| کد مطلب: ۱۰۱۹۱۰۱
لینک کوتاه کپی شد

مردم حق دارند اعتراض و فریاد کنند؛ باید بشنویم

آرمان ملی: وضعیت خوزستان بغرنج و دلیل آن نیز بحران مایع حیات، یعنی آب است. اما نه آب آشامیدنی بلکه آبی که نبود آن موجب بروز خشکسالی وسیع، از بین رفتن مزارع، کشاورزی و دام‌های مردم شده و به عبارتی زندگی مردم را مختل کرده است. همین موضوع باعث شده تا بحران خوزستان امروز ابعاد گسترده‌تری پیدا کند و شاهد اعتراضات خیابانی مردم در شهرهای مختلف این استان باشیم. هرچند که تاکنون مقامات بسیاری درخصوص این بحران و لزوم پیگیری و حل این مشکل در استان اظهارنظر کرده‌اند، اما تاکنون اقدام مهمی از سوی دستگاه‌ها صورت نگرفته است. البته حدفاصل جمعه تا یکشنبه و پس از فرمایشات مقام معظم رهبری درخصوص بحران خوزستان برخی مقامات لشگری و کشوری به خوزستان سفر کردند که شاید مهم‌ترین آنها سفر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در راس هیأتی به خوزستان جهت پیگیری امور این استان بود. سفر جهانگیری از این جهت حائز اهمیت بود که طی هفته‌های گذشته هجمه‌های بسیاری به دولت وارد می‌شد از این جهت که هیچ مقام دولتی از نزدیک برای حل مسائل خوزستان به این استان سفر نکرده است، اما سفر اخیر جهانگیری مهر باطلی بر صحبت‌های آنهایی بود که دولت را در این راستا تخریب می‌کردند.
مردم درد و سوز‌ دل زیادی دارند
معاون اول رئیس‌جمهور در نشست رسیدگی به مشکلات استان خوزستان که با حضور سران عشایر و نخبگان عرب و بختیاری در استانداری خوزستان برگزار شد با تاکید بر حق انتقاد مردم، خطاب به جوانان این استان اظهار داشت: ایران کشور شماست و شما جوانان، صاحب این کشور هستید. بزرگان خوزستان به‌عنوان صاحب‌نظران و یاوران بزرگ دولت اجازه ندهند که دشمنان از مسائل و مطالبه‌های به حق شما سوء‌استفاده کنند. اسحاق جهانگیری با اشاره به تجارب دوران مدیریتی خود و مواجهه با مشکلات و مسائل مختلف گفت: در جلسات مختلف شنوای دغدغه‌ها و سخنان کسانی بوده‌ام که از سر علاقه‌مندی به کشور، نظام و مردم انتقادات خود را مطرح کردند. لذا مردمی که به مهمان‌نوازی و دوست‌داشتن مهمان در کشور شهره هستند، اگر صدای خود را نیز در این جلسه بلند کنند نشانگر آن است که درد زیاد، سوز دل و مطالب بسیاری دارند که بنده با نهایت علاقه و عشق، دغدغه‌ها و خواسته‌های آنان را شنیدم. وی افزود: من به استان خوزستان علاقه‌مند هستم و آن هم به دلایل عاطفی و شخصی است. دو برادر من در این دشت خفته‌اند. در روزهای نخستین اشغال سوسنگرد و زمانی که شهید عزیز چمران برای دفاع مبارزه می‌کرد یکی از برادران من در رکاب وی به مقام شامخ شهادت نائل آمد و بعد از 400 روز تعدادی استخوان برای ما آوردند که گفتند جنازه برادرمان است و برادر دوم من نیز در عملیات بدر و جزیره مجنون به شهادت رسید که هنوز آثاری از وی به ما داده نشده است و لذا من نیز مانند هر انسان دیگری از این منظر به خوزستان علاقه‌مندم.
سدها نبود، خوزستان از دست می‌رفت
وی با اشاره به سفرهای خود در دوران تصدی معاون اول رئیس‌جمهوری به استان خوزستان گفت: فاصله سفر قبلی تا این سفر به‌دلیل جایگزین کردن استاندار جدید بیش از شش ماه نبوده و بین 10 سفری که به این استان داشته‌ام، سه سفر مهم و راهبردی بود. یکی از آنها در سال 95 و در اوج بحران ریزگردها و قطعی برق و آب انجام شد. در آن زمان هر انسانی شرایط خوزستان را از نزدیک می‌دید، متوجه می‌شد که در آن گرمای آنچنانی و قطعی برق و آب چه فشار و سختی‌هایی به مردم تحمیل شد و به چه معناست. جهانگیری با اشاره به مصوبه مهم اوایل سال 96 برای حل مشکلات استان خوزستان ادامه داد: از نخبگان استانی درخواست می‌کنم که مصوبه سال 96 را به‌عنوان مطالبه قانونی خود در نظر داشته باشند؛ چراکه در آن مصوبه تعهدات دولت نسبت به مردم این استان پیش‌بینی شده است. معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد: تمامی دولت‌ها در جمهوری اسلامی متعهد هستند که تعهدات دولت قبل را به‌عنوان تعهدات نظام اجرایی کنند. رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه در سال 98 دغدغه دولت این بود که آب در سد کرخه نگهداری شود و در پایین‌دست رهاسازی نشود، ادامه داد: باید لحظه‌ای را تصور کرد که اگر سدها نبود و قرار بود سیل حتی با سرعت پنج هزار متر مکعب در ثانیه به مناطق مسکونی برسد، چه آسیب و خساراتی متوجه این استان می‌شد که البته تصمیم گرفته شد با سرعت دوهزار متر‌مکعب در ثانیه آب کرخه رها‌سازی شود که همه کارشناسان اعلام می‌کردند این استان تحمل بیش از این حجم را ندارد و تمام مزارع و خانه‌ها زیر آب خواهد رفت.
نامه وزیر کشور
جهانگیری به نامه وزیر کشور خطاب به هیات دولت درخصوص حل مشکلات خشکسالی و کم‌آبی استان خوزستان اشاره و تصریح کرد: بلافاصله پس از آن دولت مصوبه‌ای در جلسه هیات دولت آماده و به تصویب رساند. معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه خوزستان مهد ولایت و تشیع و دروازه ورود تشیع به ایران است، اذعان کرد: مردم خوزستان به ما درس وابستگی به ولایت را آموزش دادند. وی با اشاره به اینکه ما می‌دانیم که مردم از چه مسائلی رنج می برند، اظهار کرد: باید هوشیار باشیم تا در خوزستان و سیستان اتفاقی نیفتد که آمریکایی‌ها جشن بگیرند. معاون اول رئیس‌جمهور افزود: باید در‌نظر داشت که دولت تمام ظرفیت را به‌کار بست تا نیازهای ابتدایی مردم برطرف شود وگرنه در شرایط عادی ایران کشوری ثروتمند است که روی گنج قرار دارد و حق ایران است که کشوری توسعه یافته، بزرگ و مردمی با بیشترین امکانات رفاهی باشد، اما دشمنان اجازه نمی‌دهند که مردم ایران به حق خود برسند.
توسعه باید با رضایت مردم باشد
معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری تاکید کرد: کسی نمی‌تواند دستورات رهبر معظم انقلاب را اجرایی نکند؛ چراکه دستور ایشان برای همه در حکم قانون است. وی افزود: در سال 75 مقام معظم رهبری دستور دادند تا در تقسیم اراضی دشت خوزستان به زمین‌های زراعی تسریع به‌عمل آید و کانال‌کشی‌های آب اجرایی شود که این دستور رهبری مربوط به اواخر دولت مرحوم آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی بود که تا سال 92 تنها 75 هزار هکتار از این اراضی عملیاتی شد، اما در اویل دولت و نخستین سفر استانی رئیس‌جمهور به خوزستان و اختصاص 5/1میلیارد دلار تاکنون 300 هزار هکتار زمین از طرح و دستور مقام معظم رهبری تمام شده است که برای 250 هزار هکتار زمین باقیمانده کار مطالعاتی فاز اول و دوم نهایی شده و بودجه آن در سال 1400 اختصاص یافته است. وی ادامه داد: این دستور رهبری بود و باید تلاش‌های دولت تدبیر و امید در این زمینه نسبت به دولت‌های قبلی ارزیابی شود و باید انصاف را در زمان قضاوت در نظر بگیریم و مطمئن هستم بنایی در این دولت گذاشته شد که دولت‌های بعدی نیز تکمیل می‌کنند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار