| کد مطلب: ۱۰۱۹۱۰۸
لینک کوتاه کپی شد

آغاز سهم‌خواهی جوانان به اصطلاح انقلابی

آرمان ملی - مطهره شفیعی: این روزها بحث انتخاب اعضای کابینه دولت رئیسی مطرح است و از افراد زیادی برای تصدی مسئولیت وزارتخانه‌ها نام برده می‌شود. آنچه در این میان مغفول مانده عدم توجه به جوانان برای حضور در کابینه است. زمانی که حسن روحانی وزیر ارتباطات خود را محمدجواد آذری‌جهرمی متولد 1361 انتخاب کرد، بسیاری از دلواپسان چنین عنوان کردند که جوان بی‌تجربه سبب اختلال در اداره وزارت ارتباطات می‌شود و مجلس بارها او را احضار کرد، اما اکثریت بر این نکته تاکید داشتند که آذری‌جهرمی با توجه به روحیه و سن‌وسال جوانی که دارد به‌خوبی با نیازهای جامعه آشناست و در مدت حضورش در وزارت ارتباطات هم توانست علاوه بر تقویت زیرساخت‌ها به گسترش اینترنت و آگاهی بخشی بپردازد. همین موفقیت‌ها بود که سبب شد کاندیداهای اصولگرا در تبلیغ انتخاباتی خودشان وعده استفاده از جوانان در کابینه را پررنگ کنند، اما ظاهرا این وعده تنها یک شعار بود و خبری از جوانان در گمانه‌زنی‌های کابینه نیست.
جوانان دلواپس ناکام شدند!
صدای اعتراضات پنهان جوانان دلواپس از عدم توجه به آنها در ترکیب دولت رئیسی به تدریج علنی شده است. رویاپردازی جوانان اصولگرا به اندازه‌ای بود که اعلام می‌کردند «قرار است آقای رئیسی، ۱۰-۱۲ نفر نیروی جوان در کابینه بیاورند» اما تنها موضوعی که این روزها پررنگ نیست حضور جوانان درکابینه است! این جوانان نگران هستند؛ چراکه تصور می‌کردند هر هفته باید در قامت وزیر در جلسات هیات دولت رئیسی حضور پیدا کنند اما دریغ از یک دعوت برای گفت‌وگو و حتی نظرخواهی از آنان. روز گذشته جهان نیوز نوشت: «چرا این روزها مطالبه جدی در میان فعالان سیاسی و حتی جریان جوان ارزشی کشور از آیت‌ا... رئیسی برای تشکیل دولت جوان و به‌خصوص به‌کارگیری جوانان به‌عنوان وزیر نیست؟! آن هم در شرایطی که چند‌ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ برخی سلبریتی‌های جوان حزب‌اللهی و همچنین جمع قابل توجهی از فعالان جوان ارزشی مهم‌ترین رسالت خود را مطالبه تشکیل دولت جوان حزب‌اللهی گذاشته بودند. کار این مطالبه به جایی رسید که برخی صرف جوان بودن را دلیل اصلح بودن بر دیگر کاندیداهای انقلابی عنوان می‌کردند.» این نوشتار را اگر چه می‌توان نقد به مطالبه‌گران حضور جوانان در کابینه ارزیابی کرد، اما هدف واقعی و حقیقی این نوشتار یادآوری لزوم بهره‌گیری از جوانان دلواپس در کابینه است. انتقاد از عدم توجه به جوانان در ادامه این نوشتار واضح‌تر است: «در هرصورت دیگر از آن شور و هیجان و مطالبه چرا خبری نیست؟! شاید برخی بگویند که خیلی طبیعی است، چون برای بعضی، کاندیدای جوان مدنظرشان رئیس‌جمهور نشد یا به رقابت‌های انتخاباتی نرسید، پس دیگر مطالبه دولت جوان حزب‌اللهی معنا یا فایده‌ای ندارد. جواب این سوال این است که مگر مطالبه دولت جوان حزب‌اللهی یک آرمان و گفتمان مطلوب بود یا یک ابزار سیاسی و تبلیغاتی که فقط با رئیس‌جمهور شدن چهره مدنظر ما قابل پیگیری باشد؛ بنابراین عذر این افراد پذیرفته نیست. از سویی ممکن است که برخی بگویند که گزینه‌ها یا کاندیداهای جوان آنها ممکن است که اینک خود در معرض وزیر شدن باشند! این‌هم عذری بدتر از گناه هست. مگر قرار بود با به مسئولیت رسیدن گزینه مدنظر ما مطالبه و گفتمان دولت حزب‌اللهی به اتمام برسد یا جوان شدن کل دولت مدنظر بود؟
اصرارهای نمایشی برای حضور جوانان در کابینه
برخی مانند حسین‌ا... کرم دبیرکل انصار حزب‌ا... رویکرد خاصی به استفاده از جوانان در کابینه دارد و در ذهن او حضور جوانان در دفاع مقدس مدنظر است. براساس همین رویکرد خواهان حضور جوانان در کابینه رئیسی است و می‌گوید: « کابینه دولت ۸۵ میلیونی را جوانان انقلابی و حزب‌اللهی تشکیل خواهند داد. کابینه جوان مانند فرماندهان دفاع مقدس علاوه‌بر فرصت‌ساز بودن، تهدیدهای موجود را هم به فرصت تبدیل می‌کند. به‌نظر می‌رسد رویکرد دولت مردمی آیت‌ا... رئیسی در پی رفع تحریم و رویکرد کابینه جوان آیت‌ا... رئیسی به‌دنبال خنثی‌سازی تحریم خواهد بود. جوان تهدید را به فرصت تبدیل می‌کند» اما نکته قابل تامل اینجاست که از نظر همفکران ا... کرم جوانان جریان اعتدالی و اصلاح‌طلبان سبب عقب‌گرد کشور می‌شوند و تنها جوانان انقلابی یا دلواپس سبب رشد کشور می‌شوند. برخی دیگر از اصولگرایان هم تاکید به استفاده از جوانان در کابینه دارند. چندی پیش حمیدرضا ترقی عضو ارشد حزب موتلفه گفته بود: «دولت رئیسی بر‌اساس شاخص‌های مقام معظم رهبری، باید جوانان حزب‌اللهی و انقلابی با روحیه جهادی را در کابینه و دولت به‌کار گیرد؛ این روحیه چه در دهه شصتی‌ها باشد و چه در دهه هفتادی‌ها مهم نیست، اما به‌طور طبیعی متولدین دهه ۶۰ که الان ۴۰ سال را رد کرده‌اند و از نظر تخصص و تجربه نیز از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار هستند، می‌توانند نقش به‌سزایی را در این شرایط کشور در مدیریت‌های اجرایی ایفا کنند.» یا عباس سلیمی نمین تصریح کرد: «انسداد مدیریتی که امروز ایجاد شده به دو دهه قبل برمی‌گردد؛ زمانی که رهبر انقلاب از همه جریان‌های سیاسی دعوت کردند نامزدهای خود را برای انتخابات از میان جوان‌ترهای‌شان انتخاب کنند اما متاسفانه نه تنها این مطلب مورد اقبال سیاسیون قرار نگرفت، بلکه به محل نزاع و تقابل تبدیل شد. وی با بیان اینکه «کسانی که امروز بر سر کار هستند و پیرترین دولت پس از انقلاب را تشکیل داده‌اند، در دودهه گذشته نقشی اساسی در این نزاع و انسداد داشته‌اند»، تأکید کرد: تردیدی نیست که آقای رئیسی می‌تواند در میان همه مشکلاتی که اتفاقا بخش عمده آن میراث دولت کنونی است به این نزاع و انسداد ۲۰ ساله پایان دهد.» به‌نظر می‌رسد اظهارات این دسته از سیاسیون برای ترغیب جوانان برای تبلیغ انتخاباتی و پس از آن هجمه به رقبای اصولگرایان بوده و خودشان هم باوری به حضوری جوانان در کابینه ندارند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار