| کد مطلب: ۱۰۱۸۸۴۸
لینک کوتاه کپی شد

کوتــاه

ثبت ۳۴ خطر طبیعی جهان
در ایران
ایرنا: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در ایران ۳۴ مخاطره طبیعی وجود دارد که از ساو سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی رصد شده و مورد مطالعه قرار می‌گیرند. علیرضا شهیدی افزود: عملیات مربوط به پی‌جویی و اکتشاف معدن نیز بر عهده سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات ‌معدنی کشور است و این در حالی است که اعتبارات این سازمان بر اساس برنامه‌های کاری ۶۰ سال قبل آن برآورد می‌شود. به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، ژئوفیزیک هوایی بسیار هزینه‌بر است اما با توجه به اینکه از طریق این روش می‌توان مساحت زیاد را در مدت زمان کمی مورد بررسی قرار داد، اقتصادی است. او خاطرنشان‌کرد: این سازمان جزو کارگروه‌های ملی همچون ریزگرد و زلزله است و گزارش مخاطرات را به صورت سالیانه منتشر می‌کند، علاوه بر آن در سال ۹۸ نیز پنج اطلس نقشه را در زمینه‌های زلزله، آب کارستی، ریزگرد، فرونشست و سیلاب منتشر کرد. شهیدی اضافه‌کرد: امسال میان سه معاونت سازمان زمین‌شناسی، ایمیدرو و معاونت معدنی وزارت صنعت تفاهم‌نامه‌ای امضا شد که بر این اساس برنامه پنج ساله با ایمیدرو در حوزه اکتشاف، تولید اطلاعات پایه و ژئوفیزیک هوایی تهیه شد و طی آن سفارش‌های ایمیدرو اخذ شد و با توجه به ظرفیت خوب سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به دلیل وجود نیراو انسانی متخصص، ما این سفارش‌ها را در حوزه‌های مربوط اجرایی می‌کنیم.

تولید بیش از ۷۵.۵ هزار تن
کاتد مس
ایرنا: بررسی آمار عملکرد شرکت‌های بزرگ بخش معــدن و صنایع معدنی حاکی است: تولید مس کاتــد در سه مــاهه نخست امسال به ۷۵ هزار و ۵۷۹ تن رسیــد که در هم‌سنجی با پارسال رشد ۱۰ درصـدی نشان می‌دهد. برپایه آمارهای مذکور، ۲۵ هــزار و ۵۹۰ تن از مجموع کاتد مس تولیدی مربوط به عملکرد خردادماه شرکت‌هاست که در مقایسه با خرداد ۹۹ افت یک درصدی ثبت کرد. این در حالی است که در ۲ ماه ابتدایی امسال، ۴۹ هزار و ۹۸۹ تن کاتد مس در کشــور تولید شده است. کاتدهای مس به عنوان مواد خام اولیه برای تولید محصولاتی با مس که خلوص بالا دارند و برای آلیاژ مس استفاده می­‌شود. از کاتدهای مسی برای ساخت آلیاژهایی مانند برنج، برنز و فولاد آلیاژی استفاده می‌شود و علاوه بر اینکه در صنایع سیم، کابل و ترانسفورماتور کاربرد وسیعی دارد، در حمل و نقل، وسایل برقی و ماشین‌آلات، تجهیزات دفاعی و ساخت و ساز به مصرف می‌رسد.

همکاری مؤثر اصناف
در دوره کرونا
آرمان‌ملی: رئیس اتاق اصناف ایران با تأکید بر اینکه اصناف بعد از فعالان عرصه سلامت بیشترین همکــاری را در دوره کرونا داشتند، افــزود: بیماری کــرونا همه کسب‌وکارها را در همه دنیا تحت تأثیر قرار داد و ما نیز سعی کردیم با حضور فعال در کمیته‌های مرتبط در ستــاد ملی کرونا رسالت و نقش وظیفه اجتماعــی اصناف را نشان دهیم و اصناف با همکاری گسترده در تعطیلی بازارها و اعمال محدودیت و هم با تأمین و عرضه مناسب کالا در بازار همکاری مؤثر و قابل قبولی داشتند و تمامی نیازهای مردم بدون هیچ‌گونه کمبودی تأمین و عرضه شد. او اظهار کرد: اصناف در عرضه کالا سود متعارفی دارند و کالا را با همان سود متعارف عرضه می‌کنند و در این راستا می‌بایست نرخ‌نامه‌ها به‌روز شود و مذاکراتی با رئیس‌جمهور منتخب داشتیم که توقعات و انتظارت جامعه اصناف را مطرح کردیم و یکی از موارد مطرح شده جلوگیری از نرخ نامه‌های دستوری بود که نرخ‌ها بر پایه واقعیت و بر مبنای محاسبه هزینه تمام شده باشد تا شاهد آرامش بیشتری در بازار باشیم.

تولید خاویار ایرانی
به ۱۲ تن رسید
آرمان‌ملی: رئیس سازمان شیلات ایران گفت: پارسال میزان تولید خــاویار به بــیش از ۱۲ تن و گوشت ماهیان خــاویاری به بیش از سه‌هــزار و ۵۰۰ تن رسید که روند توسعه روزافــزون تولید را نشان می‌دهد. نبی‌الله خون‌میرزایی افزود: تولیـد خاویار در سال ۹۲ کمتر از یک تــن و گوشــت ماهیان خاویاری نزدیک به ۶۰۰ تن بوده است. معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: با ممنوعیت صید تجاری ماهیان خاویاری پیرو توافق کشورهای ساحلی دریای خزر، پرورش انواع این ماهی روند پرشتابی را درپیش گرفته است. او با بیان اینکه برنامه توسعه صنعت پرورش ماهیان خاویاری در دستور کار جدی سازمان شیلات قرار دارد، اظهار داشت: در سال‌های اخیر در برخی نقاط کشور، پرورش ماهیان خاویاری در قفس دریا در دستور کار قرار گرفت و تلاش داریم این نوع پرورش توسعه یابد. خون‌میرزایی با اشاره به اینکه خاویار فیل ماهی تولید ایران بهترین و گران‌ترین خاویار در جهان است، گفت: با توجه به مورد پسند بودن خاویار و گوشت ماهیان خاویاری در جهان و بالا بودن قیمت و ارزآوری صادرات آن، به‌طور رسمی از طریق گمرک جمهوری اسلامی یا به شکل مسافر انجام می‌شود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار