| کد مطلب: ۱۰۱۹۵۴۱
لینک کوتاه کپی شد

دردسرهای تمام‌نشدنی طالبان

آرمان ملی- نرگس کارخانه‌ای: در حال پیشروی هستند. نیروهای گروهی که آمریکا حضور آن‌ها در افغانستان را پذیرفت و با آن‌ها به توافقی در دوحه رسید. گروهی که برخی سعی دارند به آن مشروعیت بخشند و در این جهت اعلام می‌کنند آن‌ها تغییر کرده‌اند و دست از کشتار برداشته‌اند یا می‌گویند مردم افغانستان و پشتون‌ها، با جمعیت بسیار، حامی طالبان هستند. گروهی که به‌رغم تلاش‌های برخی قدرت‌ها و دولت‌ها هنوز اعتبار و مشروعیت لازم را میان مردم ندارد، به گفته یکی از نویسندگان افغان آنچه در طول این بیست‌سال توسط زنان و جوانان افغان به‌دست آمده توسط طالبان نه‌تنها مورد پذیرش نیست، بلکه حتی طالبان نقش این افراد را به رسمیت نمی‌شناسد. پیشتر حتی سخنگوی طالبان در سوالی در‌خصوص اجرای حدود شرعی سخت مانند سنگسار هیچ موضعی مبنی بر کنار گذاشتن آن‌ها اتخاذ نکرد. از طرفی برخی طالبان را بلایی دانسته‌اند که آمریکا به جان کشورهای مقابل خود در منطقه انداخته است. در هفته‌های اخیر گروهی این چنین در حال پیشروی در افغانستان با جنگ یا گاهی بدون جنگ و با تسلیم نیروهای دولت مرکزی در محل بوده است. حال با رسیدن درگیری‌ها به هرات، دو پست مرزی نزدیک ایران و ترکمنستان به تصرف نیروهای طالبان درآمده‌اند.
ادامه درگیری‌ها، آمریکا ورود کرد
روز یکشنبه در این هفته با حملات هوایی آمریکا علیه طالبان آغاز شد که بخش‌هایی از مناطق تحت تصرف طالبان را بمباران کرد. پیش‌تر آمریکا با تعهد بر سر خروج نیروهای خود و دیگر نیروهای ناتو، تعدادی از نیروهای خود را در کابل برای محافظت از سفارت و فرودگاه باقی گذاشت تا در صورت نیاز تجاوزهای احتمالی طالبان را مهار کند. طالبان اما این حملات هوایی را محکوم کرده و آن‌ها را خلاف توافق دوحه دانسته. بنابر اظهارات قاری یوسف احمدی، سخنگوی طالبان، در صورت ادامه این حملات، طالبان به آن‌ها پاسخ خواهد داد. در این بین برخی یکی از ابعاد توافق دوحه را ایجاد مانع برای طالبان برای تصرف ایالت و شهرهای اصلی چون هرات دانسته‌اند. به گفته رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا هم‌اکنون حدود نیمی از ۴۱۹ مرکز ناحیه در افغانستان تحت کنترل نیروهای طالبان است. همچنین در درگیری‌های اخیر دفتر امداد سازمان ملل متحد در هرات مورد حمله قرار گرفت که به‌گفته نماینده سازمان ملل در افغانستان از سوی نیروهای ضد‌دولت بوده است، اما تا‌کنون هیچ گروهی مسئولیت این حملات را نپذیرفته است. در این حملات یک پلیس کشته شد. بنابر اعلام سازمان ملل از اواسط اردیبهشت ماه تا کنون بیش از پنج‌هزار غیرنظامی در افغانستان کشته شده‌اند. مشخص است با رسمیت طالبان یا با عدم رسمیت آن، با حضور نیروهای نظامی یا خروج آن‌ها آنچه همواره شاهد هستیم، قربانی‌شدن غیرنظامیان است. غیرنظامیانی که حال بیش از پیش با عقب‌نشینی نیروهای دولت مرکزی در برخی مناطق خود دست به اسلحه برده‌اند و قربانیان بیشتری نیز می‌دهند. غیرنظامیانی که گویا قربانی شدن‌شان در توافقات و دیدارها چندان مورد بحث نیست.
استقرار طالبان، استقرار ناامنی
شب روز شنبه با حملات سنگین در غرب کشور طالبان ادعا کرد که موفق به ورود به برخی مناطق شهر لشکرگاه در هلمند شده است اما به گفته فرمانده ارتش در استان هلمند حمله طالبان با مقاومت شدید نیروهای امنیتی دفع شده و تلفات سنگین بر آنان وارد شده است با این وجود بسیاری از ساکنان شهر با وخیم‌شدن وضع منطقه از آن فرار کرده‌اند. واضح است طالبان با پیشروی در جنوب‌غربی و غرب افغانستان بیش از هر زمان دیگر به ایران نزدیک است، یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل در این رابطه اظهار کرد: طالبان با مذاکراتی که با ایران داشته اعلام کرده اگر به استقلال در افغانستان برسند، تهدیدی برای همسایگان ایجاد نکنند، اما در عمل باید منتظر اقدامات بعدی آن‌ها ماند. ممکن اســـت خودشان به طور مستقیم یا نیروهایی تحت حمایت آن‌ها بـــه دخالت‌هـــایی در منــطقه دست بزنند. محمدعلی بصیـری به «آرمان‌ملی» در‌خصــوص بــرخی عــواقب استقلال طالبان گفت: احتمالا شاهد ناامنی مرزی برای ایران و برخی دیگر کشورهای آسیای میانه خواهیم بود. حداقل این ناامنی و بی‌ثباتی، حتی اگر خود طالبان دست به برخی اقدامات نزند، این خواهد بود که استقــرار و سختگیری آن‌ها بر مخالفان و مردم در افغانستان باعث فرار جمعیت و روان‌شدن سیل مهاجران به کشورهای اطراف از جمله ایران شود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار