| کد مطلب: ۱۰۱۹۰۰۸
لینک کوتاه کپی شد

خطر حضوراحمدی‌نژادی‌ها در دولت رئیسی

آرمان ملی- نرگس کارخانه‌ای: نمی‌توان انکار کرد؛ شباهت دولت جدید به هم‌جناحی خود در دوره نهم و دهم ریاست جمهوری که بسیاری را نگران کرده است، اما برخی چندان باور ندارند رئیس‌جمهور منتخب‌شان به آن جهت برود که چند‌سال پیش رئیس‌جمهوری با شکست‌های بسیار رفت. آن‌ها تاکید می‌کنند که رئیسی نه‌تنها شبیه به احمدی‌نژاد نیست، بلکه آنها را جزء جریانات انحرافی می‌داند. برخلاف این نکته اما جالب این است که بسیاری از حامیان و اعضای ستاد انتخاباتی رئیسی، احمدی‌نژادی بوده‌اند، رئیس‌جمهوری که به باور برخی چندان توانا و باسابقه نبود و افرادی چون خود را هم بر مسند امور مختلف گماشت. با این‌همه حتی منتقدان و مخالفان هم باور دارند مثل هر دوره و دولت، در دولت احمدی‌نژاد هم «شایسته»‌ای را می‌توان یافت و به دولت جدید آورد؛ به‌خصوص حالا که گویا بازار توجه به شایسته‌ها و فریاد شایسته‌سالاری داغ است، چرا که نه؟ در این‌خصوص کارشناسان نظرات مختلفی را ارائه کرده‌اند که طیف گسترده‌ای را هم شامل می‌شود. از نظراتی چون احتمال حضور مجلسی‌ها و پایداری‌ها تا پیش‌بینی تحقق شعارهای رئیسی در انتخابات و حضور افراد شایسته از جریانات مختلف. منظور از این جریانات مختلف که بعید است اصلاح‌طلبان یا اعتدال‌گرایان کابینه روحانی باشند؛ چراکه در میان این سهم‌خواهی‌ها و کشمکش‌های درون جناحی چیزی نخواهد ماند که به دیگران برسد. از طرفی برخی این برخورد آقای رئیسی با وزرا و مسئولان کنونی درخصوص استقبال از معرفی افراد به وزارتخانه برای قرار گرفتن در جریان امور را نشان از پایان عمر وزارت حتی وزرای شایسته روحانی می‌دانند.
عاقبت هر دولت احمدی‌نژادی
از میان افرادی در مجلس که گویا چشم دولت جدید به آن‌هاست می‌توان به علی نیکزاد، نائب‌رئیس اول مجلس اشاره کرد. وی رئیس ستاد انتخاباتی ابراهیم رئیسی در انتخابات 1400 بود. صادق زیبا‌کلام پیش تر در مصاحبه با آرمان‌ملی با اشاره به قاعده معمول تشکیل هسته مرکزی دولت از افراد با مسئولیت‌های اصلی در ستاد نامزد انتخاباتی که حال پیروز شده است، رئیسی را مستثنی ندانست و ادامه داد: «آقای نیکزاد، رئیس ستاد آقای رئیسی، درحقیقت وزیر آقای احمدی‌نژاد بود یا آقای فرهاد رهبر که از نزدیکان آقای رئیسی است ریاست سازمان برنامه‌وبودجه دولت احمدی‌نژاد را در کارنامه دارد. سال‌های 85 و 86 هم که سازمان برنامه‌وبودجه‌ منحل شد، آقای رهبر ریاست دانشگاه تهران را برعهده گرفت.» از این رو می‌توان گفت به‌نوعی برای این گمانه‌زنی‌ها دیر است و احمدی‌نژادی‌ها را باید مستقر دانست. سید‌مصطفی هاشمی‌طبا، معاون رئیس‌جمهور در دولت اصلاحات، در گفت‌وگو با «آرمان ملی» با تاکید بر تفاوت زیاد رئیسی و احمدی‌نژاد در دیدگاه‌ها و فعالیت‌ها، بیان کرد: احتمال حضور چند نفر از وزرای احمدی‌نژاد در دولت ابراهیم رئیسی اما با انتخاب افرادی که منتخب احمدی‌نژاد بود، ممکن است دولت جدید هم به همان راه‌های خطایی برود که دولت‌های نهم و دهم رفتند. رئیسی و عملکردی مشابه احمدی‌نژاد و عملکرد او شود. دولت احمدی‌نژاد به توصیه کارشناسان و متخصصان توجه و عمل نکرد. برای مثال در زمان احمدی‌نژاد سد گتوند به‌رغم توصیه‌های سازمان بازرسی کل کشور و متخصصان ساخته شد و مسائل بسیار زیادی را به بار آورد. این عدم توجه‌ها به مسائل عمرانی در دولت آقای روحانی همچنان ادامه پیدا کرد.
خوزستان یک‌شبه خوزستان نشد
هاشمی‌طبا بــا اشاره بــه سیاست‌های غلط چنـــدین و چند‌ساله در اموری مانند مشکلات آب خوزستان ادامه داد: عدم پیش‌بینی درست نتایج و عواقب، داشتن فعالیت‌ها و سیاست‌ها غلط طی مدت طولانی شرایط را به این شکل درآورده است؛ مثل فاضلاب اهواز که 20 سال است به گفته خود مسئولان با حضور پیمانکار، در حال ساخت است. حالا هم که سازمان برنامه‌وبودجه از پیش اعتبارات لازم را اختصاص نداده و کار اساسی لازم انجام نشده، در مدت کوتاهی در خوزستان سپاه، ارتش و دیگر نهادها از هر سو شروع به لوله‌کشی کرده‌اند. این سیاست‌ها نتیجه این دیدگاه است که می‌خواهند به صورت فوری و موقتی رضایت مردم را جلب کنند. این نگرشی پوپولیستی به توسعه و خلاف نظر کارشناسان است که کشور را به قهقرا برده. وی در رابطه با امکان عدم تحقق شعار شایسته‌سالاری در نتیجه فشار به رئیس‌جمهور برای تشکیل کابینه، تصریح کرد: قطعا رئیس‌جمهور باید خود راه درست را تشخیص دهد و از جریانات و فشارهای آن‌ها نباید تاثیر بگیرند. باید به سابقه افراد توجه شود. کابینه به هیچ‌وجه نباید سیاسی باشد و باید کاملا توسعه‌ای و کارشناسی تشکیل شود و‌گرنه همین مشکلاتی ایجاد می‌شود که تاکنون شده است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار