| کد مطلب: ۱۰۱۹۰۰۰
لینک کوتاه کپی شد

احتمال بازگشت «عادل» به قاب تلويزيون

آرمان ملی - حمید شجاعی: در هر جامعه‌ای برخی افراد و چهره‌ها اعم از سیاسیون، چهره‌های ورزشی، هنری ، فرهنگی و... در جامعه از نفوذ کلام، محبوبیت و پایگاه اجتماعی بالایی برخوردارند. در کشورمان نیز عادل فردوسی‌پور به جهت محبوبیت خود و برنامه‌‌اش «90 » بین مردم از این خصیصه برخوردار است. از این رو با وجود اینکه دو سال و 5 ماه از کنار گذاشتن وی از تلویزیون می‌گذرد، اما مردم او را فراموش نکرده‌اند و زمزمه‌ها نیز از احتمالا بالای بازگشت 90 به تلویزیون همزمان با تغییرات در دولت آینده و تغیرات در مدیران رسانه ملی می‌رسد؛ لذا بعید نیست از چندی بعد دوباره شاهد دوشنبه‌های فوتبالی با عادل و نود باشیم.
سرمایه‌سوزی به سبک صداو‌سیما
صدا وسیما به‌عنوان رسانه‌ای ملی نتوانسته آن طور که باید و شاید جایگاه سابق خود را در میان عامه مردم داشته باشد و با اضافه شدن فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و دسترسی سریع مردم به اخبار و اطلاعات، باعث شده تا قدرت بلا‌منازع صداوسیما به‌عنوان تنها ‌رسانه صوتی و تصویری در دهه‌های اخیر به نحو محسوسی کاهش یابد. هر چند در این میان و با وجود همه این اتفاقات برنامه‌هایی بوده‌اند که همچنان تلویزیون را سرپا نگه داشته‌اند؛ مثل نود و خندوانه که اولی پس از سال‌ها و به واسطه کج‌سلیقگی مدیران از دور خارج شد و دومی نیز پس از اینکه چند ماهی را به واسطه برخی حاشیه‌ها از پخش به دور بود، پس از ماه به آنتن بازگشت. با این‌حال آنچه مسلم است مردم هنوز دوشنبه‌های با عادل را فراموش نکرده‌اند و با وجود اینکه 2 سال و اندی از تعطیلی برنامه 90 می‌گذرد، اما به ضرس قاطع می‌توان گفت که هیچ یک از برنامه‌‌های ورزشی و حتی غیرورزشی تلویزیون به جهت کیفیت و بیننده برنامه به گرد پای نود هم نرسیده‌اند. هرچند که پیش از این نیز بارها بر این نکته تاکید کردیم که مدیران صداو سیما با حذف فردوسی‌پور و برنامه‌اش -خواسته یا ناخواسته- نوعی گل به خودی زدند و نه‌تنها نتوانستند این چهره محبوب را از عرصه رسانه‌ حذف کنند؛ بلکه برعکس فردوسی‌پور در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به چهره و منبع مورد اعتماد مردم شد. سرمایه‌ای که می‌توانست همچنان پس از دهه‌ها در اختیار تلویزیون باشد، با تصمیماتی سلیقه‌ای و اشتباه با حذف از تلویزیون بخش اعظمی از مخاطبان این رسانه را نیز با خود برد. البته از20 اسفند 97 که آخرین روز حضور فردوسی‌پور در شبکه 3 و برنامه نود بود تا‌کنون مدیران این شبکه و گروه ورزش صداوسیما تلاش‌های فراوانی را برای پوشش جای خالی فردوسی‌پور تدارک دیده‌اند که نمونه بارز آن را می‌توان در برنامه فوتبال برتر دید؛ اما به اذعان قاطبه کارشناسان تا مردم عادی، این برنامه حتی به مرزهای برنامه نود هم نرسیده و با وجود مجریان و گزارشگران بسیاری که در تلویزیون حضور دارند، هنوز جای خالی فردوسی‌پور احساس می‌شود. هرچند که فردوسی‌پور همچنان در مقام تهیه‌کننده در شبکه ورزش، فوتبال 120 را دارد، اما شناخته‌شدن وی با نود بوده است. البته تا کنون صحبت‌‌های زیادی از سوی برخی مسئولان دولتی و غیردولتی برای بازگشت عادل و برنامه‌اش به آنتن شبکه 3 مطرح شده، اما جملگی در مرحله حرف باقی مانده و به عرصه عمل نرسیده است. چه اینکه مقامات بلند‌پایه دولتی یا شورای نظارت بر عملکرد صداوسیما بر این نکته تاکید کرده باشند. آنچه مسلم است به‌نظر می‌آید که با وجود تغییراتی که در سطوح مختلف حاکمیتی و قوا اتفاق می‌افتد، بعید نیست که این تغییرات به صداو سیما نیز برسد و تغییرات گسترده مدیران و روی کار آمدن مدیران جدید راه را برای بازگشت عادل فردوسی‌پور به همراه نود هموار کند. باید منتظر روزها و هفته‌های پیش رو بود تا ببینیم تغییرات در صداوسیما به کدام سمت‌وسو خواهد رفت.
بازگشت عادل؟
به‌نظر می‌رسد که همزمان با تغییرات در دولت، تغییر در بعضی ارگان‌ها و نهادها نیز در راه است. یکی از این سازمان‌ها صداو‌سیماست و آنچه مسلم است عبدالعلی علی‌عسگری از سمت خود کنار رفته و صندلی ریاست را به شخص دیگری خواهد سپرد. در این راستا همانطور که پیش از این نیز مطرح شد، دو گزینه اصلی برای ریاست جام‌جم یعنی عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر فعلی کشور و محمدحسین صفار هرندی وزیر ارشاد دولت احمدی‌نژاد برای این پست در نظر گرفته شده‌اند که گویا حضور صفار هرندی در این سازمان جدی‌تر از گذشته شده و به احتمال فراوان وی جانشین علی‌عسگری خواهد بود. از طرفی شنیده‌ها حکایت از آن دارد که همزمان با این تغییر در ریاست سازمان، برخی مدیران ارشد این سازمان و مدیران شبکه‌ها نیز تغییر خواهند کرد. لذا به نظر می‌رسد که با تغییر رئیس سازمان شبکه 3 سیما نیز از این تغییرات بی‌نصیب نمانده و فروغی و همراهانش که برنامه نود را تعطیل کردند و از مخالفان سر سخت فردوسی‌پور بودند کنار رفته و مدیران جایگزین نیز به‌واسطه پایگاه اجتماعی عادل در میان مردم و بازگردادند اعتماد مردم به این رسانه فردوسی‌پور و برنامه‌اش را پس از سال‌ها به آنتن شبکه 3 بازگردانند. چنانکه محمدمهدی فروردین، رئیس فراکسیون ورزش مجلس گفته است: «قرار شده دوستان در صداوسیما مساله بازگشت عادل فردوسی‌پور به برنامه نود را بررسی کنند و در دولت آینده شاهد بازگشت فردوسی‌پور به تلویزیون باشیم. علاقه داشتیم همان اول کار آقای عادل فردوسی پور به برنامه ۹۰ برگردد، اما با تاخیر مواجه شد.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار