| کد مطلب: ۱۰۱۷۵۱۴
لینک کوتاه کپی شد

معرفی قربانی شماره 5 پس از 23 سال

آرمان ملی - مطهره شفیعی: 23سال تلاش کردند انکار کنند و از ذکر نامش در جمع قربانیان قتل‌های زنجیره‌ای سال 77 خودداری کردند تا اینکه روز پنجشنبه مشخص شد علت این پنهان‌کاری چه بوده! پرونده قتل مجید‌شریف را در گنجه‌ای نکه داشتند تا روزی مانند پنجشنبه هفته گذشته برای پاسخ به وزیر دولت اطلاعات سابق از آن استفاده کنند. گفتنی است در پاییز ۱۳۷۷ چهار قتل سیاسی در تهران رخ داد. با پیگیری مطبوعات و سیدمحمد خاتمی، رئیس‌جمهور وقت آشکار شد چند نفر از کادر وزارت اطلاعات در این قتل‌های خودسرانه دست داشته‌اند. با این خبر کیهان می‌توان گفت این قتل‌ها دست‌کم ۵ مورد بوده است.
ماجرا چه بود؟
علی یونسی وزیر اسبق اطلاعات گفته بود: از نفوذ سرویس‌های اطلاعاتی و مخصوصا اسرائیل غفلت شد. ۱۰ سال اخیر متأسفانه نفوذ موساد در بخش‌های مختلف کشور به حدی است که جا دارد همه مسئولان جمهوری اسلامی برای جان خودشان نگران باشند. متأسفانه سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی به جای اینکه آنها را شناسایی کنند، به جان خودی‌ها افتاده‌اند. وی می‌افزاید: برای من به‌عنوان فردی که مدتی در وزارت اطلاعات کار کرده‌ام بسیار دردآور است. در زمان ما و قبل از ما چنین نفوذهایی وجود نداشت و آنچه می‌گفتند کار اسرائیل است ثابت شد که نبود. ولی بعد از ما به دلیل رقابت سرویس‌های اطلاعاتی، موازی‌کاری‌ای که در وزارت اطلاعات رخ داد و سازمان‌های جدیدی که در مقابل وزارت اطلاعات ایجاد شد، وزارت اطلاعات را تضعیف کردند. یونسی گفت: «آن سازمان‌های جدید و موازی وزارت اطلاعات به جای اینکه با نفوذ مبارزه کنند، مشغول کنترل و مبارزه با خودی‌ها شدند. میدان برای نفوذ سرویس‌های جاسوسی دنیا باز شد و امروز ما حق داریم برای همه‌جا و هر اتفاقی که رخ بدهد نگران باشیم.» آنچه یونسی گقت به مذاق دلواپسان خوش نیامد و آنها تلاش کردند پرونده‌ای را پیدا کنند که در دوران حضور یونسی در وزارت اطلاعات جریان داشته تا اینگونه منکر ادعاهای وزیر اسبق اطلاعات مبنی‌بر‌ عدم‌نفوذ در زمان وزارت او شوند. پرونده قتل مجید شریف که بسیاری تاکید داشتند از جمله قربانیان قتل‌های زنجیره‌ای سال 77 است اما برخی منکر آن می‌شدند را سوژه تخریب یونسی قرار دادند؛ البته در این مسیر مجبور به رد ادعاهای قبلی خودشان درباره مجید شریف شدند.
اعتراف کیهان به قتل مجید شریف
کیهان در واکنش به اظهارات علی یونسی نوشت:«‌در فتنه قتل‌های زنجیره‌ای، چند منتقد نجیب نظام به قتل رسیدند و فضای تبلیغاتی مسمومی ‌به راه افتاد. یکی از قربانیان این جنایت مشکوک، مرحوم دکتر مجید شریف، مترجم کتاب روشنگرانه و ضد‌صهیونیستی پروفسور روژه گارودی با نام «اسطوره‌های بنیانگذار سیاست اسرائیل- تاریخ یک ارتداد» بود. آقای یونسی که پس از کناره‌گیری وزیر وقت، وزیر اطلاعات شد، آیا باید بررسی مستقلی انجام داد مبنی‌بر اینکه چرا باید مترجم کتاب ضد صهیونیستی در تهران ‌‌ترور شود؟ نکته قابل‌تأمل اینکه سایت وزارت خارجه رژیم صهیونیستی، دوازده سال بعد از این جنایت، در سال 89 نوشت: «دشمنان اسرائیل فقط روح‌ا...خمینی و مذهبی‌ها نیستند؛ حتی در میان کمونیست‌ها و برخی ملی- مذهبی‌ها هم می‌توان چنین دشمنانی را پیدا کرد. گارودی که از سران حزب کمونیست فرانسه بود، مسلمان و مرید خمینی شد و نامش را از «روژه» به «رجاء» تغییر داد. او به‌خاطر این کتاب، در فرانسه محکوم شد.‌ ترجمه مجید شریف از این کتاب، هیچ‌گاه از سوی روشنفکران حکومتی مورد نقد و نکوهش قرار نگرفت». این جنایت در دولت خاتمی ‌اتفاق افتاد، اما نفوذی‌های مدعی اصلاح‌طلبی، فاز دوم عملیات را با حمله به نظام و انقلاب کلید زدند؛ بی‌آنکه امثال آقای یونسی شهامت به خرج بدهد و بپرسد یا بگوید چه کسانی مثلا از مترجم کتاب ضد‌صهیونیستی گارودی کینه به دل داشتند و چرا او را کشتند و خونش را به گردن جمهوری اسلامی انداختند؟»
خودسرانه نبودند؛ خودی بودند
نباید اظهارات مهم مصطفی پورمحمدی درباره قتل‌های زنجیره‌ای فراموش شود. او در سال 98 گفت: در یک بخشی بود در گپ‌های مباحثاتی با دوستانمان صحبت می‌کردیم، می‌گفتم که این سیاست را قبول ندارم، نباید این‌جور باشید، اما این‌جور نبود که از دست رها باشد؛ حتی این داستان قتل‌های زنجیره‌ای در سیستم اتفاق افتاد، جانشین امنیت؛ یعنی معاونت امنیت، جانشینش مدیر این پروژه بود که گرایش چپ داشتند؛ یعنی جایی نبود که پنج نفر خودسرانه آمده باشند دست به این کار زده باشند. وزیر اسبق دادگستری افرود: اینها برای خودشان تحلیلی داشتند و فکر می‌کردند طبق آن تحلیل باید به نظام خدمت کنند و اصلاح‌طلبان را از ورطه خطرناکی که در آن خواهند افتاد، نجات دهند؛ تحلیل‌شان هم این بود که ضدانقلاب دارد به اصلاح‌طلب‌ها می‌چسبد و ما ناچاریم دوباره حوادث سال ۶۰ و جنگ‌های خیابانی را تکرار و تجربه کنیم. وی به نکته جالبی درباره نفوذی نبودن دست‌اندرکاران قتل‌های زنجیره‌ای اشاره کرد:«‌ اینکه فکر کنیم جماعتی همین‌جوری خودسر آمدند و انجام دادند به این شکل که نبود، اینها تحلیل داشتند، حالا اینکه در این تحلیل اینها، نفوذی وجود دارد، این هم ثابت نشد، ما که نمی‌توانیم صرفا روی تحلیل‌مان کار کنیم، آدم‌هایش موجودند، محاکمه شدند، زندان رفتند، همه‌شان تحمل حبس طولانی کردند، اینها که موجودند، بعد هم اینکه وزارت، کار کردند.» پورمحمدی گفت:
«القای غیرمستقیم می‌تواند چنین چیزهایی باشد، ولی اینکه مستقیما طبق ادعایی که برخی از این آقایان کردند؛ یعنی شبکه جاسوسی و نفوذ و اینها، هیچ‌کدامشان ثابت نشد و این حادثه‌ هم اتفاق افتاد. آیت‌ا... هاشمی هم در‌خاطراتش‌این‌درباره‌نوشته‌است:«شب‌آقایان[قربانعلی]درى[نجف‌آبادی]،[مصطفی]پورمحمدى و [احمد] شفیعى، از وزارت اطلاعات آمدند. از نتیجه بررسى قتل‌هاى اخیر که اتهام متوجه وزارت اطلاعات شده و احتمال خودسرى بعضى از افراد تند، اظهار نگرانى ‌کردند و براى حفظ حیثیت نظام و وزارت چاره‌جویى نمودند و براى مجازات مرتکبین، در صورت اثبات، اظهار آمادگى کردند.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار