| کد مطلب: ۱۰۱۸۵۷۵
لینک کوتاه کپی شد

رئيسی تسليم فشارها برای تركيب كابينه نشود

آرمان ملی- سهیل ثابت: با روی کار آمدن رئیس جمهور هشتم و دولت سیزدهم مهم‌ترین مساله‌ای که به سوژه فعالان سیاسی و رسانه‌ها بدل گشته بحث کابینه رئیسی است. کابینه‌ای که پیش از معرفی از سوی رئیس جمهور تاکنون بارها و بارها لیست‌‌هایی درباره آن منتشر و ارائه شده و هر کسی از ظن خود نسبت به کابینه آینده اظهارنظر کرده است. این در حالی است که چندی است صدای سهم‌خواهی برخی اصولگرایان که در انتخابات از رئیسی حمایت کرده‌اند به طور آهسته و چراغ خاموش به گوش می‌رسد. چنانکه به نقل از برخی رسانه‌های اصولگرا فشارها به رئیس جمهور منتخب برای انتخاب برخی افراد سفارش شده جهت حضور در کابینه افزایش یافته و حتی گفته شده اگر برخی افراد نباشند شاید به چند نفر از وزرای پیشنهادی رئیسی رای اعتماد داده نشود و با این حال رئیس جمهور منتخب همانطور که سابقه عملکردی‌اش نشان می‌دهد هیچگاه تحت فشار هیچ جریان یا گروهی قرار نگرفته و نمی‌گیرد و همانطور که خود پیش از این گفته مستقل آمده و وامدار هیچ کس نیست. به نظر می‌رسد که باید مردادماه داغی را در چالش میان کابینه رئیسی و رای اعتماد مجلس نشینان سپری کنیم. برای بررسی حواشی پیرامون کابینه دولت سیزدهم، نوع رویکرد رئیس جمهور منتخب و فشارها به رئیسی در چینش اعضای کابینه «آرمان ملی» با جواد آرین منش فعال سیاسی اصولگرا و نماینده سابق مجلس به گفت و گو پرداخته است که می‌خوانید.

گمانه‌زنی‌های مختلفی در خصوص کابینه دولت آقای رئیسی و افراد حاضر در کابینه صورت می‌گیرد؛ اســاسا این گمانه‌زنی‌ها، لیست‌های مطرح شده و حواشی پیرامون این موضوع را چگونه تحلیل می‌کنید؟
طرفداران آقای رئیسی و کسانی که مدیریت ستادهای انتخاباتی وی را بر عهده داشتند عمدتا از جریان‌های اصولگرا، انقلابی و از جنس نیروهایی که امروز اکثریت مردم را عهده‌دار هستند بودند. پیشنهاداتی هم که در رسانه‌ها و فضای مجازی از سوی گروه‌های مختلف در ارتباط با ترکیب کابینه مطرح می‌شود عمدتا ناظر به نیروهای اصولگرا است و من بعید می‌دانم که غیر از جریان اصولگرایی افرادی در کابینه آقای رئیسی حضور داشته باشند. در خوشبینانه‌ترین حالت اینگونه خواهد بود که کابینه از همه سلایق اصولگرایی شکل بگیرد، چراکه به هر حال اصولگرایان طیف‌های متنوعی دارند و از نیروهای تندرو گرفته تا معتدل و میانه‌رو در این جریان بسیار هستند. لذا خوشبینانه‌ترین حالت این است که طیف گسترده‌تری از جریان اصولگرا کابینه آقای رئیسی را تشکیل دهند. البته انتظار این است که در شرایط فعلی که کشور با بحران‌‌های مختلف و مشکلات عدیده اقتصادی مواجه است نیروهای مجرب، شایسته و توانمند و کسانی در راس وزارتخانه‌ها قرار گیرند که توانایی مواجهه با بحران‌ها و ابر چالش‌ها را داشته باشند. از طرفی در خصوص لیست‌های مختلفی که بعضا در فضای مجازی مطرح می‌گردد برداشت من این است؛ خود کسانی که در لیست‌ها قرار دارند آن لیست‌ها را درست می‌کنند. یعنی افراد بی طرف که شرایط و ضوابط مربوطه را مدنظر قرار می‌دهند و بر اساس شایسته سالاری گزینه‌هایی را مطرح کنند به سمت ساختن چنین لیست‌هایی نمی‌روند. لیست سازان مجهول‌اند و در پشت صحنه قرار دارند و هیچ کس نمی‌گوید که این پیشنهاد مربوط به چه کسی و کدام جریان است. لذا هیچ کس مسئولیت لیست‌های ارائه شده را نمی‌پذیرد. از این رو به نظر می‌رسد برخی افراد خودشان درصدد مطرح کردن خودشان با ارائه برخی لیست‌ها پیرامون کابینه هستند. قاعدتا اگر چنین شرایطی باشد فشاری وجود ندارد چون این لیست‌ها با یک بیانیه و نظرات جریان خاصی ارائه نشده و من فکر نمی‌کنم پشت پرده اسامی که در فضای مجازی مطرح شده فشاری وجود داشته باشد. ضمنا اینکه آقای رئیسی در زمان ورود به عرصه انتخابات پیش بینی چنین چیزی را می‌کرد و به همین دلیل اعلام کرد که من مستقل وارد عرصه انتخابات شدم. به نظرم آقای رئیسی بیان استقلال را برای چنین روزی پیش بینی می‌کرد که تحت تاثیر فشارها و وامدار هیچ یک از جریان‌هایی که از وی حمایت کردند قرار نگیرد، چراکه پیش بینی خود آقای رئیسی و بسیاری از تحلیلگران سیاسی نیز این بود که با خروجی شورای نگهبان تقریبا گزینه اصلی و نهایی آقای رئیسی خواهد بود و به این خاطر آقای رئیسی برخلاف سیار نامزدهای ریاست جمهوری وعده‌های تحقق نیافتنی کمتری را مطرح کرد. در نتیجه با درایت و احتیاط بیشتر سخن گفته و قول می‌داد. از این رو فکر نمی‌کنم آقای رئیسی نگران فشارها باشد. دست رئیس جمهور منتخب برای انتخاب باز است و از آنجایی که دیگر آقای رئیسی در مقام مطالبه گری قرار ندارد و در مقام پاسخگویی قرار خواهد گرفت این احساس مسئولیت باعث می‌شود که گزینه‌هایی را انتخاب کند که توانایی تحقق و وعده‌های داده شده را داشته باشد و بتواند در کوتاه مدت بخشی از مشکلات کشور را مرتفع کند.
بسیار مطــرح می‌شــود که با تـوجه به مشکلات کشور و اینکــه آقای رئیســی گفته مستقل آمده‌ام در کابینه از چهر‌ه‌های معتدل و میانه رویی چون آقـای لاریجانی یا باهنر در جهت پیشبرد هرچه بهتر امور استفاده شود ؛ این مساله را چگونه تبیین می‌کنید؟
جامعه ما متاسفانه با یک گسست اجتماعی مواجه شده است. نتیجه انتخابات نیز نشان می‌داد اگرچه انتخابات در شرایط بسیار سخت و در فضای تبلیغات شدید منفی رسانه‌های بیگانه و شرایط سخت کرونا برگزار شد اما به هر حال باید بپذیریم که نتیجه انتخابات در مقایسه با دوره‌های گذشته نتیجه مناسبی نداشت. چرا که با کمترین میزان مشارکت و بیشترین آراء باطله مواجه بودیم. این خود بیانگر گسست اجتماعی و عدم اعتماد اجتماعی مناسب و از دست رفتن سرمایه‌های اجتماعی است. لذا آقای رئیسی در یک چنین شرایط نسبتا دشوار به لحاظ گسست اجتماعی و هم به لحاظ ابرچالش‌های اقتصادی و مشکلات سیاست خارجی در حال تحویل گرفتن مدیریت کشور است. بنابراین یکی از کارهایی که در جهت التیام بخشی و انسجام بخشی به جامعه می‌تواند موثر باشد استفاده از چهره‌هایی است که آنها بتوانند گروه‌ها و جریان‌های مختلف را نمایندگی کنند و به عبارت دیگر نمادی از سلایق مختلف در کابینه وجود داشته باشد. اگریک کابینه فراگیر که سلایق مختلف جامعه را نمایندگی می کند را شاهد باشیم طبیعتا می‌تواند در انسجام بخشی به جامعه و کاهش مشکلات اجتماعی و اقتصادی موثر باشد. لذا اگر چهره‌هایی که نماد سلایق مختلف جامعه هستند در کابینه حضور داشته می‌تواند در جامعه نیز انسجام و همگرایی بوجود آورند.
برخی رسانه های اصولگرا از این مساله خبر داده‌اند که اگر کابینه آقای رئیسی آنطور که مد نظر برخی نمایندگان مجلس است پیش نرود ؛ شاید در جریان رای اعتماد بسیاری از این وزرا در دولت رای نیاورند؛ با این حساب نوع تعامل دولت و مجلس را پس از این چگونه ارزیابی می‌کنید؟
اینکه اکثریت یا اقلیت کابینه آقای رئیسی رای اعتماد نگیرند بسیار دور از ذهن و تصور است. اما اینکه تصور کنیم که همه نمایندگان مجلس با دولت همکاری خواهند کرد نیز دور از ذهن است. چرا که تعدادی از نمایندگان متاسفانه مطالبات محلی و منطقه‌ای را بر منافع و مصالح ملی ترجیح می‌دهند و بسیاری از سوالات یا استنیضاح‌هایی که در دولت مطرح می‌شود را اگر ریشه یابی کنید می‌بیند به یک مصلحت و منفعت محلی و منطقه‌ای و حوزه انتخابیه می‌رسد. طبیعتا این مطالبات کاهش پیدا نمی‌کند. نمایندگان هم با ترجیح منافع و مصالح محلی و برای رای آوردن در دوره های بعد مطالباتی از دولت دارند که هیچ دولتی حتی در شرایط رفاه نیز قادر به پاسخگویی به این مطالبات نیست. در نتیجه از سپیده دم شروع فعالیت‌های دولت مطالبات مردم آغاز می شود و برخی از هم اکنون آغاز شده است. متاسفانه برخی گروکشی‌ها در دوره رای اعتماد به وجود می‌آید، مذاکراتی با نامزدهای وزارتخانه‌ها در مجلس اتفاق می‌افتد و معرفی شدگان کابینه معمولا قبل از رای اعتماد به کمیسیون ‌های مختلف مجلس که مراجعه می‌کنند که با مطالبات محلی و منطقه‌ای نمایندگان و شرط و شروطی که بعضا در این زمینه دارند مواجه می‌شوند و از همین جا پروژه تقابل با دولت شروع می‌شود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار