| کد مطلب: ۱۰۱۸۶۳۵
لینک کوتاه کپی شد

قوه قضائیه با جدیت مشکلات مردم را حل کند

آرمان ملی- رئیس قوه قضائیه‌ صبح دیروز به قم سفر کرد و به زیارت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) رفت. غلامحسین‌ محسنی اژه‌ای در بدو ورود به قم به زیارت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) رفت. سفر رئیس دستگاه قضا به قم و زیارت حرم مطهر حضرت معصومه (س) با استعلام و هماهنگی کامل ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا تنظیم شده و با رعایت دستورالعمل‌های ابلاغی این ستاد صورت گرفت. رئیس قوه قضائیه سپس با حضور بر مزار حضرات آیات‌ بهجت، مصباح یزدی و دیگر علما در جوار مضجع شریف حضرت فاطمه معصومه (س)، نسبت به مقام شامخ این علمای ربانی ادای احترام کرد. محسنی اژه‌ای همچنین با حضور بر مزار آیت‌ا... محمد یزدی و قرائت فاتحه، یاد و خاطره رئیس اسبق قوه قضائیه را گرامی داشت. تعدادی از زائران حرم مطهر حضرت معصومه (س) در گفت‌وگوی چهره‌به‌چهره با محسنی‌اژه‌ای به بیان مشکلات خود پرداختند. رئیس دستگاه قضا همچنین در ادامه سفر خود با علما و مراجع عظام تقلید دیدار و گفت‌و‌گو کرد.
با کمک نخبگان اعتماد از را برگردانیم
رئیس قوه قضائیه در سفر به قم پس از زیارت حرم حضورت معصومه(س) در دیدار با سعیدی، تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) اظهار داشت: مساله قضا از مسائل اهم جامعه است که بار آن عمدتا بر دوش روحانیت و حوزه‌های علمیه قرار دارد. محسنی اژه‌ای افزود: در دیدار با آیت‌ا... نوری همدانی اظهار داشت: بسیاری از مسائل امروز در جامعه ما جدید است که شاید متعارف نشود و می‌توان پاسخ آنها را در کتاب‌ها پیدا کرد. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای مسائل جدید ناشی از گسترش فضای مجازی را یکی از این مسائل عنوان کرد و گفت: به عنوان مثال فضای مجازی مسائلی را شکل داده که باب جدیدی برابر دستگاه‌های حکومتی از جمله قوه قضائیه گشوده است. وی از مراجع، علما و حوزه‌های علمیه خواست که قوه قضائیه و دیگر دستگاه‌های حاکمیتی را در حل این مسائل نوظهور یاری دهند. رئیس دستگاه قضا بیان کرد: در شرایط فعلی به‌طور ویژه نیاز است که مراقبت شود تا شیاطین و برخی روشنفکرنماها نتوانند با شیطنت انحرافی در این مسیر ایجاد کنند. وی از امر قضا به‌عنوان یکی از مسائل مهم حکومتی یاد کرد و ادامه داد: مردم توقع دارند که همه جهات و مسائل در دستگاه قضا مبتنی بر شرع و فقه اسلامی باشد. رئیس قوه قضائیه در دیدار با آیت‌ا... مکارم شیرازی به تبیین برنامه‌های دستگاه قضا در دوره تحول و تعالی پرداخت و تأکید کرد : در دوره مسئولیت خود مسیر طی شده برای شکل‌گیری دستگاه قضایی در تراز اسلامی با قوت بیشتری ادامه خواهد یافت. اژه‌ای با اشاره به مشکلات مردم به ویژه مسائلی که در حوزه قضایی برای آن‌ها وجود دارد، از هم‌افزایی و رایزنی با مجلس و دولت جدید برای حل این مشکلات سخن گفت. وی افزود: امیدواریم بتوانیم با کمک نخبگان حوزه و دانشگاه، کارآمدی دستگاه قضا را افزایش داده و با کاهش فرآیند دادرسی و هزینه‌های آن اعتماد از دست رفته را به مردم برگردانیم. رئیس قوه قضائیه در دیار با آیت‌ا... سبحانی بیان کرد: امروز مردم مسائل نوظهور و پیچیده‌ای دارند که نیازمند اجتهاد مستمر و نظریه فقهی‌ علماست‌. رئیس دستگاه قضا متذکر شد: با آن‌که سال‌ها در حوزه تحصیل کردم و سال‌هاست در دستگاه قضا خدمت می‌کنم اما گاهی با برخی مسائل پیچیده‌ای مواجه می‌شویم که تکلیف آنها را از طریق استفتا روشن می‌کنیم. محسنی اژه‌ای با بیان‌ اینکه عده‌ای به خاطر شرایط بازار متضرر شده و عده‌ای نمی‌توانند سرمایه‌گذاری کنند، خاطرنشان کرد که دستگاه قضا از این دسته افراد حمایت خواهد کرد، آنچنان که با مفسدانی که برای سقوط بازار برنامه‌ریزی می کنند مانند کسانی که اقدام‌ به جنگ اقتصادی می‌کنند برخورد خواهد کرد.
دیدار با علما و مراجع تقلید
رئیس قوه قضائیه در سفر یک روزه خود به قم پس از زیارت حرم مطهر حضرت معصومه(س) با علما و مراجع تقلید نیز به دیدار و گفت‌و‌گو پرداخت. محسنی اژه‌ای ابتدا به دیدار آیت‌ا... نوری همدانی رفت. در این دیدار آیت‌ا... نوری همدانی از پایداری و استقامت در مسیر حق و عدالت و برخورداری از قاطعیت به‌عنوان ویژگی‌های قاضی یاد کرد و اظهار داشت: کسی که قضاوت می‌کند باید متقی و صبور باشد تا برابر ناملایمات، حکم‌اش‌ را تغییر ندهد و برابر امیال دنیوی سست نشود. این مرجع عظام تقلید با استقبال از اظهارات رئیس دستگاه قضا برای جذب قضات از حوزه‌های علمیه، در عین حال اظهار داشت: متاسفانه جریان‌هایی به وجود آمده که حوزه را کنار زده‌اند و آن گونه‌ که باید و شاید، به حوزه توجه نمی‌شود. آیت‌ا... همدانی افزود: حوزه آمادگی دارد با تربیت قاضی، دستگاه قضا را در تأمین نیروی انسانی مورد نیازش یاری دهد، اما لازم است برای برنامه‌ریزی بهتر، جلسات مشترک هم‌اندیشی‌هایی صورت گیرد. محسنی‌اژه‌ای سپس به ملاقات آیت‌‌ا... مکارم شیرازی رفت که این مرجع تقلید شیعه در این دیدار ضمن تبریک انتصاب محسنی اژه‌ای به ریاست قوه قضائیه با اشاره به صفات و خصوصیات رئیس دستگاه قضا و ذکر اهمیت اجرای عدالت در جامعه، تصریح کرد: شجاعت و برخورداری از تجربه از لوازم اصلی اجرای عدالت و امورات مهم قوه قضائیه است. آیت‌ا... مکارم شیرازی با اشاره به توانمندی‌ها و سوابق مدیریتی محسنی اژه‌ای در بخش‌های مختلف قضایی خطاب به رئیس جدید قوه قضائیه گفت: جنابعالی بحمدا... تجربه موفقی در امر قضا دارید و از حمایت مقام معظم رهبری هم برخوردارید و اسباب کار هم برای شما فراهم هست و این شجاعت، حمایت و برنامه‌ها باعث موفقیت حضرتعالی خواهد شد. وی ادامه داد: قوه قضائیه قوی‌ترین قوه‌هاست؛ زیرا قوای دیگر مثل این قوه نمی‌توانند مقصودشان را عملی کنند. وی افزود: قوه قضائیه باید از توان و ظرفیت خود به صورت حداکثری استفاده کند البته موانعی بر سر راه قوه قضائیه وجود دارد که بعضی از این موانع قابل برداشت و بعضی از آن غیر قابل برداشت است. رئیس دستگاه قضا در ادامه با آیت‌ا... صافی گلپایگانی دیدار کرد و که وی نیز برای رئیس جدیدی قوه قضائیه در این مسئولیت خطیر آرزوی موفقیت کرد و از آمادگی خود برای کمک به دستگاه قضا خبر داد. این مرجع تقلید با عظیم و سنگین خواندن مسئولیت دستگاه قضا گفت: قضاوت شأن حضرت علی (ع) بوده و ان‌شاءا... شما هم باید با اقتدا به ایشان در این مسیر حرکت کنید. صافی گلپایگانی اظهار کرد: قوه قضائیه باید به نحوی عمل کند که بدهکاران و کسانی که واقعا در عسر هستند، حبس نشوند و شرایطی فراهم شود که با آسایش بتوانند دین خود را ادا کنند.
ربا با اسامی مختلفی وجود دارد
اژه‌ای در ادامه به دیدار آیت‌ا... علوی گرگانی رفت و این مرجع تقلید در این دیدار گفت: انتظار داریم دستگاه قضا ربا را از جامعه حذف کند. متاسفانه ربا با اسامی مختلفی از جمله دیرکرد در جامعه وجود دارد و دستگاه قضایی باید با تمام توان در رفع این آسیب تلاش کند. در روحیات رئیس جدید دستگاه قضا می‌بینیم که در حد توان این مشکل را بتواند مرتفع کند. رئیس دستگاه قضا سپس به دیدار آیت‌ا... سبحانی رفت که این مرجع با ذکر توصیه‌هایی به‌ رئیس‌ دستگاه قضا با استقبال از تلاش‌های دستگاه قضا برای حمایت از تولید، خاطر نشان کرد: باید سرمایه‌های خارج کشور را به سمت داخل جذب کنید و امنیت قضایی و اقتصادی را در کشور فراهم کنید.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار