| کد مطلب: ۱۰۱۸۸۵۸
لینک کوتاه کپی شد

‎بحران کمبود آب شرب به مرکز ایران رسید

‎آرمان ملی: همزمــان با ادامه روند اعتراض مردم خوزستان به خشکسالی شدید و انتقال آب به شهرهای مرکزی کشور، کمبود آب در اصفهان نیز سبب شد مسئولان به این امر واکنش نشــان داده‌ و اعلام کردند که ۴۳۰۰ لیتر در ثانیه کمبود آب وجود دارد. آن‌طور که ناظمی‌زاده، مدیر امور انرژی و سیستم‌های کنترل آب گفته است: «در حال حاضر نیاز آبی 18هزار لیتر در ثانیه است ولی میزان آبی که در اختیار شرکت برای تصفیه، انتقال و توزیع قرار می‌گیرد، حدود 13هزار لیتر در ثانیه است، این بدین معناست که حدود 4000هزار لیتر در ثانیه با کمبود آب مواجه هستیم.» او خشک بودن رودخانه زاینده‌رود را از دلایل کمبود آب در کنار مصرف مردم در روزهای گرم سال می‌داند و معتقد است که «عملا ظرفیت حدود 3000 لیتری چاه‌های فلمن را از دست داده‌ایم.» البته استان خوزستان و اصفهان، بخش کوچکی از کمبود شدید آب در کشور هستند و بنا بر آمار شرکت آب و فاضلاب کشور، در سال ۱۴۰۰ بیش از ۳۰۰ شهر در معرض تنش آبی هستند و از میان این تعداد ۱۰۱ شهر در وضعیت قرمز تامین آب قرار دارند. در تابستان امسال هشت هزار و ۴۰۵ روستا توسط ناوگان سیار آبرسانی می‌شوند.
‎اعتراضــات مــردمی در خوزستان ادامه دارد
‎اما با گذشت چند روز از اعتراضات مردمی نســبت به انتقال آب استان خوزستان به استان‌های مرکزی ایران، که اتفاقا یکی از آنها اصفهانی است که با مشکل کمبود آب آشامیدنی مواجه شده، این اعتراضــات در شهرهــای خوزستان همچنــان ادامه دارد و سبب واکنش‌هــای مختلف از سوی مسئولان شده است. این در حالی است که مردم به فرماندار شهرها و استاندار خوزستان معترضند و معتقدند که آنها هیچ کاری برایشان انجام نداده‌اند و در فصل زمستان، سیــل و در تابســتان خشکســالی زندگی‌شان را نابود کرده است. در این میان، معیشت مـردم شهرستان‌های سوسنگرد، هویزه و دشت آزادگان سالهــاست کــه وابستــه به تالاب هورالعظیم است. اهالی با صیادی و دامپروری در کنار این تالاب امرار معاش می‌کنند، اما این روزها به دلیل کاهش آب تالاب ماهیان و گاومیش‌ها تلف شده که این مساله باعث نگرانی مرزنشینان استان خوزستان شده است. حدود یک سوم منابع آبی جاری کشور قاعدتا باید به این استان سرازیر شود، اما اجرای پروژه‌های انتقال آب از سدهای بزرگ خوزستان منجر به آن شده است که برخی مردم این استان که در مجاورت این سدها زندگی می‌کنند، این روزها تشنه بمانند و البته اعتراضات اخیر این مردم نشان می‌دهد که گویی بسیاری از آنها دیگر تحمل کم آبی را ندارند.
‎اسـتاندار باید محاکمه شود
‎یک عضــو هیـات رئیسه مجلس خطــاب به استاــندار خـوزستان در توییتی نوشت: «این‌ استاندار و مسئولان پرشمار شبیه او در این‌ دولت، باید بابت ترک فعل و آسیب به مردم محاکمه شوند. سیدمحسن دهنوی در ادامه نوشت: «استاندار خوزستان به جای عذرخواهــی و استعفا سعی می‌کند با هوچی‌گــری و فراربه‌جلو، راه نقــد را ببنــدد.» همچــنین در صــحبــت‌هایی قابل تامل، ســید حســن خمینی، یادگار بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در مورد بحران آب در این استان گفت: «مشکلات خوزستان را باید با نگاهی «جامع» و «مردم محور» حل کرد؛ تنها و تنها با همیاری و مشارکت مردم در تصمیم گیری و اجرا، مشکلات قابل حل است.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار