| کد مطلب: ۱۰۱۸۶۵۳
لینک کوتاه کپی شد

نیم نگاه

رشد تقاضای نفت
به پیش از کرونا
آرمان‌ملی: گروه اوپک پلاس پیش‌بینی کرده که در نیمه دوم سال 2021 تقاضای نفت در بازار جهانی 6 میلیون بشکه در روز افزایش می‌یابد. گروه کشورهای عضو اوپک و متحدان نفتی این گروه موسوم به اوپک پلاس اعلام کرد:‌ پیش‌بینی می‌شود در نیمه دوم سال 2021 تقاضای نفت در بازار جهانی 6 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت و تا سال آینده به سطح پیش از شیوع کرونا باز خواهد گشت. در گزارش ماه جولای این گروه آمده است به احتمال زیاد تقاضای جهانی نفت تا پایان سال جاری به 96.6 میلیون بشکه در روز خواهد رسید و در سال 2022 با 3.3 میلیون بشکه افزایش دیگر از مرز 100 میلیون بشکه در روز خواهد گذشت. در این گزارش پیش‌بینی شده که تولید نفت کشورهای غیرعضو اوپک 30 هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت و به 63.8 میلیون بشکه در روز خواهد رسید. در گزارش این گروه آمده است، تولید نفت کشورهایی نظیر کانادا، نروژ، برزیل، چین و گویان افزایش خواهد یافت و آمریکا هم تولید میعانات هیدروکربنی را حدود 60 هزار بشکه در روز بالا خواهد برد. البته اوپک پلاس هشدار داده که روند گسترش شیوع ویروس کرونا و تأثیر آن بر رشد اقتصاد جهانی ممکن است تبعات پیش‌بینی نشده‌ای را برای بازار به همراه داشته باشد.

وخیم‌تر شدن وضعیت بیکاری تحصیلکرده‌ها
آرمان‌ملی: شاخص‌های بازار کار پیرامون گروه تحصیلکرده‌های دانشگاهی در بهار ۱۴۰۰ نه‌ تنها بهبود پیدا نکرده، بلکه بدتر شده است. روز گذشته نتایج طرح آمارگیری نیروی کار مرکز آمار ایران در بهار 1400 منتشر شد. بررسی تحولات بازار کار کشور در اولین فصل سال جاری حائز اهمیت است. در مجموع مقایسه شاخص‌های عمده بازار کار در بهار 1400 نسبت به فصل مشابه سال قبل و فصل قبل حاکی از بهبود نسبی نرخ مشارکت، جمعیت فعال، نسبت اشتغال و تعداد کل شاغلان کشور می‌باشد. با این همه یک نگرانی جدی پیرامون بازار کار کشور در سالیان اخیر عمیق تر شده است. در واقع شاخص‌های بازار کار پیرامون گروه تحصیلکرده‌های دانشگاهی در بهار 1400 نه‌ تنها بهبود پیدا نکرده، بلکه بدتر شده است. نرخ بیکاری کل کشور در بهار 1400 معادل 8/8 درصد گزارش شده که نسبت به بهار 1399 معادل 1 درصد کاهش یافته است. علاوه بر این، برخلاف تحصیلکرده‌های دانشگاهی، تعداد کل بیکاران کشور در این بازه زمانی بالغ بر 213 هزار نفر کاهش یافته است.

کمبود شدید سیمان
در پروژه‌های مسکن مهر
آرمان‌ملی: مدیرعامل شرکت عمران پردیس از کمبود شدید سیمان در پروژه‌های مسکن مهر خبر داد و خواستار اقدام سریع صنعت در این رابطه شد. مهدی هدایت با اشاره به کاهش تولید سیمان در کشور، اظهار کرد: به همین دلیل در زمان حاضر با کمبود شدید سیمان در سایت‌های مسکن مهر روبه‌رو هستیم. او با اشاره به بروز اختلال در روند فعالیت پیمانکاران و انبوه سازان، افزود: یکی از مشکلات کنونی پیمانکاران تامین سیمان است، ضمن اینکه قیمت میلگرد نیز چند صعودی در پیش گرفته است. مدیرعامل شرکت عمران پردیس با بیان اینکه در فصل کاری به سر می‌بریم، اضافه کرد: کمبود سیمان و گرانی میلگرد، پروژه‌های عمرانی پردیس را دچار چالش کرده است. از این از وزارت صنعت می‌خواهیم در این رابطه اقدامات لازم را انجام دهد.

نفت سنگین ایران گران شد
آرمان‌ملی: جدیدترین گزارش ماهانه اوپک نشان داد قیمــت نفت سنگــین ایران ماه میلادی گذشته ۷.۴ درصد رشد ماهانه داشته است. قیمت نفت سنگین ایران در ماه ژوئن به ۷۱ دلار و ۶۸ سنت در هر بشکه رسید که در مقایسه با ۶۶ دلار و ۷۲ سنت در ماه مه، چهار دلار و ۹۶ سنت معادل ۷.۴ درصد افزایش نشان داد. میانگین قیمت نفت سنگین ایران از ابتدای سال ۲۰۲۱ تاکنون ۶۳ دلار و ۶۳ سنت در مقایسه با ۳۷ دلار و ۶۸ سنت در مدت مشابه سال ۲۰۲۰ بوده است. ارزش سبد نفتی اوپک در ژوئن به ۷۱ دلار و ۸۹ سنت در هر بشکه رسید که بالاترین میانگین ماهانه این شاخص از اکــتبر ســال ۲۰۱۸ به این طرف بود و در مقایســه با ۶۶ دلار و ۹۱ سنت در مه، چهار دلار و ۹۸ سنت معادل ۷.۴ درصد افزایش داشت. تولید نفت در عربستان سعودی، امارات متحده عربی، آنگولا، ایران و کویت افزایش پیدا کرد اما در عراق، نیجریه و گابن عمدتا کاهش داشت. تولید نفت ایران ۳۳ هزار بشکه در روز افزایش داشت و به ۲.۴۷۰ میلیون بشکه در روز رسید.

پتانسیل تجارت ۳۰میلیارد دلاری ایران با ترکیه
ایلنا: رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه گفت: اگر تحریم‌ها برداشته شود می‌توانیم به حجم تجارت 30 میلیارد دلار از طرف دو کشور برسیم. متاسفانه الان تجارت دو کشور بسیار کم است و سال گذشته این رقم به 4 میلیارد دلار رسید. مهرداد سعادت در مورد تاثیر لغو یا کاهش احتمالی تحریم‌ها علیه ایران بر تجارت ایران و ترکیه اظهار کرد: ما قبلا حجم تجارت 21 میلیارد دلاری را با ترکیه تجربه کرده‌ایم. امیدواریم به محض اینکه مشکل تحریم‌ها کاهش پیدا کند یا لغو شود، به آن روزها برگردیم و حتی حجــم تجارت خود را از آن میزان نیز افزایش دهیم. چراکه کشور ما حدود 15میلیارد دلار از کالاهایی دارد که می‌توانیم به ترکیه صادر کنیم، ترکیه هم کالاهایی دارد که در ایران مزیت دارد. اگر تحریم‌ها برداشته شود می‌توانیم به حجم تجارت 30 میلیارد دلار از طرف دو کشور برسیم. متاسفانه الان تجارت دو کشور بسیار کم است و سال گذشته این رقم به 4 میلیارد دلار رسید. ما بی‌صبرانه منتظریم که مشکل تحریم‌ها رفع شود تا بخش خصوصی بتواند نقش خود را در این بازار ایفا کند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار