| کد مطلب: ۱۰۱۹۵۳۹
لینک کوتاه کپی شد

جهان امروز را بايد بشناسيم باهمه تفاوت‌هايش

آرمان ملی: صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی نام طرحی بود که حواشی زیادی ایجاد کرد و هنوز هم ادامه دارد. اگر چه نمایندگان مجلس می‌گویند این طرح هنوز تصویب نشده، اما شوک خبر اولیــه آن به جامعــه چنان بود کــه پذیرش اظهارات نمایندگان برایشان دشوار است. حتی اصولگرایان هم از این طرح ناراضی هستند و به آن اعتراض می‌کنند! دیروز هم واکنش‌های زیادی به این طرح منتشر شد؛ البته دلواپسان باز هم بر طبل دفاع از آن کوبیدند.
توصیه به مجلس
رئیس دولت اصلاحات عنوان کرد: حکمرانی خوب (و حتی برخورداری از زندگی مناسب انسانی) در این جهانِ متفاوت، در درجه اول مستلزم شناخت درست واقعیت‌ها (چه خوب و چه بد) و آنگاه چاره‌جویی برای یافتن راه‌های زندگی بهتر و ایجاد زمینهٔ برخورداری مردم از زندگی رضایت‌بخش‌تر از سوی حکومت است.‌ سیدمحمد خاتمی افزود: روی سخن من با کسانی نیست که در این توهم به سر می‌برند که حکومت باید شهروندانش را به‌زور به بهشت ببرد و اصولا با زور نه کسی به بهشت می‌رود و نه به زور از جهنم بازداشته می‌شود؛ بلکه سخن با آنان است که واقعا نگران ایران‌اند و انسان را آزاد و مختار می‌دانند و برای او حق و حرمت قائل‌اند و در احقاق حقوق مردم و حفظ کرامت آنان و برخوردار کردنشان از زندگی خوب مسئول می‌دانند.‌ وی ادامه داد: آنچه این روزها در مجلس گذشت و می‌گذرد علاوه‌بر ناسازگاریِ آن با حقوق مدنی و شهروندی و شرایط حکمرانیِ خوب، باید گفت در این وانفسای زندگی و بی‌کاری و فشارهای سنگین که بر مردم وارد آمده و موجب ناامیدی و بی‌کاری وخشم انبوهی از آنان شده است، آنچه از این تصمیم نادرست و دارای هزینه سنگین مادی و معنوی حاصل خواهد شد، نه کارساز است و نه مفید. تنها نتیجه فوری آن پوشاندن ناتوانی در یافتن و ارائه راه‌های منطقی و معقول برای بهبود بخشیدن به زندگی مردم است و موجب بیکاری انبوهی از نیروهای کارآمد و بازماندن از خدمت‌رسانی به مردم است.‌ خوشبختانه بسیاری از مردم، نخبگان و افراد صاحب نظر، خیرخواه و مسئول از همه جریان‌ها و جناح‌ها حتی در خود مجلس مخالفت خود را با این اقدام اعلام کرده‌اند.‌ خاتمی تصریح کرد: امیدواریم مجلس با شناخت درست واقعیت و جستجوگری برای راه‌های مناسب بهبود بخشیدن به امور و گوش فرادادن به ندای خیرخواهانه بخش قابل توجهی از مردم از این طرح که با روح قانون اساسی مغایر است و در کوتاه‌مدت حاصل آن نارضایتیِ به حق مردم و خللِ بیشتر در زندگیِ تحت‌فشار آنان است و هزینه‌های بی‌فایده، بلکه پرضرر برای کشور و ملت و دولت دارد منصرف شود و مسئولان عالی‌رتبه برای جلوگیری از افزایش فاصله میان مردم و مسئولان چاره‌ای بیندیشند. امید است که برخلاف آنچه تجربه کرده‌ایم، این‌بار امید و اعتماد آسیب‌دیده مردم ولو اندکی ترمیم شود.‌
ارجاع ایرادات و پیامدها به مجلس
معاون حقوقی رئیس‌جمهوری گفت: طرح صیانت از فضای مجازی و ۱۱۰ طرح دیگر مجلس را به دقت مورد بررسی قرار دادیم و نقد کردیم و در یک مجلد‌ به مجلس خواهیم فرستاد تا بدانند، ابعادی از این طرح‌ها چه مشکلاتی را در پی خواهد داشت. لعیا جنیدی افزود: معتقد هستم ارائه چنین طرح‌های آن هم با سرعت، آسیب‌زاست به همین علت مکرر به روسای مجلس نوشته‌ایم که قاعده تقدم لایحه بر طرح را بپذیرند و به آن عمل کنند. حتی در صحبت‌های مقام معظم رهبری هم آمده است که در موضوعات مهم کشور اجازه دهید تا ابتدا دولت لایحه آن را به مجلس ارسال کند، بنابراین درست این است در چنین موضوعاتی که برای مردم اهمیت دارد و به اقتصاد مردم گره خورده است، اجازه دهند دولت با در نظر گرفتن همه جنبه‌های اجرائی و با در نظر گرفتن حقوق اجتماعی فرهنگی و سیاسی مردم و کسب و کار مردم و تمام جوانب، لایحه بدهد و نمایندگان نسبت به لایحه دولت اگر نظری دارند ارایه دهند.
مفاد طرح با شفافیت بیان شود
رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با بیان اینکه دسترسی به ارتباطات دیتا امروز جزو حقوق پایه شهروندی است، هر‌گونه تلاش برای تحدید این حق را محکوم به شکست خواند و گفت:‌ روشن است که مردم هنوز از آنچه طراحان این طرح درباره محتوای آن می‌گویند، قانع نشده‌اند و هنوز هم متن موثقی از جزئیات طرح در اختیار افکارعمومی قرار نگرفته است. محمود‌ واعظی صیانت از کاربران فضای مجازی و وضع قوانین در زمینه حفاظت از امنیت و اخلاق در این فضا را امری طبیعی و لازم در جوامع مختلف دانست، خاطرنشان کرد: آنچه در این زمینه اهمیت دارد،‌ شفافیت کامل در مواجهه با مردم و اقناع کامل آنان درخصوص قانون است. مردم نامحرم نیستند که ما در خفا برای آنها قانون بنویسم و دیوارهای کوتاه‌وبلند بسازیم.
نامه عبدی به رئیس‌جمهور
تحلیلگر مسائل سیاسی در نامه به رئیس‌جمهور نوشت: هر گونه محدودیتی در زمینه اینترنت با واکنش مواجه خواهد شد. واکنش‌ها نیز از تشدید اعتراضات میدانی گرفته تا خشم و بدبینی و حتی فحاشی رخ خواهد داد و دو واکنش آن بیش از هر چیزی برای دولت شما پرهزینه خواهد بود. عباس‌عبدی در ادامه گفت: اول، کاهش امید است. به‌رغم همه ناملایمات، حدود 45‌ درصد مردم فکر می‌کنند که با آمدن شما وضع بهتر خواهد شد؛ دومین واکنش بسیار بدتر است و آن روند رو به رشد گرایش به مهاجرت از کشور است. عبدی بیان کرد: امیدوارم که اقدامی جدی و موثر برای بازسازی اعتماد و زنده‌کردن امید و جلوگیری ازخروج سرمایه انسانی و مادی جامعه به‌عمل‌ آید که این مساله پاشنه آشیل مدیریت آینده کشور است. در حال حاضر بعضی از نخبگان و مردم عادی فکر می‌کنند که چنین مصوبه‌ای برای سنگ‌اندازی در مقابل دولت شماست.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار