| کد مطلب: ۱۰۱۸۸۵۷
لینک کوتاه کپی شد

افزایش آسیب‌ها به دلیل ناامیدی و ترس از نبود واکسن

آرمــان ملی- محمدرضـا محبوب فر:‌ ویروس دلتا همه اسـتان‌‌ها را درنوردیده و این ویروس اکنون گونه غالب کرونا در کشــور شـده است. در حالی‌که همچنان بی‌تدبیری در واکسیناسیون ادامه دارد و ازدحام سالمندان بــرای واکسیناسیون در مراکز تجمیعــی به چشم می‌خورد، سعید نمکی، وزیـر بهــداشــت و درمان طی بازدیـد از چــند مرکــز واکسیناسیون تهــران مدعی شده است، مردم از وضعیت واکسیناسیون راضــی هستند. وی گــفته: «در این بازدید مقرر شد هم شیفت‌ها اضافه شود و هم تعداد ایستگاه‌هایی که واکسن را تزریق می‌کنند.

خوشبختــانه مــردم اکثرا راضـی هستند و امیدواریم در روزهای آتــی هــم ســرعت واکسیناسیون را بالا ببریم و هم تعداد پایگاه‌ها را در سراسر کشور و به ویژه تهران افزایش دهیم.» حال و روز این روزهای آقای نمکی و وزارت بهداشت و درمان از نحوه گفتــار و توهین‌ها او و همکارانش مشخص است. ســعید نمکی بهتر است نیم نگاهی به رتبه پایین کشور ایران تنها در جدول واکسیناسیون کشورهای خاورمیانه و همسایه داشته باشد. به نظر می‌رسد وزیر بهداشت و درمان از آوارگی و خیابان گردی و خیابان خوابی مردم ایران در کشورهای ترکیه، ارمنستان و عراق و... برای دریافت واکسن اطلاع ندارد که اینگونه وانمود یا ادعا می‌کند که اکثریت مردم از نحوه واکسیناسیون راضی هستند. آقای نمکی چرا نعل وارونه می‌زنید؟ این از رضایت مردم از روند واکسیناسیون است که به هر دلیل که شده برای دریافت واکسن راهی کشور ارمنستان می‌شوند؟! حداقل وضعیت مردم در انتظار واکسن کرونا در ارمنستان را رصد کنید و بعد اینگونه سخن بر زبان جاری کنید.
پنهان برندهای واکسن
نگرانی از تحمیل واکسن‌های ناشناخته و تایید نشده به مردم نیز بر مشکلات موجود افزوده است. اخیرا برند و نوع واکسن‌های وارداتی به کشور اعلام نمی‌شود و اطلاعاتی از واکسن‌ها در دست نیست. این روزها محموله‌های واکسن‌های وارداتی در حالی یکی پس از دیگری ادعا می‌شود که به کشورمان وارد می‌شود که اطلاعات دقیقی از آنها منتشر نمی‌شود. از طرفی وقتی واکسن معتبر و شناخته شده‌ای به‌نظر می‌رسد به تعداد جمعیت کشور وجود نداشته باشد چگونه می‌توان از افزایش شیفت مراکز واکسیناسیون در تهران و مراکز استان‌ها سخن به میان آورد؟ از سرنوشت واکسن‌های داخلی هم به‌دلیل مشکلاتی که در خط تولید آنها ایجاد شده است خبر موثق و معتبری در دست نیست. واکسن‌های داخلی تاکنون به تولید صنعتی نرسیده‌اند و این در صورتی است که واکسن‌های داخلی که معلوم نیست چگونه و در کجا تولید شده‌اند و از چه مرجعی مجوز و تاییدیه دریافت کرده‌اند به استان‌های مرزی از جمله استان‌های سیستان و بلوچستان و بوشهر و هرمزگان ارسال می‌گردد. علی‌رغم عدم دریافت تاییدیه سازمان بهداشت جهانی برای واکسن‌های سفارشی داخلی، بابک عشرتی، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران ۵٠ درصد واکسن‌های تزریقی آماده شده را تولید داخل معرفی کرده است. عشرتی در پاسخ به این سؤال که «مردم حق انتخاب از بین واکسن ایرانی و خارجی را دارند؟» ابراز کرده است: «خیر؛ تزریق واکسن کرونا و ایرانی یا وارداتی بودن آن، بستگی به موجودی هر مرکز دارد و اگر بخواهیم به مردم حق انتخاب نوع واکسن را بدهیم، این امر باعث بروز بی‌نظمی می‌شود؛ بنابراین سعی می‌کنیم در هر روز، تنها یک نوع واکسن را تزریق کنیم؛ به‌عنوان مثال اگر امروز در یک مرکز فقط واکسن‌های وارداتی را تزریق کنیم روز بعد، فقط واکسن ایرانی را تزریق می‌کنیم؛ یعنی توزیع واکسن یکنواخت است.» اما اظهارات او در حالی است که پیش تر فرید نجفی، معاون پژوهش وزارت بهداشت در نامه‌ای به سعید نمکی درباره صدور مجوز اضطراری برای تزریق واکسن‌های ایرانی در حالی که هنوز فاز سوم مطالعاتی آن به پایان نرسیده، تذکر داده بود. اینکه از فقدان آگاهی جامعه و جمعیت هدف دریافت کنندگان درخصوص نوع واکسن یا سلامت واکسن سوءاستفاده کرد و اعلام نمود مردم از روند واکسیناسیون راضی هستند، خلاف رویه قسم پزشکی در وزارت بهداشت و درمان است.
تبعات اجتماعی نبود واکسن
در تحولی دیگر؛ بیماری‌های روحی و عصبی در دوران کرونا افزایش یافته است. آقای نمکی! مردم ایران به خاطر ترس از کرونا دچار بیماری های روحی و روانی شده‌اند. بیماری‌های عصبی در کشور بیداد می‌کند. خشونت‌های خانگی منتهی به نزاع و درگیری و خودکشی و قتل تا 10 برابر در دوران کرونا و مشکلات اقتصادی و معیشتی که برای مردم پیدا شده است افزایش یافته است. دختران و زنان ایرانی در حال قمه کشی و چاقوکشی روی همدیگر هستند. دختران و پسران نوجوان و جوانی در کوچه و خیابان و محیط‌های خانواده مشاهده شده ‌اند که روز و شب نمی‌شناسند و از ترس و دلهره کرونا و فقدان برنامه ریزی مشخص واکسیناسیون در کشور عصبی و روانی شده‌اند و ترس و دلهره و اضطراب پیدا کرده‌اند، بعد به راحتی اعلام می کنید مراسمات و تجمعات در سطح کشور برگزار شود.
افزایش سرقت‌‌های خُرد
صحبت‌های علیرضا ناصری‌نژاد، جانشین پلیس پیشگیری پایتخت نیز نشان از فاجعه‌ای دیگر دارد، او با تایید افزایش سرقت‌های خرد در تهران می‌گوید: «عوامل مختلفی روی افزایش سرقت اثرگذار است. یکی از عوامل اثرگذار روی افزایش سرقت‌ها، وضعیت اقتصادی و اجتماعی جوامع است. طی یک سال گذشته با توجه به گرانی و افزایش قیمت کالا به ویژه کالاهای اساسی شاهد افزایش آمار سرقت‌های خرد بوده‌ایم.» در این میان برکسی پوشیده نیست که با روند ادامه‌دار شیوع کرونا در کشور، بسیاری بیکار شده‌اند و راهی به‌جز سرقت ندارند. طبق گفته‌های پلیس پیشگیری، سرقت آیفون‌های تصویری، از کابل روی پایه برق تا لباس‌های روی بند در بالکن و در مناطق پایین شهر، سرقت از دریچه‌های فلزی فاضلاب و در مناطق بالاتر سرقت از اماکن بیشتر است. اما یک روی ماجرای کرونا است و روی دیگر، کشور ایران در حالت بازگشت به شرایط جنگی است و بسیاری از شهرهای مرزی و غیرمرزی کشور حتی تهران که ادعا می شود برخوردار است، در قعر جدول شاخص تخت‌های بیمارستانی و تجهیزات لازم برای درمان بیماران کرونایی به سر می برند. در حال حاضر بخش ‌های اطفال‌ و نوزادان و کودکان و جوانان و بزرگسالان در بیمارستان‌ها پر شده است و کمبود بخش و تخت‌های عادی و ویژه بیمارستانی معضل این روزهای کشور شده است. در شرایطی که برگزاری هر تجمع و دورهمی کاملا اشتباه است، وزارت بهداشت و درمان و ستاد ملی کرونا وضعیت فاجعه‌ بار فعلی را عادی جلوه می‌دهند، و به عنوان مثال علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا استان تهران عنوان می کند که تهران حداقل تا هفته آینده قرمز است. سوال این است که او در چنین شرایطی که کرونا دلتا با سرعت در حال انتقال است و برگزاری هر تجمع و دورهمی کاملا اشتباه است و تجمعات اعیاد قربان و غدیر می‌تواند به جهت تجمعات و مسافرت‌ها برای کنترل و مهار کرونا مشکل ساز باشد، چگونه می‌تواند منحنی‌ها و نمودارهای سینوسی و روند مبتلایان را پیش بینی کند؟! خانواده‌ها در اثر کرونا و ممنوعیت واردات واکسن‌های معتبر عزادار شده‌اند. خانواده‌ای وجود ندارد که در اثر کرونا و فقدان واکسیناسیون با کمیت و کیفیت مناسب و مطلوب و عدم اجرای محدودیت‌ها در حد قرنطینه و تعطیلی سراسری، عزیزی را از دست نداده باشد. امید مردم در این مخمصه‌ای که گرفتار شده‌اند به ابراهیم رئیسی، رییس جمهور منتخب است. ایشان باید با انتخاب وزیر بهداشت و درمان صلاحیت دار و معتمد به داد مردم ایران برسد و به فکر نجات مردم باشد. اولویت رئیس‌جمهور منتخب باید مهار و کنترل کرونا در کشور باشد و بس. در این شرایط که مردم گرفتار کرونا هستند، در اوج کرونا بازگشایی‌ها می‌تواند دردسرساز باشد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار