زمان بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش گفت: تصمیم بر این است که با هماهنگی وزارت بهداشت از اول مهر طبق روال معمول بازگشایی را داشته باشیم. البته ما تابع ستاد ملی مبارزه با کرونا هستیم و امیدواریم برنامه واکسیناسیون و شرایط بهگونهای پیش برود که بتوانیم حداقل در دوره ابتدایی قسمتی از آموزش را به صورت حضوری داشته باشیم اما در هر حال اگر هم شرایط مهیا نشود ما آمادگی آن را داریم که در بستر فضای مجازی سال تحصیلی را آغاز کنیم. رضوان حکیمزاده با حضور در پخش زنده «صبح به خیر ایران» شبکه یک سیما، اظهار کرد: در سال گذشته بهرغم دشواریهای موجود، تلاش کردیم که هم جریان آموزش تداوم داشته باشد و هم سلامتی دانشآموزان تامین شود و خوشبختانه چنین شد و با مشکل خاصی مواجه نشدیم. وی افزود: صداوسیما به بهترین شکل ایفای نقش کرده و در کوتاهترین زمان با راهاندازی «مدرسه تلویزیونی» و استفاده از همکاران مجرب ما در آموزش و پرورش توانسته آموزشهایی باکیفیت بالا را ارائه کند. شبکه شاد و فضای مجازی هم مسیر دیگری بود که طی شد و از این طریق آموزشهای برخط و محتواهای تولید شده زیادی در اختیار دانشآموزان و اولیا قرار گرفت. همچنین
معلمان عزیز در مناطق روستایی و عشایری سعی کردند کلاسها را به شکل حضوری برگزار کنند و در نهایت سال تحصیلی را با موفقیت به پایان رساندیم.
نحوه ثبتنام دانشآموزان
وی ادامه داد: در خصوص ثبتنام، تأکید بر این بود که هیچتاخیری در روند معمول امور، نداشته باشیم. بنابراین ۲۲اردیبهشت بخشنامه ثبتنام به مدارس ارسال شد و ثبتنام برای تمام پایهها به استثنای اول ابتدایی، به صورت مجازی صورت می پذیرد و از آنجا که کلاساولیها باید در برنامه سنجش و غربالگری شرکت کنند، ثبتنام آنها به صورت حضوری انجام میشود که با کمک سازمان آموزش و پرورش کودکان استثنایی با افزایش تعداد پایگاههای سنجش سعی در تسریع و تسهیل این فرآیند شده است. معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: کودکان در دوره ابتدایی به دلیل شرایط سنی که دارند نمیتوانند از طریق گوشی همراه یادگیری مؤثر داشته باشند، خصوصا آنها که امکان برخورداری از حمایت خانواده را در زمینه یادگیری ندارند، بنابراین ما یک برنامه جبرانی را برای تابستان در نظر گرفتیم که همه دانشآموزان دوره اول ابتدایی که در درسهای فارسی و ریاضی «نیازمند تلاش» و «قابل قبول» هستند شناسایی شده و ۱۴جلسه جبرانی برای آنها برگزار خواهد شد. در دوره دوم ابتدایی نیز برای دروس ریاضی، علوم و فارسی کلیه دانشآموزانی که «نیازمند تلاش» و «قابل قبول» هستند مشمول این برنامه
جبرانی میشوند.
اهدف کلاسهای جبرانی
هدف از کلاسهای جبرانی، اهمیت یادگیری مهارتهای پایه دانشآموزان ابتدایی است تا در فرصت تعطیلات تابستان شرایطی فراهم شود که این دانشآموزان در سال تحصیلی جدید ضعف پایه نداشته باشند. البته گزارشهایی که سازمان یونسکو و سازمان بهداشت جهانی منتشر کرده است نشان میدهد در اکثر کشورهایی که درگیر ویروس کرونا بودهاند نگرانیهای جدی از میزان یادگیری دانشآموزان خصوصا دوره ابتدایی و در مناطق کمتر برخوردار وجود دارد. وی تصریح کرد: آموزش و پرورش با بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان تفاهمنامهای را امضا کرده است که از ظرفیت دانشجو معلمان داوطلب برای کمک به جبران ضعف یادگیری در دانش آموزان دوره ابتدایی استفاده کنیم.
افزایش آمار بازماندگان از تحصیل
حکیمزاده ادامه داد: طبق آمار رسمی که از تطبیق اطلاعات اسمی متولدین هر سال با تعداد دانشآموزان ثبتنام شده در سامانههای رسمی آموزش و پرورش استخراج شده است، تعداد ۲۱۰هزار بازمانده از تحصیل داریم که در مقایسه با سال قبل که ۱۴۲هزار نفر بوده، رشد داشته است. عمده این مابهالتفاوت مربوط به کلاساولیهایی است که امسال والدین آنها ترجیح دادند کودکشان را یک سال دیرتر به مدرسه بفرستند که این اقدام مورد تائید نیست چرا که این حق کودکان است و ما نمیتوانیم جای آنها تصمیم بگیریم و آنها را از حضور به موقع در مدرسه محروم کنیم و امیدواریم امسال چنین اتفاقی نیفتد. به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، حکیمزاده افزود: با برنامههای مشخصی توانستیم تعدادی از این بازماندهها را پیدا کنیم و تا جایی که ممکن است آنها را به جریان آموزش بازگردانیم. وی با بیان اینکه بهرغم شرایط سخت شیوع ویروس کرونا خوشبختانه توانستیم با برنامه آموزش مجازی رایگان و برنامه تلویزیونی که بسیار هم مورد توجه اولیا قرار گرفت، حدود یک میلیون و ۶۰ هزار نو آموز را تحتپوشش قرار دهیم که این آمار نسبت به سال قبل ۱۰هزار نفر رشد داشته
است افزود: برای تابستان دو برنامه در نظر گرفتیم که یک برنامه مربوط به تداوم یادگیری کودکانی است که دیرتر به برنامههای آموزشی پیوستند و دیگری برای نوآموزانی است که به هر دلیل نتوانستند از کلاسها استفاده کنند. خوشبختانه با هدفگذاری که با همکاری سازمان آموزش و پرورش کودکان استثنایی داشتیم، قرار شد در سال جدید ۶۰۰ هزار نفر از این افراد هم تحتپوشش برنامه سنجش اولیه یا غربالگری قرار گیرند که در صورت نیاز بتوانیم مداخلات بهنگام داشته باشیم. حکیم زاده تأکید کرد: از ۲۰تیرماه ثبتنام پیشدبستانی در سامانه «پادا» شروع شده است که به دلیل اهمیتی که دوره پیشدبستانی دارد و نقشتعیینکنندهای که در موفقیتهای بعدی دارد از خانوادهها خواهشمندیم از این فرصت به نفع کودکان استفاده کنند.
زمان بازگشایی مدارس
معاون آموزش ابتدایی گفت: تصمیم بر این است که با هماهنگی وزارت بهداشت از اول مهر طبق روال معمول بازگشایی را داشته باشیم. البته ما تابع ستاد ملی مبارزه با کرونا هستیم و امیدواریم برنامه واکسیناسیون و شرایط بهگونهای پیش برود که بتوانیم حداقل در دوره ابتدایی قسمتی از آموزش را به صورت حضوری داشته باشیم. اما در هر حال اگر هم شرایط مهیا نشود ما آمادگی آن را داریم که در بستر فضای مجازی سال تحصیلی را آغاز کنیم.
تأثیر کرونا در فرم برنامه های آموزشی
وی افزود: کرونا با همه دشواری هایی که داشت فرصتهایی را برای آموزش ایجاد کرد. معلمان توانمندیهای خوبی در عرصه استفاده از فناوری به دست آوردند و یاد گرفتند که چطور میتوانند از بستر فناوری برای ایجاد شبکههای ارتباطی گسترده و منظم استفاده کرده و منابع یادگیری متعددی را از طریق فضای مجازی در اختیار همه دانشآموزان، خانوادهها و معلمان قرار دهند. حکیمزاده ادامه داد: قطعا برنامه این است که به دوران گذشته برنگردیم و در عین حال که بیشتر از قبل به ارزشهای آموزش حضوری واقف شدیم اما یاد گرفتیم که چطور میتوانیم از بستر فناوری برای غنیتر کردن منابع یادگیری استفاده کنیم.
ارسال نظر