفت: در این صورت در هفته آینده کمیسیون‌های تخصصی کار بررسی و ارزیابی برنامه و سوابق کاری وزرای پیشنهادی را در دستور کار خواهند داشت. وی افزود: پس از بررسی برنامه کاری وزرا در کمیسیون‌ها، جلسه رأی اعتماد به اعضای کابینه در صحن مجلس از روز شنبه 23 مردادماه آغاز خواهد شد. حاجی دلیگانی بیان کرد: مجلس در دو نوبت صبح و بعدازظهر به بررسی برنامه وزرای پیشنهادی برای رأی اعتماد خواهد پرداخت و در صورت نیاز با تصمیم و تصویب مجلس کار در شیفت سوم نیز ادامه خواهد یافت. نماینده مجلس یازدهم تصریح کرد: کار بررسی رأی اعتماد به وزرا به شکلی پیش خواهیم برد تا در روز سه‌شنبه 26مردادماه رای اعتماد به دولت سیزدهم به پایان برسد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار