| کد مطلب: ۱۰۱۹۱۴۹
لینک کوتاه کپی شد

خواص بی‌نظیر «اسفناج»


یکی از گیاهانی که شاید اضافه‌کردن آن به رژیم غذایی، می‌تواند فواید فراوانی برای شما داشته باشد، اسفناج است. یکی از موادغذایی که شاید شما هم درخصوص خواص آن بسیار شنیده باشید، اسفناج است. چه شما اسفناج را به نوشیدنی «اسموتی» خود اضافه کنید و یا در سالاد بریزید، خوردن آن راهی ساده برای برطرف‌کردن اهداف و خواصی است که شما با خوردن سبزیجات به دنبال آن هستید. با این حال این سبزی خوش‌طعم، خواص دیگری نیز غیراز طعمی که برای ظرف غذای شما به‌همراه می‌آورد، دارد. این سبزی دارای مواد مغذی گوناگونی است که می‌تواند تأثیرات مهمی را برای سلامتی شما به ارمغان بیاورد. اگر می‌خواهید زندگی طولانی‌تر و سالم‌تری داشته باشید، مصرف اسفناج را در برنامه غذایی خود قرار دهید.
کاهش وزن
اگر به‌سختی لاغر می‌شوید، افزودن کمی اسفناج به رژیم غذایی‌تان ممکن است مفید باشد. براساس یک پژوهش در میان گروهی ۳۸ نفره از زنانی که اضافه‌وزن داشتند، به برخی از آنها نوشیدنی حاوی عصاره اسفناج و به برخی دیگری دارونما داده شد. افرادی که اسفناج مصرف کرده بودند، تا ۹۵ درصد کاهش تمایل به غذا را تجربه کرده و ۴۳ درصد بیشتر از اعضای گروه کنترل در طول این مطالعه وزن کم کردند.
کاهش فشار خون
کاهش فشارخون به میزانی که شما را سلامت‌تر کند، شاید به‌سادگی اضافه‌کردن اسفناج به رژیم غذای‌تان باشد. بر اساس یک پژوهش افرادی که سوپ اسفناج را در طول دوره‌ای ۷ روزه تجربه کردند، موفق شدند سفتی شریانی را کاهش داده و فشارخون سیستولیک خود را پایین آوردند.
کاهش بیماری قلبی
کاهش فشارخون تنها چیزی نیست که ممکن است اسفناج برای سلامت قلب‌وعروق شما به ارمغان آورد. بر پایه یک پژوهش خوردن تنها یک فنجان از سبزیجات برگ دار غنی از نیترات به مانند اسفناج، می‌تواند خطر ابتلا به بیماری سرخرگ محیطی را تا ۲۶ درصد کاهش دهد؛ همچنان‌که می‌تواند خطر حمله قلبی، نارسایی قلبی و سکته مغزی را در افراد کاهش دهد. در صورتی‌که شما می‌خواهید قلب خود را سالم نگه دارید، با بهترین غذا‌هایی که می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی را کاهش دهد، شروع کنید.
کاهش خطر بینایی
والدین شما ممکن است به شما گفته باشند که هویج برای سلامت چشمان شما مفید است؛ اما شاید این اسفناج باشد که در عملکرد بینایی شما تاثیر داشته باشد. بنا بر پژوهشی که در میان ۳۸۰ زن و مردی که سنینی ما بین ۶۶ تا ۷۸ سال داشتند، آنهایی که در بدنشان مقدار کمتری از ماده زاگزانتین(Zeaxanthin) را داشتند، بیشتر در معرض بیماری «تباهی لکه زرد» (یا دژنراسیون ماکولا که شایع‌ترین علت کوری در افراد مسن است) بودند. زاگزانتین یک ماده مغذی است که در اسفناج فراوان است.
پیشگیری از سرطان روده
چه شما سابقه فامیلی برای ابتلا به سرطان روده بزرگ را داشته و یا دیگر زمینه‌های ابتلا به آن را داشته باشید، اضافه‌کردن اسفناج به رژیم غذایی شما ممکن است اثر محافظتی در برابر سرطان روده بزرگ داشته باشد. براساس پژوهشی که در میان ۲ هزار و ۴۱۰ افرادی که اطلاعات آنها جمع‌آوری شد، افرادی در رژیم غذایی‌شان مصرف بالاتری از «لوتئین» - یک آنتی‌اکسیدان موجود در اسفناج - را داشته‌اند، میزان پایین‌تری از سرطان روده‌بزرگ را تجریه کردند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار