والدین مهمترین الگوی فرزندان برای علاقهمندی به مطالعه
یک روانشناس با تاکید بر اینکه علاقهمندی به مطالعه عاملی درونی است اما علاقهمندی اکتسابی به مطالعه توسط عوامل بیرونی پایه ریزی میشود، گفت: والدین مهم ترین الگو فرزندان برای اهل مطالعه شدن هستند، فرزندان از گفتههای ما یاد نمیگیرند بلکه از آنچه انجام میدهیم میآموزند اما امروزه والدین دنبال هر فعالیتی به غیر از مطالعه کردن هستند. دکتر گوهر یسناانزانی همزمان با روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، درباره چگونگی تشویق والدین به افزایش مطالعه در فرزندان، اظهار کرد: ویژگیهای فیزیکی، روانشناختی و بیولوژیکی در پرورش فرزندان اهل مطالعه موثر است. در این مسیر خانواده، آموزش و پرورش، کیفیت کتابها و رسانههای جمعی و از همه مهمتر لذت بردن از خواندن بسیار نقش دارد. این روانشناس معتقد است که اگر مطالعه لذت بخش باشد فرد به طور داوطلبانه، آزاده و پیوسته کتاب میخواند و نیازی نیست والدین دائما در خصوص لزوم مطالعه به فرزندان تذکر دهند و از این رو والدین باید لذت بردن از خواندن را به بچهها یاد دهند. وی الگوبرداری و شرطی شدن را از عمده دلایل علاقهمندی به مطالعه دانست و تصریح کرد: رفتار خواندن و اینکه والدین خودشان الگوی
مناسبی برای مطالعه باشند و خودشان مطالعه داشته باشند، در اهل مطالعه شدن فرزندان بسیار مهم است. از سوی دیگر اگر فرزندان در حین یا پس از مطالعه لذتی نظیر صحبت درباره کتاب خوانده شده یا دریافت خوراکی مورد علاقه را تجربه کنند، به نوعی شرطی شده و علاقهای برای مطالعه پیدا میکنند.
لزوم شناخت والدین از علایق بچهها
این روانشناس با تاکید بر لزوم شناخت والدین از علایق بچهها و سیستم ادراکی دریافتی آنها و با اشاره به چهار سیستم دیدمحور، شنود محور، لمس محور و منطق محور به عنوان چهار سیستم ادراکی دریافتی در افراد، خاطر نشان کرد: افراد دیدمحور سرعت یادگیری و درک مطلب بسیار بالایی دارند، اما مفهوم مطالب را میرسانند و جزئیات را حفظ نمیکنند، حوصله جزئیات و داستانهای طولانی را ندارند و بازی را ترجیح میدهند. اگر میز و فضای مطالعه این افراد تمیز باشد و کتابهایی با مفاهیم کلی در اختیارشان قرار گیرد امکان علاقهمندی آنها به مطالعه افزایش پیدا میکند. انزانی درباره سیستم ادراکی دریافتی شنود محور توضیح داد: این افراد شنیداری هستند. بیشتر دوست دارند بشنوند، علاقه به یادداشتبرداری ندارند و از این رو میتوان فایل صوتی کتابها را در اختیار آنها قرار داد و یا از آنها خواست تا پس از مطالعه کتاب درباره کتابی که خواندهاند برایمان توضیح دهند. این ترفندها در افزایش علاقهمندی آنها به مطالعه موثر است، همچنین میتوان هنگام مطالعه برایشان موسیقی بیکلام و آرام پخش کرد.
سیستم ادراکی دریافتی منطقمحور
به گفته این روانشناس، افراد دارای سیستم ادراکی دریافتی لمسمحور به کتب قابل لمس علاقهمندند و از این رو با کتابهای الکترونیکی و پیدیاف نمیتوانند ارتباط بگیرند و دنبال فعالیتهای گروهی و اجتماعی هستند. بنابراین مطالعه گروهی برایشان موثر است. وی همچنین درباره سیستم ادراکی دریافتی منطقمحور گفت: این افراد برای کتاب خواندن به دنبال دلیل و منطق و فضای خصوصی هستند تا به پرسشهای ذهنی خود پاسخ دهند، اگر بتوانیم آنها را به تفکر وا داریم و کتابهایی را در اختیارشان بگذاریم که فکر را به چالش میکشند میتوان در علاقهمندی آنها به مطالعه گام برداشت.
شخصیتهای درونگرا و برونگرا
وی همچنین درباره اثر دو تیپ شخصیتی بزرگ درونگرا و برونگرا بر مطالعه افراد، یادآور شد: برای افراد برون گرا توجه به امور و اشیاء خارجی مثل صحبت کردن و ورزش کردن و... مهم است درحالی که عناصر ذهنی برای افراد درون گرا برتری دارد. افراد درون گرا به دنبال عوامل درونی و خالص هستند، در نوشتار بهتر از گفتاراند و علاقهمند به کتاب و تجزیه تحلیل آن هستند. بنابراین توجه به تیپ شخصیتی فرزندان در خرید کتب مناسب برایشان و علاقهمند کردن آنها به مطالعه بسیار مهم است و با شناخت فرزندان میتوان فهمید که چگونه و با بیان چه جملاتی میتوان آنها را به مطالعه سوق داد. انزانی کاهش افسردگی، بهبود کیفیت خواب، افزایش مهارت حل مساله، افزایش خلاقیت و اعتماد به نفس، افزایش آرامش و شادی، افزایش فن بیان و دانش، تحریک و افزایش عملکرد شناختی ذهن نظیر مهارت برنامه ریزی، جلوگیری از فراموشی، افزایش تفکر انتقادی، کاهش استرس و تنش را از جمله اثرات مثبت مطالعه بر روان دانست و افزود: اینکه بچه ها بدانند پس از مطالعه یک کتاب میتوانند با والدین در باره موضوع کتاب با والدین صحبت کنند بسیار مهم و ترعیب کننده برای مطالعه است. والدین میتوانند با
صدای بلند کتاب بخوانند، مشاهده تصویر مطالعه والدین توسط بچه ها و یا صحبت کردن درباره کتاب خوانده شده به زبان ساده برای بچهها در فرآیند افزایش مطالعه فرزندان بسیار اثرگذار است.
ارسال نظر