| کد مطلب: ۱۰۱۹۳۲۳
لینک کوتاه کپی شد

بیایید تلگرام، جایزه بگیرید!

آرمان ملی- مطهره شفیعی: این روزها بحث محدود‌سازی فضای مجازی گرم است و ظاهرا برخی اصولگرایان دغدغه زیادی دارند تا اجرایی نشود. باید فضای مجازی را محدود و از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده کرد. رسانه‌ و شخصیت‌های اصولگرای دلواپس رویکرد جالبی در مواجهه با فضای مجازی دارند و هرگاه نفعی در آن داشته باشند به مثابه پدر معنوی به دفاع می‌پردازند و در غیراین‌صورت هر اتهامی بتوانند برای حذف و محدود‌کردن فضای مجازی به‌کار می‌گیرند. یکی از این موارد استفاده از تلگرام از سوی برخی دلواپسان است که حمید رسایی را می‌توان از آن جمله دانست. این دلواپس تاکید زیادی برای استفاده از تلگرام دارد. به‌عنوان مثال دیروز در کانال تلگرامی‌اش نوشت: «تیترهای پیشنهادی خودتان را برای تیتر در روز رفتن روحانی را برای ادمین کانال تلگرام ارسال کنید.» نکته جالب آنجاست که به بهترین تیتر هدیه داده می‌شود!
تمایل رسایی به فیلترشده‌ها
تلگرام پیام‌رسان فیلتر‌شده‌ای است که برای ورود به آن دو راه وجود دارد؛ نخست نصب فیلتر‌شکن و دیگری استفاده از اینترنت بدون‌فیلتر! اکنون مشخص نیست آقای رسایی از کدام راه استفاده می‌کند. رسایی با فرض استفاده از اینترنت بدون‌فیلتر که به افراد خاص! داده می‌شود، باید به این سوال پاسخ دهد که چرا بر‌خلاف تصمیم مسئولان مبنی‌بر فیلتر تلگرام، دیگران را ترغیب به استفاده از این پیام‌رسان می‌کند تا تیتری علیه دولت روحانی پیشنهاد داده و جایزه بگیرند. ضمن اینکه تلگرام اگر‌چه توسط آلمان برنامه‌ریزی شده اما به عنوان شرکتی در انگلستان و آمریکا به ثبت رسیده‌ است. آیا رسایی و امثال او استفاده از پیام‌رسانی تحت‌حمایت آمریکا را مجاز می‌داند؟ اگر پاسخ مثبت است که نباید فراموش کند این پاسخ با ادعاهای او در تناقض است. توئیتر هم که شرایطی مانند تلگرام دارد و فیلتر است، در کالیفرنیای آمریکا به ثبت رسیده و رسایی تمایل زیادی به استفاده از آن دارد. نکته قابل‌تامل آنجاست که رسایی چندی پیش گفته بود «والا کسی دنبال بستن پیام‌‌رسان‌های خارجی نیست، بلکه بحث برسر ضابطه‌مندکردن فعالیت آنهاست تا امنیت روانی، اخلاقی، اقتصادی و سیاسی جامعه حفظ شود و فقط خائنان یا افراد ساده‌لوح ضرورتش را انکار می‌کنند.» این اظهارات با دستور قضایی فیلتر تلگرام همخوانی ندارد و تنها نشان‌دهنده تقلای رسایی برای استفاده از نرم‌افزارهای فیلترشده است! جالب است که برای او احتمال نفوذ آمریکا در استفاده از تلگرام مطرح نیست ولی زمانی که اصلاح‌طلبان اقدام قانونی کنند و به‌ مذاق رسایی‌ها خوش نیاید ناخودآگاه آمریکا ناظر و حامی آنها می‌شود؛ نه ناظر اقدامات در تلگرام!
رسایی در تناقض تلگرامی!
جالب است که رسایی در مواضع خودش هم دچار تناقض است؛ چرا‌که از یک‌سو از تلگرام استفاده و دیگران را تشویق به استفاده از آن می‌کند، اما از سوی دیگر به انتشار دیدگاه مخالفان استفاده از تلگرام می‌پردازد. به‌عنوان نمونه در کانال تلگرامی‌اش به نقل از محمد ایمانی آورد: «عده‌ای با سیاسی‌کاری و گروهی و با نگاه سطحی می‌گویند، نباید تلگرام و اینستاگرام را محدود یا فیلترکنیم؛ چراکه ابزار ارتباطی و مبادلاتی مردم، و بخش مهمی از کسب و کار و ارتباطات عمومی است. سیاست‌بازانی هم که انتخابات زده‌اند، بلافاصله مستقیما یا به شکل نیابتی به دوقطبی «فیلترینگ- آزادی‌رسانه» دامن می‌زنند و از آب‌گل‌آلود ماهی ‌می‌گیرند. مدیران سیاسی- امنیتی آمریکا و غرب هم از این واقعیت در ایران بی‌‌خبر نیستند و برخی طراحی‌های خود را براساس همین دغدغه‌های ارتباطاتی- اقتصادی- سیاسی در ایران ا‌نجام می‌دهند.» انتشار اظهارات ایمانی به‌نوعی محکوم‌کردن رسایی در استفاده از تلگرام است. ماجرا وقتی جالب‌تر می‌شود که رسایی بخش دیگری از اظهارات ایمانی را هم منتشر کرده که چنین است: «هم به شبکه‌های‌ اجتماعی و ارتباطی نیاز داریم و هم به تامین امنیت، آزادی، قانونمندی و حقوق حاکمیتی آن. ورود به بحث از میانه آن غلط است. اصل بحث که به امنیت، استقلال، آزادی و سیادت - یا خدای ناکرده ضعف، گرفتاری و شبیخون‌خوردگی- ما مربوط می‌شود، «شبکه ملی اطلاعات و ارتباطات» است» اما رسایی تنها دلبسته تلگرام است و به‌رغم عضویت در شبکه‌های داخلی حاضر به ترک تلگرام نیست!
یاران رسایی مخالف تلگرام
همفکران رسایی برخلاف خودش تمایلی به استفاده از تلگرام ندارند و دیگران را نهی می‌کنند مانند حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه درآمد صهیونیست‌ها از تلگرام بیش از فروش نفت ماست و حتی فتنه‌های سال‌های گذشته بر بستر شبکه‌های اجتماعی خارجی شکل گرفته، خواستار ساماندهی پیام‌رسان‌ها شد. سال‌97 هم مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در نامه‌ای به رئیس قوه‌قضائیه وضعیت فضای مجازی در کشور را بغرنج و اسفبار دانست و اجرای فوری قانون مسدود‌سازی تلگرام‌، اینستا‌گرام و جلوگیری کامل از فعالیت‌ فیلتر‌شکن‌ها را خواستار شد. کیهان هم سال 98 مدعی شده بود: «از دوسال پیش با استفاده از تلگرام و ایجاد کانال‌های تلگرامی آموزش‌های لازم را به اوباش داده‌اند و حتی تاکید می‌کند که آتش‌سوزی‌های انجام شده -که کار ساده‌ای هم نیست- براساس همین آموزش‌ها انجام شده است. شبکه اجتماعی «تلگرام» پیش از این علاوه بر مواردی همچون فراهم کردن بستر طراحی و عملیاتی کردن اقدام تروریستی حمله داعش به مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر امام(ره)، نقش سازماندهی و هدایت گروهک‌های آشوبگر در اغتشاش‌های دی ماه 96 و التهاب‌آفرینی و دامن زدن غیر واقعی به قیمت سکه و ارز در اواخر سال 96 و اوایل سال 97 را نیز برعهده داشت که همین مساله منجر به فیلتر شدن این پیام‌رسان با حکم قضایی در اردیبهشت‌ماه سال 97 شد.» و رسایی همفکری ندارد.
دادستان فیلتر می‌کند آقای رسایی
شاید رسایی تصور می‌کند ورود به پیام‌رسان‌های فیلترشده به‌نوعی نشانگر مخالفت با دولت است، اما زمانی که یک سایت یا اپلیکیشن فیلتر می‌شود، عامه‌ مردم مسئولیت آن ر با وزارت ارتباطات می‌دانند، هرچند در اصل کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه که دادستان کل کشور ریاست آن را برعهده دارد، برای این موضوع تصمیم‌گیری می‌کند که وزیر ارتباطات نیز تنها عضوی از این کارگروه محسوب می‌شود؛ بنابراین رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک و توئیتر یا تصمیم برای فیلتر شدن یا نشدن تلگرام و دیگر پیام‌رسان‌ها و وب‌سایت‌ها، از صافی این کارگروه می‌گذرد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار