| کد مطلب: ۱۰۱۸۵۶۵
لینک کوتاه کپی شد

احتمال به نتیجه رسیدن مبادله زندانیان زیاد است

آرمان ملی - علیرضا پورحسین: وزارت‌ خارجه آمریکا کنگره این کشور را مطلع کرد که از تحریم‌ها علیه تجارت نفت ایران چشم‌پوشی می‌کند تا ایران بتواند به پول‌های بلوکه شده‌اش در کره‌جنوبی و ژاپن دست بیابد. این معافیت که توسط وزیرخارجه آمریکا امضا شده انتقال پول‌های ایران از حساب‌های مسدود شده به صادرکنندگان در ژاپن و کره‌جنوبی را مجاز می‌‌سازد. این معافیت این امکان را فراهم می‌آورد که پول بلوکه شده ایران در اثر تحریم‌های آمریکا بدون نقض قانون آزاد شود. یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا در این‌باره گفته است که وزیر امور خارجه پیش از این معافیتی را امضا کرده بود تا برای مورد استفاده قرا‌رگرفتن پول‌های بلوکه شده ایران در حساب‌های این کشور -ژاپن و کره‌جنوبی- جهت بازپرداخت به شرکت‌های ژاپنی و کره‌ای که کالاهای غیرتحریمی به ایران صادر کرده بودند، اعمال شود. مبادلات بازپرداخت گاهی زمانبر است و وزیرخارجه به مدت ۹۰ روز دیگر این معافیت را تمدید کرد. این معافیت انتقال هیچ‌گونه ورود پولی را به ایران مجاز نمی‌سازد و تنها برای بازپرداخت به شرکت‌های کره‌ای و ژاپنی که پیش از تشدید تحریم ‌ها، به ایران کالاهای غیرتحریمی صادر کرده بودند، کارایی دارد تا طلب خود را از طرف ایرانی اخذ کنند. اقدامی که باز هم برخی کارشناسان آن را یک پالس مثبت از سوی بایدن برای ایران می‌دانند. در راستای بررسی این مساله آرمان ملی گفت‌و‌گویی با عبدالرضا فرجی‌راد، سفیر پیشین ایران در نروژ داشته است که در ادامه می‌خوانید.
معافیت وضع شده از سوی وزارت خارجه آمریکا در خصوص تحریم‌های نفتی ایران با چه اهدافی انجام شده است؟
آمریکا نخستین چراغ سبز خود به ایران را زمانی به صورت مشخص نشان داد که وارد همکاری با سوئیس شده و کانال مالی سوئیس را باز کرده تا بتوان از طریق آن امکانات دارویی و بهداشتی خریداری کنیم. پس از آن یک محموله واکسن از کره‌جنوبی وارد ایران شد با این عنوان که منبع تامین مالی ایران پول‌های بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی بوده است و با موافقت دولت بایدن این واکسن‌ها به ایران صادر شده است. سپس مقداری از پول کالاهای خریداری شده از چین نیز به‌واسطه دارایی‌های بلوکه شده ایران در عراق پرداخت شد که مقامات عراق عنوان کردند با مجوز آمریکا صورت گرفته است. این اتفاقات همگی پالس‌های کوچک مثبتی بود که از سوی آمریکا انجام شد. در آخرین مرحله نیز وزارت خارجه آمریکا کنگره این کشور را مطلع کرد که از تحریم‌ها علیه تجارت نفت ایران چشم‌پوشی می‌کند تا ایران بتواند به پول‌های بلوکه شده‌اش در کره‌جنوبی و ژاپن دست بیابد. واکسن‌هایی که در روزهای آینده وارد ایران می‌شود نیز از همین تطریق تامین مالی می‌شود. تمامی این موارد نشانه‌های مثبتی است که آمریکا می‌خواهد مساله ایران هرچه سریع‌تر حل شود. از سوی دیگر احتمال به نتیجه رسیدن مبادله زندانیان ایران و آمریکا زیاد است و این نیز نشانه مثبت دیگری است و بیانگر آن است که می‌خواهند از تنش با ایران فاصله گرفته و روی خاور دور متمرکز شوند.
با توجه به نامه وزیرخارجه به مجلس از یک سو و پالس‌های مثبت آمریکا از سوی دیگر، می‌توان به‌زودی شاهد توافق در وین بود؟
وزیرخارجه باید به صورت فصلی به مجلس گزارش می‌داد که برای آخرین‌بار این اقدام را چند روز پیش انجام داد. از سوی دیگر ایشان طی 8 سال پیش تحت شدیدترین فشارها و انتقادات قرار داشت. با نزدیک‌شدن به آخرین روزهای این دوره آقای ظریف گزارشی به مجلس ارائه داد و اهم فعالیت‌های خود را تشریح کرد. ایشان به نقش ترامپ اشاره کرده و با بیان کنایه‌هایی به مجلس می‌گوید که اقدامات وزارت خارجه این دستاوردها را برای کشور داشته است. در همین نامه اشاره می‌شود که ایران به 90درصد خواسته‌های خود رسیده است و به‌طور مشخص در دیپلماسی نمی‌توان به همه آن چیزی که مدنظر است، دست یافت. در مذاکره باید امتیازاتی داده شود و امتیازاتی گرفته شود. به‌نظر می‌رسد در حین همین مذاکرات ایران نیز می‌تواند تحریم‌های مهم را لغو کند و وضعیت را بهتر کند. حتی تحریم علیه نهادهای مهم کشور نیز به‌واسطه مذاکرات وزارت خارجه لغو می‌شود و این نیز یک دستاورد بزرگ است. مشخصا پالس‌های آمریکا و گزارش وزارت خارجه بیانگر این است که امکان توافق وجود دارد.
توافق احتمالی در ابتدای دولت سیزدهم رقم خواهد خورد؟
دولت سیزدهم راه دیگری جز توافق در هفته‌های آینده ندارد. اگر گزارش ظریف به مجلس را این‌گونه بدانیم که نشان‌دهنده این است که توافق نزدیک است که واکنش‌هایی از سوی مردم را در پی خواهد داشت. مردم آگاه شده‌اند و از دولت آینده انتظار دارند تا هر‌چه سریع‌تر تحریم‌ها را لغو کند و وضعیت اقتصادی جامعه بهتر شود. مردم ازدولت می‌خواهند که قیمت ارز پایین آید و تورم کنترل شود. اگردولت سیزدهم این اقدام را انجام ندهد و به توافق نرسد و قیمت‌ها را کنترل نکند با انتقاد مردم همراه خواهد شد. دولت قول هایی داده است و اگر گشایش حاصل نشود، ذهنیت مردم منفی می‌شود. تلاش‌های دولت نیز در این فضا دیده نمی‌شود و همین امر امروز این ضرورت را ایجاد کرده است که به سمت توافق حرکت کنیم. دولت باید از همین امروز به فکر احیای برجام باشد؛ زیرا اگر این فرصت سه هفته‌ای را از دست دهد پس از آن دو ماه تشکیل کابینه طول خواهد کشید و عملا رسیدن به توافق نیز شاید تا چند ماه دیگر محقق نشود. پس شروع کار برای رسیدن به توافق از همین امروز ضرورت دارد. زمینه‌سازی‌ها باید انجام شود و مشخصا احیای برجام یک امر زمانبر است و نباید زمان را از دست داد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار