| کد مطلب: ۱۰۱۶۹۹۳
لینک کوتاه کپی شد

اما و اگردرباره آینده نرخ ارز

آرمان‌ملی: رئــیس‌جمهــور اخیرا از برداشته‌شدن تحریم‌ها در آینده نزدیک خبر داده که براساس آن علاوه‌بر آزادسازی ارزهای بلوکه‌شده، سرمایه‌های زیادی به درون کشور سرازیر خواهد شد. در واقع موضوع پایان‌یافتن تحریم‌ها و بهبود شرایط اقتصادی که در نتیجه کاهش نرخ ارز حاصل خواهد شد اگرچه از نیمه دوم سال قبل و پس از پیروزی «بایدن» در انتخابات آمریکا بارها مطرح شده اما هیچگاه تا این اندازه رئیس دولت تحقق آن را نزدیک اعلام نکرده بود. بنابراین به‌نظر می‌رسد این‌بار مذاکرات برجامی‌ رهاورد مثبتی را برای کشور به ارمغان خواهد آورد مگر آنکه دولت سیزدهم بخواهد این دستاوردها را به‌نام خود بلوکه کند به‌هرحال با رفع تحریم‌ها تمام چشم‌ها به تغییرات نرخ ارز دوخته می‌شود موضوعی که برخی از کارشناسان ریزش ناگهانی آن را تا مرز 15 هزارتومان پیش‌بینی می‌کنند اما به‌گفتــه برخی از تحلیلگران اقتصادی این میزان کاهش قطعا اثرات منفی زیادی را بر تولید تحمیل خواهد کرد، بنابراین احتمالا بانک‌مرکزی تلاش می‌کند برای کاهش چالش‌های تولید نرخ ارز را تا قیمت 20 هزارتومان ثابت نگه دارد. موضوعی که نتیجه آن بازهم دخالت مستقیم دولت در بازارارز برای حمایت از تولید بوده و تنها منافع آن برای اقشار ضعیف و متوسط جامعه ثبات چندماهه یا در خوش‌بینانه‌ترین حالت چندساله قیمت‌ها خواهد بود که با رشد تورمی ‌مجددا فنر آن رها خواهد شد.
آماده‌باش بانک مرکزی
بــراســاس ایــن گــزارش، رئیس‌جمهـور در روزهــای اخیــر از پایان مذاکرات و رفع تحریم‌ها سخن گفته و حتی در آخرین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ورود منابع ارزی آزادشده کشور به فرآیندهای تبادلات مالی مورد بررسی قرار گرفت و بانک‌مرکزی نیز در آن جلسه گزارشی از تمهیدات درنظرگرفته شده برای فعال‌سازی منابع ارزی بلوکه‌شده کشور پس از رفع تحریم‌ها در چرخه بازارمالی و سرمایه‌ای کشور ارائه کرد. بنابراین، تصمیم مسئولان براین است که با انجام توافقات برجامی ‌و رفع تحریم‌ها، منابع ارزی آزاد شده به موجب آن وارد بازارها شود که در پی آن با افزایش تزریق منابع به بازارارز، قیمت‌ها در این بازار روند کاهشی پیدا می‌کند. در این بین، برای مشخص‌شدن روند کاهش قیمت‌ها در بازارارز پس از رفع تحریم‌ها نگاهی به وضعیت قیمت دلار در بازارارز طی سه ماهه ابتدایی سالجاری حاکی از آن است که این نوع ارز در بیشترین حالت به کانال ۲۴ هزارتومان و در کمترین حالت به کانال ۲۰ هزارتومان راه یافته است؛ به‌گونه‌ای که دلار فروردین‌ماه را با ۲۵ هزارتومان شروع کرده و در روزهای پایانی این ماه با کاهش نوسانات موجود به ۲۳ هزارتومان رسیده است. همچنین، بررسی نرخ دلار در دومین ماه سال بیانگر این است که میانگین نرخ فروش این نوع ارز در بازارآزاد به‌صورت تقریبی معادل
۲۲ هزار و ۸۴۵ تومــان بوده و بــرای مدتـی با کاهــش ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ تومانی مواجه شــده اما در روزهای پایانی اردیبهشت افزایش‌نسبی یافته است. در سومین‌ماه از بهار ۱۴۰۰ نیز، قیمت دلار نسبت به آخرین روز ماه قبلش، دو روزی کاهشی بود اما مجدد روند افزایشی به‌خود گرفت و در کانال ۲۳ و ۲۴ هزارتومان در نوسان بود تا اینکه سومین‌ماه از سالجاری را با نرخ ۲۴ هزارتومان به پایان برد که میانگین نرخ دلار در این ماه در بازارآزاد به‌صورت تقریبی بیش از ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است. در حالیکه قیمت دلار در بهــار ۱۴۰۰ میانگیــن ۲۲ هـزارتومان بوده است، گفته می‌شود با رفع تحریم‌ها، آزادسازی منابع ارزی و تزریق آنها به بازارارز در آینده شاهد کاهش نرخ ارز خواهیم بود و کارشناسان اقتصادی محدوده ۱۵ تا ۲۰ هزارتومان را برای این کاهش بیان می‌کنند اما آنها معتقدند که کاهش نرخ ارز موقتی است و پس از مدتی دوباره روند قیمت‌ها در بازارارز صعودی می‌شود که ضرورت تثبیت نرخ ارز را مشخص می‌کند.
متقاضیان ارز صبر کنند
در ایــن زمــیـنــه «کامــران سلطانی‌زاده»؛ عضو کانون صرافان می‌گوید: از آنجا که اخبار مثبتی از آرامش و ثبات سیاسی دیپلماسی، برجام و رفع تحریم‌ها منتشر می‌شود، در آینده نزدیک قیمت ارز به تعادل بهتری برای کاهش می‌رسد. بنابراین، فعلا خریداران در بازار ارز صبر کنند. البته از آنجا که کاهش بیش از اندازه نرخ دلار به ضرر تولید داخلی است، باید تمرکزها پس از رفع تحریم‌ها بر تثبیت نرخ دلار باشد که کامران ندری، یک کارشناس اقتصادی دیگر بهترین محدوده برای تثبیت نرخ دلار را در ۲۰ هزارتومان می‌داند. بنابراین طبق تاکید کارشناسان، پس از رفع تحریم‌ها بانک‌مرکزی 2 وظیفه مهم در پیش دارد که یکی چگونگی فعالسازی منابع ارزی بلوکه شده در بازارمالی و سرمایه‌ای کشور و دیگری تثبیت نرخ ارز در محدوده‌ای است که تولیدات داخلی کشور از کاهش نرخ ارز متضرر نشوند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار