| کد مطلب: ۱۰۱۸۵۸۴
لینک کوتاه کپی شد

نفس‌ها در دیار رستم؛ هر روز تنگ‌تر از دیروز

آرمان ملی: هر روز بر تعــداد شهرهای قرمز افزوده می‌شود و ویروس دلتـا و هندی کشور را با چالش بزرگی مواجه کرده است. ۱۶۹ شهرستان در وضعیت قرمز قرار گرفتند. در حال حاضر ۱۶۹ شهرستان در وضعیت قرمز،۱۶۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۱۳ در وضعیت شهرستان زرد و این در حالی است که هیچ شهرستانی در وضعیت آبی قرار ندارد. همچنین روند صعودی مرگ و میر و ابتلا به کرونا در کشور افزایش داشته و از سه شنبه و چهارشنبه (23 تیر) ۱۸۴ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور به دلیل این بیمــاری جان خود را از دست دادنــد. ۲۳ هزار و ۳۷۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۴۵۷ نفر از آنها بستری شدند. سه هزار و ۹۶۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. این آمار در شرایطی است که تا کنون ۵ میلیون و ۳۳۱ هزار و ۷۸۰ نفر دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۱۹۱هزار و ۹۳۶ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۷ میلیون و ۵۲۳ هزار و ۷۱۶ دُز رسید.
ناامیدی مردم از واکسیناسیون
واکسیناسیون این روزها به کابوس مردم و ابزاری برای وعده مسئــولان مبدل شده است و در شرایطــی که وزیر بهــداشت، با توجه به شیوع بیش از تصور کـرونا در پنج استـان سیستان‌وبلوچستان، هرمــزگان، بوشهــر، خوزستــان و خراســان جنوبی دستور واکسیناسیون ۵۰ سال به بالا را صادر کرده، نظرسنجی ایسپا ۲۶.۴ درصد ایرانی‌ها معتقدند هیچ‌وقت نوبت واکسن‌شان نمی‌شود. مردان بیشتر از زنان، افراد ۱۸ تا ۲۹ سال بیشتر از دیگر گروه‌های سنی و افراد غیر دانشگاهی بیشتر از افراد دانشگاهی گفته‌اند هیچ‌وقت نوبت واکسن زدن آنها نخواهد رسید. همچنین از نظر ۱۴.۴ درصد تا پایان تابستان، از نظر ۱۰.۵ درصد تا پایان پاییز و از نظر ۱۶.۴ درصد از پاسخگویان تا پایان سال نوبت واکسن آن‌ها خواهد رسید. ۱۸.۸ درصد فکر می کنند نوبت واکسن زدن آنها سال بعد خواهد بود.
تنگی نفس در دیار رستم
در روزهایی که کرونا سبب شده نفس مردم استان سیستان و بلوچستان تنگ شود، طغیان ریزگرد نیز، زندگی را برای هزاران نفر سخت کرد. طبق اعلام علوم پزشکی این استان، ۱۴ فوتی و ۱۴۹۸ مورد جدید کرونا از سه شنبه تا چهارشنبه ثبت شده و شمار مبتلایان کرونا در سیستان و بلوچستان به ۷۴ هزار و ۷۶۹نفر رسید. همچنین شمار فوتی‌های این استان بر اثر کرونا، ۱۹۰۸ نفر است، این آمار در شرایطی مطرح می‌شود که بسیاری معتقدند که به دلیل کمبود بیمارستان و مراجعه نکردن مردم به بیمارستان‌ها، این آمار را باید سه تا چهار برابر مد نظر قرار داد. اما در شرایطی که ۸۴۰ بیمار حاد تنفسی در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند، غلظت گرد و غبار در هوای زاهدان به 51 برابر حد مجاز رسید و همین امر سبب می‌شود برای هزاران نفر مشکل تنفسی ایجاد گردد. محسن حیدری، مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان درباره منشأ گرد و غبار زاهدان گفته اســت: «دشت‌های نواحی مرزی در جنوب میرجاوه بوده که در اثر همرفت شدید هوا و وقوع تندباد لحظه‌ای روی داده است و به تدریج به زاهدان و میرجاوه نیز نفوذ کرده است. گردوغبار گسترده علاوه بر افزایش غبار در زاهدان، شعاع دید افقی در فرودگاه زاهدان و شهر میرجاوه را نیز به ترتیب به ۵۰ و ۲۰۰ متر کاهش داده است.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار