| کد مطلب: ۱۰۱۸۵۵۳
لینک کوتاه کپی شد

فرصت توافق را از اين دولت گرفتند

آرمان ملی: رئیس‌جمهور در جلسه هیات دولت با تبریک شروع ماه ذی‌الحجه به‌عنوان ماه ولایت و ماهی که عید غدیر و عید قربان در آن قرار دارد، اظهار کرد: ۲۳ تیر ماه است و این روز در تقویم ما به عنوان روز گفت‌وگو و تعامل سازنده با جهان آمده است که پس از اقدامات دولت یازدهم برای از بین بردن تحریم ظالمانه و احقاق حقوق ملت، در ۲۳ تیر ۹۴ به توافق رسیدیم و به همین دلیل این روز، نامگذاری شد. اهم اظهارات حسن روحانی از این قرار است:
معمولا هم وقتی سازمان ملل و شورای امنیت کشوری را ذیل فصل ۷ می‌برد و قطعنامه برایش صادر می‌کند یا آن کشور مجبور به اجرا می‌شود یا گاهی منجر به جنگ می‌شود. اینکه در تاریخ سازمان ملل کشوری ایستادگی کرده باشد تا قطعنامه‌ها بدون اجرا لغو شود بی‌نظیر و نادر است یا اینکه ما با آژانس انرژی اتمی با مساله‌ای به نام PMD مواجه بودیم و مواردی که آنها به‌عنوان احتمال غیر‌صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای‌‌مان مطرح می‌کردند. خیلی‌ها می‌گفتند تحریم به این سادگی‌ها قابل رفع نیست و افراد باتجربه در سیاست و روابط بین‌الملل به من می‌گفتند که این کار شدنی نیست که با شش قدرت بزرگ مذاکره کنیم و فقط وقت تلف می‌شود، اما کار دولت یازدهم که در تاریخ کشور ما به‌عنوان یک فعالیت بسیار ارزشمند و حرکت مهم در سیاست و روابط بین‌الملل است، این بود که ما در ۱۰۰ روز اول توانستیم با ۱+۵ به یک توافق موقت برسیم و با این کار ادامه تحریم‌ها متوقف شد.
برنامه آنها این بود که نفت ما که در آن زمان کمتر از یک‌میلیون بشکه فروش می‌رفت را ۲۰درصد کم کنند و به صفر برسانند و مثلا در اواسط سال ۹۳ حتی یک بشکه نفت هم فروش نرود، اما با آن توافق موقت تحریم‌ها همان جا که بود، متوقف شد و دست ما در جاهایی بازتر و برخی منابع بانک مرکزی آزاد نیز شد. کلیاتی هم مورد قبول طرفین قرار گرفت و طرف مقابل قبول کرد که ایران می‌تواند غنی‌سازی داشته باشد. ما در فروردین ۹۴ یک توافق کلی داشتیم و در نهایت ۲۳ تیر ۹۴ با 1+5به توافقی رسیدیم تحت عنوان برجام؛ حالا برجام روند‌هایی داشت که هم در برخی کشورهای 1+5 و هم در ایران باید طی می‌شد و ما از آنها هم عبور کردیم و در دی ۹۴ برجام اجرایی و تحریم برداشته شد؛ البته قدم به قدم که برخی قدم‌ها آنی بود و برخی جنبه تشریفاتی داشت ولی دستورالعمل‌هایی که لازم بود از طرف اتحادیه اروپا و آمریکا ابلاغ و اعلام شود، انجام و کار شروع شد.
هر تانک، توپ، موشک، هواپیما و هلیکوپتری که به تناسب جنگ اقتصادی، همان پتروشیمی، فرآورده‌ها، مواد و صنایع معدنی و حرکت‌هایی هم در بخش‌های دیگر است را توانستیم در مدت سال‌های ۹۴، ۹۵ و ۹۶ انجام دهیم که می‌گفتیم هم چرخ سانتریفیوژ بچرخد و هم چرخ زندگی مردم. بعضی‌ها می‌گفتند اینها شعار است، اما دیدید که در سال ۹۵ تورم ما تک‌رقمی شد. در شش ماهه آخر سال ۹۴ هم تورم تک رقمی بود و در سال‌های ۹۵ و ۹۶ و حتی فصل اول سال ۹۷ باز هم تک‌رقمی بود. در یک دوران بزرگ این همه فصل تک‌رقمی بودن تورم در تاریخ، از اول انقلاب سابقه نداشته که بتوانیم سه سال پشت‌سر هم تورم تک‌رقمی داشته باشیم. از آن طرف رشد اقتصادی را از سال ۹۳ تقریبا مثبت کردیم که از همان سه ماهه اول سال ۹۳ مثبت شد و در سال ۹۵ رشد اقتصادی ما در دنیا اول شد و با آن حرکت بزرگ رشد اقتصادی دو رقمی صورت گرفت. این حرکت بزرگ در سایه مذاکره ایجاد شد و هرکسی هر حرف دیگری بزند، دروغ است. مذاکره بود که ما را به آن نقطه رساند.
اینکه ما چه کنیم موضوع دیگری است.‌ ای کاش همه ما روی اصل ۶۰ قانون اساسی تاکید می‌کردیم و به اصل ۱۱۳ احترام می‌گذاشتیم. در آن صورت شرایط‌مان شرایط دیگری بود و در اسفند ماه مذاکره ما تقریبا به نتیجه‌ای می‌رسید که اخیرا وزیر امور خارجه در گزارش خوبی که در ۴۴ صفحه درباره برجام و مذاکره و مقاومت ما تشریح کرده است. البته ممکن است کسی بگوید این نقطه صددرصد نبوده و مثلا
۹۰ درصد بوده؛ خب آنچه خواست آدم است در مذاکرات صددرصد نیست؛ مثل فوتبال که اگر سه بر یک ببریم برخی‌ها می‌گویند کم بود و کاش سه بر صفر می‌شد. بله، این بهتر است ولی در هر صورت ما پیروزیم و پیروزی قطعی داریم. اگر نتیجه سه بر یک باشد شما پیروزی بالایی دارید. یک زمان نتیجه سر مرز یا در پنالتی مشخص می‌شود، اما یک زمان سه گل می‌زنید که این پیروزی بزرگی است.
چرا وقتی تیم‌ملی ما در مذاکرات پیروز می‌شود، سخت‌مان است کف بزنیم و آفرین بگوییم و آنها را برابر بازیگران صحنه بین‌الملل تشویق کنیم. در حالیکه باید این کار را انجام دهیم و این کار برای این خط و آن خط و این جناح و آن جناح نیست و این دولت و آن دولت ندارد. اگر اصل ۶۰ قانون‌اساسی مورد احترام بود و در اوایل آذر لطمه نمی‌خورد و اگر ۱۱ آذر را نداشتیم در اسفند ماه تحریم مردم برداشته شده بود و امروز مردم می‌دیدند چه شرایطی بر کشور حاکم بود و فروردین، اردیبهشت، خرداد و تیر دیگری را می‌دیدیم، به هر حال آنقدری که مقدور بوده دولت و وزارت‌خارجه و بخش‌های دیگر تلاش کرده‌اند و امروز یک سفره آماده است که باید در باز شود و مردم بیایند کنار این سفر بنشینند.
حالا فرصت دولت دوازدهم را از دستش گرفتند، اما امیدواریم دولت سیزدهم بتواند این کار را تکمیل کند. فرقی نمی‌کند که دولت دوازدهم یا دولت سیزدهم موفق باشند؛ ولی برای اینکه شش‌ماه فرصت از دست رفته، بسیار متاسفیم و امیدواریم بتوانیم تا لحظه آخری که سر کار هستیم به وعده‌های خود عمل کنیم. ما در زمینه تحریم اقداماتی که لازم بوده را انجام داده‌ایم و در گزارش اخیر وزیر خارجه هم آمده و مردم می‌توانند بخوانند و کامل ببینند که صحنه چگونه بوده و در کجا هستیم.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار