| کد مطلب: ۱۰۱۶۸۷۷
لینک کوتاه کپی شد

حذف تحريم با «جذب ظريف» ميسر می شود

آرمان ملی: چهل روز دیگر کار دولت دوازدهم به پایان می‌رسد و دولت سیزدهم به ریاست سید ابراهیم رئیسی بر سر کار می‌آید و اصلاح‌طلبان هم به خارج از گود کشانده می‌شوند. از طرفی دیگر هم گویا احیای برجام و به دنبال آن برچیده شدن تحریم‌ها هم چیزی دور از انتظار نیست. با این حال آنچه موجب نگرانی عده‌ای می‌شود این است که اگر مذاکرات برجام در دولت فعلی به انجام نرسد، سرنوشتش در دولت سید ابراهیم رئیسی به مدام سو می‌رود چراکه اصولگرایان تا پیش از این به طور صریح و مستقیم مخالفت خود را با برجام نشان داده‌اند. اگرچه رئیس دولت سیزدهم در نشست خبری خود گفت که تیم مذاکره کننده هسته‌ای کار را دنبال می‌کنند و گزارشاتی را به وی داده‌اند و تیم سیاست خارجی دولت رئیسی در حال بررسی این گزارشات هستند، اما رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد: «ملت ایران از برجام خاطره خوشی ندارد، چون بر اساس برجام شاهد آورده مناسب برای خود نیست که دلیل آن هم عهدشکنی آمریکا و عمل نکردن اروپا به تعهداتش بود. مسائل منطقه‌ای و موشکی قابل مذاکره نیست. چطور می‌خواهند وارد مسائل جدید شوند؟» برای پاسخ به سوالاتی از قبیل اینکه آیا ممکن است اصلاح‌طلبان در کابینه رئیسی حضور داشته باشند و اساسا تکلیف برجام با توجه به سخنان رئیس جمهور منتخب، چه می‌شود، «آرمان ملی» با علی محمد نمازی عضو حزب کارگزاران به گفت و گو پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.

در شـــرایط حاضر هم قوه مقننه در دست اصـولگرایان است و هم قوه مجریه. به نظر شما آیا ممکن است که آقای رئیسی در دولت و کابینه خود از اصلاح‌طلبان استفاده کنـد و اساسا خود اصلاح‌طلبان حاضر به کمک و همکاری به ایشان هستند؟
به باور من در این شرایطی که ما قرار داریم، بعیــد می‌دانم آقای رئیسی به ســمت نیرو‌های اصلاح طـــلب بیاید و از آنها استفاده کند. این امر تا حـــدی غیرممکن است، امـا بـــر فرض محـــال اگــر آقـای رئــیسی بـــخـواهد از اصلاح‌طلبــان در دولت خود استفاده کــند، به اعــتقاد من هیچ مشکلی ندارد که اصلاح‌طلبان، بخواهند به ایشان کمک کنند اما بعید می‌دانم که چنین اتفاقی بخواهد بیفتد. حتی به طـــور فرض آقـــای رئیسی بخواهد از آقـــای ظریف استفاده کند هم بسیار خوب است، چراکه قبل اینـکه آقای ظریف در دولت روحانی به کار گرفته شود، سابقه اصولگرایی داشتند و بـــه سمت اصولگرایان گرایش‌ داشته. کمـا ایـــنکه دولت آقای روحانی هم تقریبا اصولگرا بود که با حمایت ما بر سر کار آمد. بنابراین بهترین قدمی که ایشان در این زمینه می‌تواند بردارند دست کم استفاده از آقای‌ظریف در کابینه خود است آن هم در همین مسئولیتی که در دولت روحانی داشتند. علی ایحال بر فرض محالی چنین اتفاقی بیفتد، به‌زعم من اشکالی ندارد که اصلاح‌طلبان با آقای رئیسی در این زمینه همکاری کنند.
چـــرا ایــنکه آقای رئــیسی در دولـت خود از اصلاح‌طلبان استــفاده کند را غیرممکن می‌دانید؟
متاسفانه ما کارکرد حزبی نداریم که بگوییم وقتی حزبی می‌آید و ریاست جمهوری را بر عهده می‌گیرد، طبیعی است که رئیس جمهور از اعضای آن حزب در کابینه خودش استفاده کند اما این امر کارکرد حزبی نیست. با این حال از طرفی هم به باور من با اینکه کارکرد حزبی حاکم نیست ولی به اعتبار اینکه رئیس جمهور اصولگرا‌ست نه اصلاح‌طلب، نه تنها از نیروهای طرف مقابل استفاده نمی‌کنند بلکه به محض اینکه مسئولیت را عهده دار می‌شوند، به طور کل یک خانه تکانی می‌کنند و نیروهایی که وجود داشتند و بسیار خوب و موفق کار می‌کردند را به اعتبار اینکه از جناح مخالف‌شان است را کنار می‌گذارند و از جناح خود استفاده می‌کنند. این امر نه تنها در اصولگرایان که در مورد اصلاح‌طلبان هم صدق می‌کند و متاسفانه یک سنتی است که در کشور ما جا افتاده است. اگر می‌رفت به سمت کارکرد حزبی چه اشکالی دارد که آن حزبی که مردم به آنها اعتماد کردند و به کاندیدای آنها رای داده و حال پیروز شده‌اند، همکاران خودش را از میان حزب خود انتخاب کند و به کار گیرد اما در کنارش بر اساس عملکرد و شایسته سالاری، از جناح مقابل به کار گیرد.
مــذاکـرات بــرجـام در دولت فــعلی در حــال پیگیری و انـجام است. با توجه بـه سخنانی که آقای رئیــسی در نـــشـست خــبـــری خـود در این مـورد کــردند، سرنوشت مذاکــرات را چـــگونه می‌بینید؟
شرایط عمومی کشور و از طرفی تحریم‌هایی که اعمال می‌شود، فشار زیادی را از هر لحاظ بر کشور و مردم آورده است، به باور من چاره‌ای جز آنکه تحریم‌ها برداشته شود، باقی نمانده است. هدف ما باید برچیدن تحریم‌ها باشد و برای برداشتن تحریم‌ها یکی از لوازمات اصلی‌اش این است که برجام احیا شود. از آن طرف هم ما می‌گوییم که کشور از لحاظ درآمد ارزی بسیار در تنگناست،چراکه تعداد زیادی از کشور‌های نفتی ما با پرچم کشور‌های دیگر در حال تردد هستند که در چین نفت را بفروشند همچنین هزینه فاضلاب ما بسیار بالاست و هزینه واردات‌مان هم به همین شکل است. با این استدلال تحریم‌ها هرچه زودتر باید برچیده شود.
به باور شما توافقات و لغو تحریم‌ها در همین مدت 40 روزه کــه تــا پایان دولت آقای روحانی است انجام می‌شود و کشور بدون تحریم بــه دست آقای رئیسی تحویل داده می‌شود؟
همانطور که آقای رئیسی اعلام کردند، اگر توافق در دولت آقای روحانی انجام گیرد که به نفع آقای رئیسی هم هست، چراکه این مهم مورد تایید رهبری هم هست و دولت آینده هم با جدیت به دنبال اجرای آن خواهد بود اگر هم در این 40 روز به نتیجه نرسید، قطعا خود آقای رئیسی به دنبال احیای برجام خواهد بود و حتم به یقین این کار صورت می‌گیرد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار