| کد مطلب: ۱۰۱۹۸۱۱
لینک کوتاه کپی شد

سرنخ طرح صيانت در بيرون مجلس است

آرمان ملی - یاسمین طالقانی: صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی موضوعی بود که در هیاهوی انتقال کابینه از روحانی به رئیسی، تعیین شهردار جدید برای پایتخت، اعتراض‌ها به مشکلات خوزستان کم نشد و همچنین بخش عظیمی از مردم کشورمان به هر نحوی مخالفت خود را با این طرح اعلام می‌کنند. بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی از همان ابتدا نشانی از شفافیت نداشت و این موضوع تا جایی پیش رفت که روزی اعلام کردند این طرح فعلا بررسی نمی‌شود، اما در کمتر از 24 ساعت در جلسه غیرعلنی بررسی و برخی از تصویب آن خبر دادند. آنچه در این موضوع لکه‌دار شد ادعای شفافیت و مردمی‌بودن مجلس بود؛ مجلسی که 70 نماینده آن در بررسی طرح شرکت نکردند که نارضایتی آنها از محتوای طرح مشهود بود. بسیاری عنوان می‌کردند به‌نظر نمی‌رسد طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی در ذهن نمایندگان ساخته و پرداخته شده باشد؛ چرا که هیچ‌گاه به‌عنوان دغدغه اصلی آنها مطرح نبود، به طوری که خود و خانواده بسیاری از نمایندگان از فعالان فضای مجازی هستند که محدود‌کردن آن با واکنش خانواده و نزدیکانشان مواجه خواهد شد. پس چه فرد یا جریانی این طرح را تهیه و نمایندگان را تشویق به بررسی آن کردند. این موضوع تا یکشنبه در حد گمانه بود، اما دیروز به واقعیت تبدیل شد.
واقعیت افشا شد
دیروز سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی در رابطه با بحثی که گفته است «منشاء این طرح خارج از مجلس است» اظهار داشت: بله، متاسفانه این موضوع هم مشخص شد. من از پیگیری‌هایی که از چند ماه گذشته در رابطه با این موضوع داشتم خودم به این نکته رسیده بودم ولی خیلی مستند نبود که بتوان آن را در فضایی مانند تلویزیون اظهار کرد؛ اما در این روزها دیدید که طراحان طرح به‌نوعی آمدند و خودشان را معرفی کردند که مثلا «ما این را اینطور نوشتیم» یا در فلان موضوع گفتند که «نظر ما این نیست یا این نبود» یا «اینطور نخواهد شد» آن هم افرادی غیرنماینده و بیرون از مجلس خودشان به صراحت و به وضوح گفتند که طراح این موضوع هستند. چند شب قبل برنامه‌ای بوده -که من ندیدم- گویا ظاهرا ضمن اینکه به‌عنوان طراح حضور پیدا کردند، به آن محدودیت‌هایی که ما اشاره کردیم اتفاق خواهد افتاد، هم اذعان شده است. غلامرضا نوری قزلجه ادامه داد: این برای مجلس خوب نیست، اگرچه مجلس برای طراحی طرح از نظرات کارشناسان، متخصصان، خبرگان و اهل‌فن کمک می‌گیرد، اما اینکه در نهایت خود نمایندگان و طراحان باید اشراف کامل بر طرح داشته باشند، نه اینکه همه صفر تا صد کار را به کارشناسان و افراد بیرون از مجلس بسپارید و این برای مجلس خیلی بد است. در صداوسیما اعتراضی هم داشتم مبنی بر اینکه طرح این موضوع به شکلی که افراد غیرنماینده به‌عنوان طراح این طرح بیایند و صحبت کنند، توهین به مجلس است اما در پاسخ به من می‌گفتند که از نمایندگان هم کسی حاضر نیست بیاید دفاع کند؛ نمی‌توانیم کسی را پیدا کنیم یا با کسانی که صحبت می‌کنیم حاضر نیستند بیایند و دفاع کنند، در عین حال همه این‌ها برای مجلس ایراد و اشکال اساسی است و مجلس را به حاشیه می‌برد.
چرا نمایندگان حاضر به بررسی شدند؟
نماینده مردم بستان‌آباد در ادامه پیرامون این مساله که «به‌نظر می‌رسد که نماینده‌های موافق هم خودشان خیلی به طرح مسلط نیستند»، گفت: بله متاسفانه اینطور است و دلیلش هم این است که موضوع بیرون از مجلس پخت‌و‌پز شده است، به خاطر همین ما اصرار داشتیم که حداقل اصل ۸۵ی نشود و به مجلس بیاید در کمیسیون‌های اصلی و فرعی رسیدگی شود. این طرح ابعاد مختلفی دارد، ابعاد اقتصادی بسیار بالایی دارد و لازم است که به کمیسیون مربوطه برود و مطرح شود. وی افزود: در این طرح بخش مهمی از دولت در وزارت ارتباطات می‌رود زیرمجموعه ستادکل نیروهای مسلح، همچنین ستادکل فائق بر تشکیلات دولتی اجرایی قرار دارد و آئین‌نامه‌ها را ستاد پیشنهاد می‌کند. همه هماهنگی‌ها باید با ستادکل باشد. خب این‌ها اساسا وارد ساختار اداری ما می‌شود که در حال تغییر آن است که به‌نظرم حتما باید در کمیسیون‌های مربوطه بررسی شود و ابعاد مختلفی دارد. متاسفانه دلایلی در توجیه درخواست بررسی اصل هشتادو‌پنجی آمد که چیزی شبیه عذر بدتر از گناه بود، اینکه گفتند «مجلس حضور قلب ندارد» یا «مجلس وقت‌ نمی‌گذارد» یا اینکه «نطق‌ها، تذکرها، سوالات، تحقیق و تفحص‌ها زیاد است و وقت نمی‌شود به این موضوع رسیدگی شود» و موارد این چنینی که از نمانیدگان شنیدم، خوب نبود.
هشدار وزیر ارتباطات
همانطور که این نماینده مجلس اشاره کرد، تصویب این طرح سبب تفویض اختیارات وزارت ارتباطات می‌شود. دیروز هم آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات در پاسخ به سوالی درباره طرح صیانت از کاربران فضای مجازی گفت: من نظراتم را درباره این طرح به‌طور کاملا شفاف در فضای مجازی نوشتم و نظر وزارتخانه را منعکس کردم. ضرر این پیش‌نویسی که روی میز است، بسیار زیاد است و طراحان آن به اهداف مدنظر نخواهند رسید. امیدوارم آنچه در نهایت تصویب می‌شود، به سود ملت باشد.
نامه ابتکار به قالیباف
معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده در توییتی نوشت: طی مکاتبه‌ای با رئیس‌مجلس نسبت به تبعات سیاست‌های محدودکننده عرصه فضای مجازی برای کسب‌و‌کار زنان‌ تلاشگر و کارآفرین هشدار دادیم. معصومه ابتکار در پیامی که در صفحه توییتر خود منتشر کرد، نسبت به طرح صیانت از فضای مجازی واکنش نشان داد و نوشت: طی مکاتبه‌ای با ریاست‌مجلس مخاطرات جدی طرح صیانت از فضای مجازی را برای هزاران کسب و کار مجازی و واقعی زنان تلاشگر و کارآفرین این سرزمین اعلام کردم. وی تصریح کرد: نسبت به تبعات سیاست‌های محدود‌کننده در این عرصه هشدار دادم.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار