| کد مطلب: ۱۰۱۶۹۹۲
لینک کوتاه کپی شد

نفت به جای بدهی؛ - كجا بفروشند؟

آرمان‌ملی- محمد سیاح: دولت در جلسه هیات وزیران مصوب کرد که تسویه خالص بدهی‌های قطعی دولت به اشخاص حقیقی، حقوقی، تعاونی و خصوصی از محل تحویل نفت‌خام به آنها طبق قیمت روز صادراتی شرکت‌ملی نفت ایران صورت بگیرد. این در حالی است که خود دولت در فروش نفت با مشکل جدی روبه‌رو است و حتی اگر برجام به نتیجه برسد چندماهی زمان می‌برد تا ایران بتواند به بازارنفت برگردد و شرکت‌های خارجی اگر مشتری ایران شوند بتوانند تنظیمات پالایشگاه‌ها را به نفت ایران برگردانند.

حمیدرضا صالحی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در این‌باره به «آرمان‌ملی» گفت: «شرکت‌ها، بنگاه‌ها، پیمانکاران، سازندگان، تولیدکنندگان در حوزه‌های مختلف احداث، انرژی، نفت و زیرساخت اگر شرکت‌های بزرگی باشند شاید بتوانند از تعهدی که به‌واسطه این مصوبه ایجاد شده استفاده و تهاتر کنند و اگر راهی پیدا شود این نفت را به پالایشگاه‌های دنیا بفروشند و از ماحصل آن بخشی از طلب خودشان را بردارند.» او ادامه داد: «ولی شرکت‌های کوچک و متوسط که واقعا شرایط حادی دارند و کم نیستند نمی‌توانند طلب خود را به بانک‌ها پرداخت کنند، در نظر بگیرید که شرکت کوچکی در ماه باید 200 تا 300 میلیون تومان به بانکی بدهد و چگونه می‌تواند به بانک اعلام کند که نفت دارد و باید بفروشد تا بدهی خود را به بانک پرداخت کند؟ پس شرکت‌های کوچک و متوسط به مشکل خواهند خورد و باید برای آنها فکری کرد.» صالحی ادامه داد: «شاید حتی شرکت‌های واسطه‌ای ایجاد شوند و این کار را انجام بدهند، اما باید توجه داشت که فروش نفت به خارج از کشور مشکلات خاص خودش را دارد. یعنی به‌هرحال بحث انتقال پول و حمل‌ونقل نفت را پیش‌رو داریم.»
مشکل تهاتر بدهی و طلب
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: «یکی از ویژگی‌های قرارداد با چین این بود که ایران بتواند نفت خود را به چین بفروشد و در ازای آن پول یا کالاهایی بگیرد که از این طریق شرکت‌های طلبکار دولت از این طریق به بخشی از طلب‌های خود برسند. در مجموع اگر شاهد این باشیم که در آینده مساله برجام و FATF حل شود و بتوان پول فروش نفت را از طریق شبکه‌بانکی با دنیا تبادل کنیم در واقع نقدشوندگی نفت هم محتمل خواهد بود و این شرایط این امکان را به‌وجود می‌آورد که شرکت‌های واسطه و کوچک بتوانند نقش خود را ایفا کنند و منابعی را بنگاه‌هایی از دولت طلب دارند به‌دست آورند.» او افزود: «ما همین الان هم می‌بینیم که شرکت‌هایی که از دولت طلب دارند در بدهی‌هایشان به دولت مانده‌اند! به‌عنوان مثال می‌بینیم شرکتی از دولت طلب دارد ولی از آن طرف مالیات به دولت بدهکار است و به‌سختی این تهاترها را انجام می‌دهند. خوب است که حالا اراده‌ای برای این تهاتر وجود دارد این امکان فراهم شود که بدهی مالیاتی یا بدهی دولت به‌راحتی تهاتر شود تا بار روی دوش شرکت‌ها برداشته شود.»
پرداخت بدهی از دارایی‌های داخلی
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه دولت دارایی‌های دیگری هم برای دادن به‌جای بدهی خود به‌جز نفت دارد؛ بیان داشت: «دولت از شرکت‌های تولیدکننده فولاد، آلومینیوم، مس یا سیمان و... طلب دارد و می‌تواند به‌جای بدهی خود به شرکت‌ها این بخش‌ها را تهاتر کند. باید دسته‌بندی کرد یعنی دولت باید بدهی شرکت‌های کوچک و متوسط را از بخش‌هایی تهاتر کند که به آن دسترسی دارد که نقدشوندگی راحتی در ایران دارند و بدهی شرکت‌های بزرگ که رابطه زیادی هم با دولت دارند را به‌صورت نفت پرداخت کند تا آنها با امکاناتی که دارند بتوانند از منابع حاصل از نفت بدهی خود را برداشت کنند.» او تاکید کرد: «پیشنهاد من این است که برای شرکت‌های کوچک و متوسط گزینه نفت را لحاظ نکنند و دولت برای این بخش از محصولاتی که در دسترس دارد بهره ببرد. ممکن است دولت پتروشیمی، کارخانه سیمان، فولاد و.... داشته باشد که در این بخش شدنی‌تر است و می‌تواند برای رفع تعهدات خود از آنها بهره بگیرد».
صادرات 2 میلیون بشکه تا 2022
صالحی در پاسخ به این سوال که در صورتی‌که برجام احیا و تحریم‌ها برداشته و امکان فروش نفت به سهولت ایجاد شود، آیا شرکت‌های کوچک می‌توانند در قالب یک برندواحد دست به صادرات نفت بزنند، توضیح داد: «من این بخش را موفق نمی‌بینم چراکه وقتی از بالا نگاه می‌کنیم خود دولت با توجه به تحریم‌ها و رابطه بد بانکی در فروش نفت خیلی موفق نبوده است. ضمن اینکه از شرکت‌های بزرگ دولتی و شبهه‌دولتی هم در این بخش کار مثبتی ندیدیم. با این حال باید توجه داشت که چون شرکت‌های کوچک و متوسط در معرض خطر هستند را نمی‌توانیم امیدوار کنیم که از این طریق مشکل‌شان را حل کنند. بنابراین پیشنهاد من این است که با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از شرکت‌ها کوچک و متوسط هستند با استفاده از ظرفیت‌های داخلی بدهی‌شان پرداخت شود.» او گفت: «مساله صادرات نفت سالیان سال توسط دولت‌ها انجام می‌شده و نفت به پالایشگاه‌های مقصد فروخته ‌شده است و حالا بعداز تحریم‌ها و رفع آنها تا اینکه نفت ما دوباره به پالایشگاه‌های مقصد ارسال شود و این پالایشگاه‌ها بخواهند سیستم خود را براساس نفت ایران تنظیم کنند ماه‌ها زمان می‌برد و همینطور که موسسات بین‌المللی پیش‌بینی کرده‌اند فروش 2 میلیون بشکه نفت ایران تا سال 2022 امکان‌پذیر نیست.» صالحی اضافه کرد: «اگر مطالعه بیشتری در این موضوع صورت بگیرد می‌بینیم که نباید پرداخت بدهی شرکت‌های کوچک و متوسط را از این طریق در نظر بگیریم و حیات آنها را به مخاطره بیندازیم.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار