| کد مطلب: ۱۰۱۶۹۹۱
لینک کوتاه کپی شد

اصولگرایان هم قائل به مذاکره هستند

آرمان ملی- سهیل ثابت: انتخابات و تب‌و‌تاب آن تمام شده و چند‌روزی است که همه افراد و جریان‌های سیاسی منتظر رونمایی از کابینه دولت سیزدهم از سوی رئیس‌جمهور جدیدی و منتخب خود هستند. هر چند آیت‌ا... رئیسی حدود 40 روز دیگر از قوه قضائیه به قوه مجریه کوچ خواهد کرد و کلیددار پاستور خواهد شد اما این دلیل نمی‌شود که او از هم‌اکنون برای چینش دولتش بیکار نشسته باشد. قدر‌مسلم رئیس‌جمهور منتخب برای چینش دولت خود برنامه‌هایی در ذهن دارد و شاید از هم‌اکنون نیز چهره‌هایی را برای تصدی برخی وزارتخانه‌ها در نظر گرفته باشد. با این حال طی روزهای اخیر لیست‌های متفاوتی از افراد مختلف برای تصدی وزارتخانه‌های دولتی مطرح شده است؛ لیست‌هایی که همه صرفا در حد گمانه‌زنی بوده و رسمی نشده است. این در حالی است که پس از صحبت‌های اولیه رئیسی مبنی‌بر انتخاب وزرا بر اساس شایسته‌سالاری و استفاده از همه نیروها برخی معتقدند رئیس‌جمهور منتخب می‌تواند از نیروهای کارآمد اصلاح‌طلب و میانه‌رو نیز در دولت خود استفاده کند. باید دید آیت‌ا... رئیسی، دولتی فراجناحی و مبتنی بر سایسته‌سالاری تشکیل خواهد داد یا شاهد اصولگرایان در جای جای دولت خواهیم بود. برای بررسی دولت سیزدهم، کابینه پیش‌رو و احتمال حضور اصلاح‌طلبان در دولت آینده «آرمان ملی» با علی صوفی، دبیر کل حزب پیش‌رو اصلاحات‌ و فعال سیاسی اصلاح‌طلب به گفت‌و‌گو پرداخته است که می‌خوانید.
از دیدگاه شما تعامل میان اصلاح‌طلبان و دولت آقای رئیسی چگونه خواهد بود؟
معتقدم اگر آقای رئیسی طبق گفته‌های خود و حرف‌هایی که زده‌اند مستقل باشند، در تشکیل دولت تحت‌تاثیر احزاب و جریانات نخواهند بود. اگر چنین عمل کنند‌ و از همه نیروهای موجود فارغ از گرایش‌های سیاسی و جناحی خود استفاده کنند بسیار موضع منطقی و معقولی است و شرایط کشور اینگونه ایجاب می‌کند. به هر حال در همه نظامات دموکراتیک و انتخاباتی وقتی انتخاباتی صورت می‌گیرد و از جناح خاصی رئیس‌جمهور انتخاب می‌شود حق آن است که از همان‌ها برای تشکیل کابینه خود استفاده کند تا یک ارزیابی مشخصی از جناح خود در عملکردش به مردم ارائه دهد و بر اعتبار اجتماعی خود بیفزاید نه اینکه چیزی کم کند. خب آقای رئیسی اگر بخواهد مقداری متفاوت از این عمل کند و با توجه به شرایط کشور بخواهد از همه نیروهای کارآمد استفاده کند فکر بسیار خوبی است. من مطئنم اگر از نیروهای کارآمد اصلاح‌طلب هم بخواهد استفاده کند پاسخ منفی نخواهد شنید. مگر اینکه آن پاسخ منفی با توجه به شرایط آن شخص و کناره‌گیری‌اش وجود داشته باشد. اما اگر افرادی باشند که هنوز انگیزه کار و تلاش دارند دلیلی ندارد که بخواهند دعوت آقای رئیسی را رد کنند. اصلاح‌طلبان در بحث وزارت خارجه‌ و حوزه بین‌الملل بسیار می‌توانند به تیم وزارت خارجه آقای رئیسی کمک کنند؛ چرا‌که تجربه‌شان زیاد است. قدر‌مسلم اگر آقای رئیسی از اصلاح‌طلبان در دولت خود استفاده کنند، اصلاح‌طلبان قبول می‌کنند ولی من نمی‌دانم آقای رئیسی عزمی برای این کار یعنی استفاده از اصلاح در دولت خود دارند یا نه.
با توجه به اینکه اصلاح‌طلبان در دوره انتخابات با رئیسی رقیب بوده و در مناظرات هم هر دو طرف یکدیگر را تخریب کرده‌اند، حال اگر رئیسی در کابینه خود از اصلاح‌طلبان استفاده کند، پذیرش این امر با آنچه تا‌کنون اصلاح‌طلبان در مورد رقیب خود گفته‌اند، در تضاد نیست؟
اصلاح‌طلبان شعار‌های جدیدشان برداشتن تحریم‌هاست. در نتیجه اصولگرایان هم در این مساله همچون اصلاح‌طلبان عمل می‌کنند. در بحث تحریم هم بعید می‌دانم اصولگرایان بخواهند مذاکره نکنند و اجازه دهند تحریم‌ها دوباره اعمال شود. در مورد بحث یکی شدن این دو جناح هم باید بگویم اصلاح‌طلبان کمی در استفاده از رانت، گیر افتاده‌اند. البته در تمام کشور‌ها، حرفه‌ها، صنعت، و... همین‌طور است. کسی که وارد قدرت می‌شود، رانت‌های اقتصادی را در دستش می‌گیرد. این امر را، هم در میان اصولگرایان وجود دارد و هم اصلاح‌طلبان. اما اصلاح‌طلبان متاسفانه بسیار درگیر این امر شده‌اند و به این صورت کار می‌کنند که مثلا دو وزارتخانه بدهد به به خانواده فلانی یا واردات کدام کالا را به دست چه کسی بدهد و... . این موارد فکر می‌کنم در دولت رئیسی کمتر شود. اختلاف این دو جناح بیشتر در بحث حجاب و تحریم‌هاست که بعید می‌دانم آقای رئیسی با مسائل برخورد احساسی داشته باشد، با این تفاسیر بیشتر همان بحث صحبت با غرب و توافق و برجام می‌ماند. بنابراین مقداری فاصله عقیده‌ای اصولگرا و اصلاح‌طلبان کم می‌شود.
منظور شما از کم شدن فاصله‌ها این است که اصولگرایان به سمت اصلاح‌طلبان پیش می‌روند؟
اصولگرایان به سمت اصلاح‌طلبان می‌روند ولی فقط در بحث خاصی. مثلا اصلاح‌طلبان می‌گویند وقتی در حال مذاکره هستیم، قدرت دفاعی نشان ندهید. در صورتی که اشتباه است و باید طرف مقابل را ترساند. کما‌اینکه در این جنگ 10 روزه اسرائیل دیدیم که دیگر مشخص است که زور باید کنار مذاکره باشد.
در طول مناظرات صحبت‌هایی از وزیر زن شده است. با توجه به اینکه اصولگرایان نشان داده‌اند مساله زنان به عنوان یک دغدغه چندان برای‌شان مطرح نیست، آیا ممکن است وزیر زن در کابینه رئیسی داشته باشیم؟
فکر می‌کنم ایشان قطعا از وزیر زن در کابینه خود استفاده می‌کند. با این استدلال که اصلاح‌طلبان اکنون در کناره هستند و نوبت به نقد و مطالبه‌گری از اصولگرایان رسیده است. به باور من رئیسی هم سعی دارد این نقد‌ها را کاهش دهد تا به دولتش ضربه نخورد. در نتیجه قطعا از وزیر زن استفاده می‌کند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار