| کد مطلب: ۱۰۱۹۳۵۷
لینک کوتاه کپی شد

متکی مهمان اتاق رقص کلینتون!

آرمان ملی - مطهره شفیعی: حالا مدعی شدند یک عضو تیم مذاکره رقصیده است، اما فراموش کردند خودشان در زمان مسئولیت دراتاق رقص، مذاکره کرده بودند! شاید به‌نظر خودشان نوعی انتقام تعریف شود، اما واقعیت این است که اقدامات و برنامه‌هایشان به‌مثابه یک سرگرمی با چاشنی طنز ارزیابی می‌شود. سیبل هجمه آنها سال‌هاست که تیم مذاکره هسته‌ای تعریف شده و از هر فرصتی برای هجمه به ظریف و یاران دیپلماتش استفاده می‌کنند که البته این هجمه‌ها بی‌دلیل نیست. نخست آنکه درصدد توجیه ناکارآمدی خودشان در برهه‌ای هستند که سهمی در تصمیم‌سازی‌ها داشتند و دوم اینکه تلاش می‌کنند ذهن و وقت ظریف و آگاهان به پاسخگویی به حاشیه‌سازی و طرح شایعات معطوف شود تا مبادا به تشریح چرایی سنگ‌اندازی در مسیر مذاکرات هسته‌ای و ذکر نام اجرا‌کنندگان این پروژه‌ها بپردازند.
گاندو کافی نبود؟
شاید گاندو معروف‌ترین پروژه برای هجمه به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای باشد. گاندو سریالی بود که در آن علاوه‌بر تاکید برعدم توانایی ظریف در پیشبرد مذاکرات، اتهاماتی به برخی اعضای تیم هسته‌ای وارد کرد به‌نحوی که وزیر امور‌خارجه نامه‌ای به مقام‌معظم‌رهبری نوشت. مردادماه سال ۱۳۹۸ یعنی در زمان پخش «گاندو ۱»، محمدجواد ظریف درباره محتوای پاسخ رهبری به نامه خود درخصوص سریال گاندو ۱ گفته بود: «رهبری همیشه به من محبت داشتند و من وامدار محبت ایشان هستم، این محبت همچنان ادامه دارد و اگر محبت‌های ایشان نبود، برخی اتفاقاتی که در بعضی جاها می‌افتد، امکان تحمل را از بین می‌برد.» برخی مخالفان دولت در آن برهه چنین القا کردند که ظریف از آنچه در گاندو مطرح شده، هراس دارد، اما واقعیت این نبود و او عنوان کرد: «در برابر انتقادات بسیار شکیبا هستم و هیچ مشکلی با انتقاد ندارم. انتقاد با تخریب، توهین و افترا فرق بسیار دارد و امیدوارم این بلیه از جامعه ما برداشته شود و به‌دنبال توهین و تخریب شخصیت افراد نباشیم.» سازندگان گاندو با ساخت مجموعه نخست این سریال نتوانستند به اهداف‌شان برسند؛ بنابراین گاندو 2 را آغاز کردند. سریال گاندو ۲ در قسمت پنجم خود مدعی جاسوسی در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای پرداخته شود. این سریال با تاخیر پخش شد و برخی خبرگزاری‌ها مدعی شدند صدا‌وسیما از طرف دولت برای سانسور این قسمت از سریال تحت فشار بوده است. در این سریال یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای «صابونچی» نام دارد؛ این نام در سریال گاندو ۲ به اسامی دو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای یعنی عراقچی و روانچی شباهت دارد. در آن زمان حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی وقت رئیس‌جمهور هم درباره‌ گاندو ۲ در توئیتر نوشت:« ای‌کاش ضداطلاعاتی داشتیم که جرأت می‌کرد تحلیلی واقع‌بینانه از کارکرد امنیتی مجموعه‌های گاندو ارائه دهد. ای‌کاش آقای ظریف و وزیر اطلاعات حقایق را روشن کرده و قوه قضائیه هم عاقبت پرونده متهم جاسوسی در مذاکرات را اعلام می‌کرد. نباید کوتاه‌بینی‌های مقطعی جای هنر راهبردی را بگیرد.» در همان زمان، محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان ویدیویی در صفحه اینستاگرامی خود منتشر کرد و در شرح آن نوشت: «منو بشناس که من ایرانم» که انتشار این ویدئو و این جمله، از سوی برخی رسانه‌ها، واکنش احتمالی به سریال «گاندو ۲» تعبیر شد. پس از آن بود که پخش گاندو2 به یکباره متوقف شد. این روزها شنیده می‌شود که پخش این سریال از سر گرفته خواهد شد و شاید باز هم مثل همیشه ظریف و یارانش مورد اتهام و هجمه قرار گیرند.
متکی رقص عضو تیم مذاکره را دید؟
اما گاندو پایان کار نبود. ظاهرا برخی از مسئولان سابق هم دل‌پری از موفقیت‌های ظریف و تیم مذاکره‌کننده دارند و اکنون که روزهای آخر مسئولیت آنهاست، انتقام‌گیری را در دستور کار قرار داده اند. آنها با طرح موضوعات به اثبات نرسیده چنین القا می‌کنند که تیم مذاکره‌کننده از شایستگی برخوردار نبودند و حرکات‌شان نادرست بوده است. قابل‌تامل است که این اتهامات از سوی افرادی مطرح می‌شود که روزی سکان اداره سیاست خارجی کشور در دست‌شان بود و البته موفقیتی نداشتند؛ مانند منوچهرمتکی! وزیر اسبق امور خارجه در «‌نشست راهبرد دولت انقلابی در مواجهه با دولت تروریست آمریکا» که به‌همت بسیج دانشجویی در لانه جاسوسی سابق آمریکا برگزار شد؛ با اشاره به نخستین مذاکره تلفنی روحانی در نیویورک با اوباما گفت: «بعد از اینکه مکالمه تمام شد یکی از اعضای شاخص هیأت که شاهد بر این مذاکره بود در آن اتاق شروع به رقصیدن می‌کند! و می‌گوید روحانی مچکریم! و توجه ندارد این موضوع ممکن است ضبط صوتی و تصویری شود.» آنچه متکی بیان کرد، سندی ندارد و لازم است برای اثبات ادعای خود بگوید که آیا در محلی که ذکر کرده، حضور داشته یا فردی برای او تعریف کرده است. شاید هم مانند همیشه ساخته و پرداخته ذهن مخالفان تیم مذاکره باشد که به‌صورت واقعیت مطرح می‌شود. از شخصیتی مانند متکی که دورانی وزیر خارجه بود، انتظار نمی‌رفت چنین ساده‌انگارانه ادعای رقص عضو تیم مذاکره‌کننده روحانی را داشته باشد.
مذاکره متکی در اتاق رقص!
آنچه متکی بیان کرد نمی‌تواند مورد استناد قرار گیرد؛ چراکه سندی برای این ادعا وجود ندارد، مگر اینکه خودش در آن اتاق حضور داشته و شاهد رقص بوده باشد، اما ظاهرا آقای متکی اصولگرا فراموش کرده که در زمان مسئولیتش در اتاق رقص با هیلاری کلینتون مذاکره کرده است! نکته حالب اینجاست که سایت مشرق که مخالفتش با دولت روحانی و ظریف بر همگان عیان است، این مذاکره در اتاق رقص را فاش کرد. مشرق 21دی 93 به انتشار بخشی از خاطرات هیلاری کلینتون پرداخت که در آن آمده بود: «وسط سخنرانی‌ام در ضیافت شام در سالن رقص «ریتز کارلتو» (صحبت‌هایم را) قطع کردم و گفتم: «اکنون می‌خواهم مستقیماً خطاب به هیأت اعزامی به این کنفرانس از دولت جمهوری اسلامی ایران صحبت کنم.» سالن ساکت شد. منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران به فاصله چند صندلی از من نشسته بود. گفتم: «نزدیک به دو سال پیش، اوباما پیشنهاد صادقانه گفت‌وگو را به دولت شما ارائه داد. ما هنوز هم به این پیشنهاد متعهد هستیم. شما حق (برخورداری از) یک برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای را دارید، اما همراه این حق، یک مسئولیت معقول هم می‌آید: اینکه از پیمانی تبعیت کنید که زیرش را امضا کرده‌اید و نگرانی‌های جهان در مورد فعالیت‌های هسته‌ای خود را به‌طور کامل رفع کنید. ما به شما اصرار می‌کنیم که این گزینه را انتخاب کنید، به‌خاطر مردم‌تان، به خاطر منافع‌تان و به خاطر امنیت مشترک ما.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار