| کد مطلب: ۱۰۱۶۹۶۸
لینک کوتاه کپی شد

مطالبه‌گران واکسن، «پفیوز» خطاب شدند!

آرمان ملی- وحیــد استرون: ظاهرا قرار نیست، اظهارات دور از ادب و طلبکارانه روابط عمومی وزارت بهداشت و درمان به اتمام برسد و در روزهایی که واکسیناسیون عمومی به‌صورت بسیار کُندتر از کشورهای همسایه پیش می‌رود و به یک مطالبه ملی تبدیل شده، کیانوش جهانپور، منتقدان سیاست‌های وزارت بهداشت در زمینه قیمت بالای واکسن داخلی کرونا را «پفیوز» خواند و همین امر موجب شد که بسیاری به او واکنش نشان دهند و حتی پای محاکم قضائی به میان آید. او در توئیتی اعلام کرد: «آسترازنکا مورد تایید WHOاست چرا نمی‌آورید؟ آسترازنکا مرجوعی برخی کشورها است چرا می‌آورید؟ مجوز بدهید آسترازنکا بیاوریم برای کارگران، 250 هزار تومان، هزینه را کارفرما می‌دهد! بعد:چرا آسترازنکا3 دلار! است و واکسن ایرانی 8 دلار؟ مرحوم شریعتی بخطا جای دگر در پی پفیوزان تاریخ می‌گشت» در این میان جهانپور به این موضوع اشاره نکرد که در هیچ کشوری واکسن پولی وجود ندارد و آسترازنکایی که قرار بود به ایران وارد شود، چطور در وعده‌های روسای خویش گم شد یا سر از بازار سیاه درآورد. این اولین باری نیست که اظهارات عجیب روابط عمومی وزارت بهداشت و سخنگوی سازمان غذا و دارو با واکنش‌های بسیاری همراه است. اولین اظهار نظر زمانی بود که موج بی‌اعتمادی نسبت به آمار و ارقام شیوع کرونا کشور را فرا گرفته بود و در این بین اعضای شورای شهر (که اتفاقا یکی از آنها همسر سابق وی بود) نسبت به اظهارات سخنگوی وقت وزارت بهداشت، واکنش نشان می‌دادند. شورای شهر تهران که آمار روزانه متوفیان مرگ و میر کرونا و خاکسپاری در بهشت زهرا را در اختیار داشت، نسبت به اعلام آمار روزانه متوفیان در تهران از سوی وی، اعلام کرد که آمار این وزارتخانه درست نیست. اما جهانپور در پاسخ به این اظهار نظر گفت: « که اعضای شورای شهر کارشناس تولد هستند نه مرگ!» بیستم خرداد 99 او به دلیل اظهاراتش در توییتر در انتقاد از عملکرد چین در زمینه کرونا از مقام سخنگویی وزارت بهداشت برکنار شد، درحالی‌که این وزارتخانه هیچگاه زیربار سخنگویی ایشان نرفت. اما اظهار نظر بعدی در خصوص انتقاد یکی از کاربران توئیتر بود که از واکسن ایران انتقاد کرد و او در پاسخ نوشت «شما نزن!»
شکایت خبرنگاران از جهانپور
اما این‌بار فحاشی وی به طیف وسیعی از جامعه، کار دست او می‌دهد و درحالی‌که روسای او تا کمتر از دوماه دیگر سرکار هستند، پای وی به دلیل این اظهار نظر عجیب به محاکم قضائی باز خواهد شد و به قول معروف: «این تو بمیری از آن تو بمیری‌ها نیست» علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری، از شکایت جمعی از خبرنگاران از سخنگوی سازمان غذا و دارو در پی اظهارات توهین‌آمیز او به منتقدان قیمت واکسن داخلی خبر داد و با اشاره به غیر قابل چشم‌پوشی بودن اهمال در زمینه تهیه واکسن با توجه به وضعیت حاد کرونا گفت: «عقل سلیم و انصاف حکم می‌کند که در این شرایط کسانی که مسئولیت مستقیم دارند، هم عذرخواه مردم باشند و هم افکار عمومی را آرام کنند.» وی به سابقه بد سخنگوی سازمان غذا و دارو در توهین به منتقدان گفت: «اگر چنین رفتاری در هر کشوری صورت می‌گرفت، این شخص را برکنار و محاکمه می‌کردند، اما متاسفانه در ایران می‌بینیم که هیچ‌گونه برخوردی با این افراد صورت نمی‌گیرد. مجتهدزاده بدون اشاره به نام و تعداد خبرنگارانی که از کیانوش جهانپور شکایت کرده‌اند گفت که شکایت این افراد ثبت شده و هفته آینده نیز «به دادسرای فرهنگ و رسانه خواهیم رفت.» ایران حدود ۸۳ میلیون نفر جمعیت دارد و برای واکسیناسیون جمعیت کل کشور به ۱۶۰ میلیون دوز و برای واکسیناسیون گروه‌های در معرض خطر حداقل به ۱۰۰ میلیون دز واکسن نیاز است و تاکنون چهار میلیون و ۴۱۵ هزار و ۸۶۴ نفر دُز اول واکسن کرونا و یک میلیون و ۱۲۷ هزار و ۸۸۶ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۵ میلیون و ۵۴۳ هزار و ۷۵۰ دُز رسید. این درحالی است که طبق آخرین آمار ۱۰ هزار و ۸۲۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شده و ۱۱۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند. همچنین تعداد شهرهای کشور از «صفر شهر با وضعیت قرمز» به ۳۲ شهر رسیده و ۱۷۴ شهر در وضعیت نارنجی و ۲۴۲ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.
واکنش‌ها به توهین جهانپور
در این میان بسیاری به اظهارات جهانپور واکنش نشان دادنــد و اسحاق جهانگیری طی پی نوشتــی به وزیر بهداشت، درمان و آمــوزش پزشکی به توئــیت توهیــن آمــیز کیانوش جهانپور نوشت: «جناب آقــای دکتر نمکی، واکسیناسیون رایگان عمومی دغدغه‌ای همگانی و انتظاری به حق است که بخشی از آن با واردات و بخشی دیگر با تولید داخلی به صورت همزمان در حال انجام است. نباید به تقابل نادرست این دو اقدام دامن زد و در عین حال شایسته نیست که به ابهام‌ها و یا حتی انتقادها در رسانه‌ها و افکار عمومی با کم تحملی و اهانت برخورد کرد. لازم در این خصوص اقدام مناسب انجام شود.» محمد مهاجری، یک فعال سیاسی اصولگرا نیز در یادداشتی نوشت: «پیشنهاد می کنم ۳ - ۴ سال خودتان را در آب نمک بخوابانید و در انتخــابــات ۱۴۰۴ کاندیــدای سوپرپوششی بشوید و در مناظرات چشمتـان را ببندید و به هرکســی که خواستید بگویید پفیوز.» منیژه حکمت، کارگردان سینما خطاب به او گفته: «آقاى کیانوش جهانپور ما پفیوز هستیم، وقتى جان هشتاد میلیون مردم ایران را به دستان بى‌کفایت شما و دکتر نمکى مى‌سپاریم و هر روز شاهد مرگ عزیزانمان هستیم، شما درست مى‌گویید.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار