| کد مطلب: ۱۰۱۸۱۰۸
لینک کوتاه کپی شد

تحقق اهداف خودرویی در دستان چشم بادامی‌ها؟!

آرمان ملی: بر اساس سند چشم انداز 1404 خودروسازان کشور باید سالانه 3 میلیون دستگاه خودرو تولید کنند که از این میزان 30 درصد راهی بازارهای جهانی شود همچنین در حوزه خودروهای تجاری نیز بر اساس این سند باید سالانه 120 هزار دستگاه خو.درو تولید شود که به عنوان جایگاه نخست در منطقه 25 درصد از این تولیدات در بازارهای جهانی عرضه شود. در واقع این میزان تولید و صادرات در حالی در سند چشم انداز برای صنعت خودروسازی تعیین شده که در سه سال اخیر و با تشدی تحریم‌های یکجانیه آمریکا که به خروج شرکای خارجی از ایران منجر شد از یکسو و همچنین گسترش بیماری کرونا از سوی دیگر دست به دست هم داده تا نه تنها محصولات داخلی سازی شده با کاهش چشمگیر مواجه شوند بلکه سهم محصولات مونتاژی که در این چند سال فقط به مدل‌های چینی اختصاص داشته نیز کاهش بالایی را تجربه کرده است. البته به نظر می‌رسد مشکلات ناشی از تامین قطعات برندهای مونتاژی یکی از مهمترین دلایلی بوده که خودروسازان به جای مونتاژ کاری تمرکز خود را بر روی طراحی خودروهایی قرار دهند که به نوعی بومی سازی شده اند. اما آنچه مسلم است با این رویکرد تحقق اهداف خودرویی در سند 1404 با اما و اگرهای زیادی همراه خواهد بود و قطعا برای رسیدن به این هدف خودروسازان نیاز دارند تا نیم نگاهی به سرمایه گذاری شرکت‌های خارجی داشته باشند اگرچه که برخی از شنیده ها از تمایل برندهای اروپایی برای بازگشت به صنعت خودرویی کشور خبر می دهند اما حضور برندهای چینی که در خلأ نبود درقبای اروپایی توانسته‌اند حسابی در صنعت خودرویی کشور جای خود را تثبیت کند احتمالا پس از حذف تحریم‌ها چینی‌ها بیشترین سهم را در خودرو کشور خواهند داشت و احتمالا با توجه به اینکه بازارهای جهانی به ویژه کشورهای منطقه چندان تمایلی برای استفاده از این برندها ندارند بنابراین اهداف سند چشم انداز نیز تحت الشعاع دوستان چشم بادامی قرار خواهد گرفت. بررسی آمار عملکرد خودروسازان بزرگ کشور در سه ماهه نخست امسال حاکی از تمرکز آنها بر خودروهای ساخت داخل و کاهش سهم خودروهای مونتاژی در سبد تولیدشان است در واقع این تغییر رویکرد و کاهش مونتاژ خودرو و در عوض حرکت به سمت تولید خودروهای داخلی از زمان دور دوم تحریم‌ها کلید خورد و به‌ویژه پس از خروج پراید و پژو ۴۰۵ از خطوط تولید، خودروسازان به تولیدات جدید روی آوردند. بررسی آمارهای سه خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو حکایت از افت سهم خودروهای مونتاژی در سبد تولیدات‌شان دارد. در حالی که تا دو سال پیش و قبل از دور تازه تحریم‌ها حضور خودروهایی همچون پژو ۲۰۰۸، دانگ‌فنگ، هایما، سوزوکی گراند ویتارا، سراتو، برلیانس، چانگان، آریو، ال۹۰، ساندرو و سیتروئن سی۳ را در سطح جاده‌ها و خیابان‌های کشور شاهد بودیم، اما این روزها بسیاری از همین خودروها دیگر به انتهای راه رسیده‌اند و تولید نمی‌شوند. مطابق آخرین داده‌های منتشره در سامانه کدال، در بهار امسال در مجموع یک‌هزار و ۳۳۴ دستگاه از این خودروها تولید شد که در هم‌سنجی با سال گذشته که با همین شرایط تحریمی مواجه بودیم، افت ۷۶.۲ درصدی نشان می‌دهد. بیشترین آمار مونتاژ خودرو در سه ماهه نخست امسال متعلق به گروه صنعتی ایران‌خودرو است. آبی‌پوشان جاده مخصوص در این مدت یک‌هزار و ۱۱۹ دستگاه هایما تولید کردند. هرچند مسوولان ایران‌خودرو در ماه‌های پایانی پارسال از توقف تولید این شاسی‌بلند چینی خبر داده بودند، اما با حداقل مونتاژ تولید آن ادامه یافت. در مقایسه، سال گذشته و طی همین مدت ایران‌خودرویی‌ها یک‌هزار و ۴۵۰ دستگاه هایما و ۱۵۶ دستگاه پژو ۲۰۰۸ تولید کرده بودند، بنابراین آمارها حکایت از افت ۳۰.۳ درصدی برای این خودروساز در حوزه مونتاژی‌ها دارد. با توجه به تولید ۹۷ هزار و ۲۳۰ دستگاهی ایران‌خودرو در بهار امسال، سهم مونتاژی‌های این خودروساز ۱.۱۵ درصد تولید بوده است.
سایپا بدون خودروی مونتاژی
بر پایه آمارهای سامانه کدال، گروه صنعتی سایپا بهار امسال را بدون تولید خودروهای مونتاژی پشت سر گذاشت و در عوض بر خودروهای تولید داخل به‌ویژه محصول جدیدشان شاهین تمرکز کردند. بنابراین افت ۱۰۰ درصدی در این حوزه در هم‌سنجی با پارسال به ثبت رساندند. این در حالی است که نارنجی‌پوشان جاده مخصوص سال گذشته در همین مدت ۱۳ دستگاه آریو و ۹ دستگاه سراتو تولید کرده بودند. شایان ذکر است سایپا در سه‌ماهه نخست امسال ۸۱ هزار و ۶۶۹ دستگاه خودرو تولید کرد که سهم خودروهای مونتاژی در سبد تولید این خودروساز صفر درصد بوده است.
سهم ناچیز پارس‌خودرو از مونتاژی‌ها
بر پایه این گزارش، مجمــوع تولــیدات پــارس‌خـودرو در سه ماهه نخست امســال به ۲۴ هزار و ۶۳۰ دستگاه رسید که در بین آنها ۲۱۵ دستگاه خودروی مونتاژی برلیانس دیده می‌شود.بر این اساس سهم مونتاژی‌های این خودروساز رقم ناچیز ۸۷ صدم درصد بوده است. این در حالی است که پارس‌خودرویی‌ها در مدت مشابه پارسال یک‌هزار و ۳۷۸ دستگاه برلیانس و ۲ هزار و ۶۰۰ دستگاه رنو (در مجموع سه‌هزار و ۹۷۸ دستگاه خودروی مونتاژی) تولید کرده بودند و افت ۹۴.۶ درصدی در این عرصه به ثبت رساندند.
دور شدن از سند چشم‌انداز ۱۴۰۴
در این رابطه آرش محبی‌نژاد دبیر انجمن صنایع همگــن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خــودروی کــشور با بیان اینکــه ‌صنعـــت خودروســازی از مســـیر سـند چشــم‌انداز ۱۴۰۴ بسیار دور شده است، گفت: باید در استراتژی صنعت خودروسازی بازنگری شده و تکلیف بخش خصوصی و قطعه‌سازان در آن مشخص شود. وی افزود: ‌انتظار می‌رود دولت به‌جای تصدی‌گری در این صنعت، حمایت‌ها و برنامه‌ریزی‌ها در این عرصه را جدی‌تر دنبال کند. وی درباره خواسته‌های فعالان این صنعت از رییس‌جمهوری آینده، افزود: مهمترین انتظار فعالان این صنعت، برداشته شدن اَبَرمشکل «قیمت‌گذاری دستوری» ‌است. این مقام صنفی درخصوص زمزمه‌های بازگشت خودروسازان و قطعه‌سازان خارجی به کشور گفت: همان‌طور که به درستی عنوان می‌شود این موضوع در حد زمزمه و بیشتر تماس‌های تلفنی یا از طریق ایمیل و در حد رایزنی بوده است و به دلیل اینکه هنوز خبری از برداشته شدن تحریم‌ها نیست، تاکنون اقدام عملی انجام نشده است. وی افزود: هرچند همه خودروسازان و قطعه‌سازانی که پیش از این نیز در کشورمان حضور داشتند، برای حضور مجدد ارتباط می‌گیرند اما از شواهد پیداست، چینی‌ها در این عرصه به بازیگر اصلی بدل شده‌اند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار