| کد مطلب: ۱۰۱۸۹۰۹
لینک کوتاه کپی شد

مردم هر چقدر ناراحت باشند حق دارند

آرمان ملی: رئیس‌جمهوری با اشاره به مصوبات روز گذشته دولت برای رفع مشکل کمبود آب در خوزستان، اظهار کرد: ما مصوبات خوبی در دولت داشتیم که این مشکل به‌طور موقت برای مردم این خطه حل شود و مردم بدانند اگر ما در روزهای آخر کار دولت هستیم، اینطور نیست که توجهی به وضعیت مردم نداشته باشیم؛ ما تا روز آخر که دولت را تحویل دهیم باید امور را پیگیری کنیم و یک لحظه نبوده است که به فکر مردم و مشکلات آنان نباشیم. اهم اظهارات حسن روحانی از این قرار است:
مساله آب و خاک برای ما خیلی مهم است. مردم فکر می‌کنند فقط بحث آب مهم است، در حالی که درست است آب مایه‌حیات و بقای ماست، اما حفظ خاک هم بسیار مهم است و ما نباید در امر کشاورزی با ساختمان‌سازی در مناطق حاصلخیز، زمین کشاورزی را از بین ببریم. تلاش‌های بسیاری در این دولت در زمینه جنگل‌کاری و زراعت چوب انجام شده که بسیار مهم است. مدیران کشاورزی ما در این دولت خدمات مهمی در زمینه کشاورزی انجام داده‌اند؛ چه زمان آقای حجتی که وزیر بسیار کوشایی بودند و به امر کشاورزی علاقه داشتند و حتی در زمانی که در دولت دوازدهم می‌خواست وزارت کشاورزی را قبول نکند، در دلایل نپذیرفتن آن، می‌گفت می‌خواهم به خوزستان بروم و کار کاشت درختانی را که برای جلوگیری از پخش ریزگردها کاشته‌ایم، پیگیری کنم.
در برخی زمینه‌ها ما به خودکفایی رسیده‌ایم و اگر شرایط نرمال باشد و دچار خشکسالی نشویم در بیشتر محصولات در یک سال نرمال خودکفا هستیم. در گندم خودکفا هستیم، اگر شرایط آب و هوایی نرمال باشد. در برنج هم تقریبا در این شرایط خودکفا هستیم و در شکر هم تا اندازه زیادی خودکفا هستیم؛ اگر شرایط نرمال باشد. امسال شرایط ما در زمینه آب‌وهوایی سخت بوده است و همین شرایط سبب شده مردم گاهی با قطع آب یا برق مواجه شوند. مردم عزیز ما در خوزستان در شرایط کم‌آبی دچار مشکل شده‌اند، البته به‌رغم اینکه گفته شده در خوزستان برنج‌کاری متوقف شود اما مردم عزیز خوزستان برنجکاری هم می‌کنند که این امر نیز مزید بر علت شده است و مردم عزیز ما در این استان در سختی قرار گرفته‌اند. ما مصوبات خوبی در دولت داشته‌ایم تا این مشکل به‌طور موقت برای مردم این خطه حل شود و مردم بدانند اگر ما در روزهای آخر کار دولت هستیم، اینطور نیست که توجهی به وضعیت مردم نداشته باشیم. ما تا روز آخر که دولت را تحویل دهیم باید امور را پیگیری کنیم و یک لحظه نبوده است که به فکر مردم و مشکلات آنان نباشیم.
مردم هر چقدر ناراحت باشند حق دارند، آدم تا کشاورز و دامدار نباشد درک نمی‌کند که چه شرایطی برای این قشر در صورت کمبود آب ایجاد می‌شود. وقتی دام پیش چشم دامدار باشد و آبی نباشد به او بدهد یا درخت‌ها و نخلستان‌هایشان بی‌آب بماند، این فقط سبب هزینه مادی برای آن کشاورزان عزیز نمی‌شود؛ بلکه هم هزینه و هم بعد عاطفی دارد. آنها گویی وقتی محصولات‌شان ضایع می‌شود و در خطر قرار می‌گیرد، جان‌شان و فرزندانشان دارد از دست می‌رود؛ آنقدر این تلاش و کوشش برای رسیدن به محصول برای آنان اهمیت دارد.
ما در دولت به دنبال جبران خسارت مردم خوزستان هستیم؛ بر اساس مصوبات دولت جاهایی که باید آبرسانی شود، آبرسانی انجام می‌گیرد. باید تاکید کنم دولت لحظه‌ای نیست که به فکر مردم نباشد، اگر جایی خشکسالی مردم را در آزار قرار می‌دهد یا اگر جایی زلزله و سیل است، ما همه توان‌مان را به‌کار می‌گیریم. البته گاهی وقت‌ها توان ما به‌اندازه خسارت‌های مردم نیست و گاهی این کار با تأخیر انجام می‌شود؛ ولی من خدمت مردم عزیز عرض می‌کنم که دولت با همه توان در خدمت مردم است.
در شرایط خشکسالی متاسفانه ما نمی‌توانیم خوداتکا باشیم؛ علتش این است که بخش بزرگی از زمین‌های کشاورزی ما دیم است. اگر همه زمین‌های کشاورزی ما آبی بود و سدهای ما هم به اندازه کافی آب داشت، شاید خیلی دچار تنش نمی‌شدیم؛ اما وقتی بسیاری از زمین‌های ما دیم است، دیم کاملا متکی به باران به اندازه کافی و به‌موقع است و هر دوی این موارد؛ یعنی اینکه باران در چه زمانی و چه مقداری است برای ما مهم است. ما ۹۷ میلیون تن محصول کشاورزی داشتیم و امروز حدود ۱۳۰،‌۱۳۳ میلیون تن محصول کشاورزی داریم، البته دولت تلاش کرده کشاورزی را مکانیزه کند. ما نمی‌توانیم با کشاورزی سنتی غذای مورد نیاز مردم را در اختیار آنها قرار دهیم و کشاورزی باید از سنتی به صنعتی تبدیل شده و با فناوری‌های نوین همراه شوند.
مردم بدانند دارایی کشاورزان افزوده شده است. ارزش و قیمت زمین آنها با کانال‌‌کشی و زهکشی‌ای که انجام شده ۱۰ تا ۱۲ برابر شده، بنابراین هم ثروت و هم محصولات آنها بیشتر شده و هم باعث صرفه‌جویی در آب شده است. در دوران کرونا حس کردیم که ارزش محصولات کشاورزی بسیار بالا است. کشورهای صادرکننده الان کمتر محصولات خود را صادر می‌کنند. قیمت محصولات کشاورزی در دنیا حدود ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده است، بنابراین این کاری که امروز در زمینه کشاورزی‌ شده بسیار مهم است. امیدواریم همین روند در دولت سیزدهم ادامه پیدا کند تا مردم شاهد ثمره کار خوداتکایی و خودکفایی در بخش کشاورزی باشند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار