| کد مطلب: ۱۰۱۶۷۸۷
لینک کوتاه کپی شد

چهار استان درگير موج پنجم كرونا

آرمان ملی- رها معیری: کرونا، همزمان با روند کُند و قطره چکانی واکسن در حال شیوع بیشتر است و چهار استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و بوشهر در آستانه کانون شیوع ویروس‌های جهش یافته هندی و آفریقایی قرار دارند. پس از اینکه روز دوشنبه، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران از افزایش تعداد بیماران در پایتخت خبرداد، روز گذشته نیز سخنگوی وزارت بهداشت و همچنین مقام‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی از افزایش ابتلا و بستری روزانه بیماران کرونا در چهار استان مذکور در خبر دادند سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، روز سه‌شنبه با بیان اینکه آمار هفته گذشته در تعداد بیماران سرپایی مثبت افزایش ۱۹ درصدی را نشان می دهد، گفت که وضعیت قرمز کرونایی در نوار جنوبی کشور همچنان در حال گسترش است.

بنا بر اعلام وزارت بهداشت در حال حاضر ۲۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۷۵ شهر در وضعیت نارنجی و ۲۵۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرده است که استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و بوشهر با افزایش جدی تعداد بستری بیماران کرونا مواجه هستند. از سوی دیگر فاطمه نوروزیان، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، از افزایش ۵۰ درصدی بستری بیماران کرونا در هرمزگان، خبر داد و گفت که «روز دوشنبه نیز با بستری ۱۶۱ بیمار جدید، مجموع بیماران بستری شده در این استان به ۶۶۹ نفر رسیده است. در حال حاضر ۹ هزار ۵۸۷ بیمار مبتلا به کرونا نیز در این استان در قرنطینه خانگی هستند که تقاضا داریم حتما شرایط قرنطینه را رعایت کنند.» همزمان محمد هاشمی‌شهری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، گفت: «با ثبت ۸۶۱ مورد جدید ابتلا به کرونا در شبانه روز گذشته ابتلای روزانه به ویروس کرونا در سیستان و بلوچستان از زمان همه‌گیری تاکنون رکورد زد.» هاشمی‌شهری افزود که با افزوده شدن ۸۶۱ مورد جدید ابتلا به کرونا در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۴۶ هزار و ۸۷۸ نفر رسیده است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان افزود: «با فوت هشت مورد جدید شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به ۱۴۷۰ نفر رسید.» در این میان رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه تاخیر در تزریق دوز دوم واکسن کرونا قابل قبول بوده است، گفت: با توزیع محموله جدید واکسن و همچنین آغاز تزریق واکسن کووایران برکت، برنامه‌ها برای واکسیناسیون ادامه می‌یابد. جلیل کوهپایه‌زاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر میزان پذیرش بیماران کرونا نسبت به ترخیص‌شدگان کمتر است، گفت: البته هنوز هم مراجعات سرپایی به بیمارستان‌ها و مراکز جامع خدمات سلامت وجود دارد و در شیب نزولی پیک چهارم هستیم ولی امیدواریم با رعایت‌های مردم، کمتر نگران پیک‌های بعدی باشیم.
روند کُند واکسیناسیون در سراشیبی کرونا
در شرایطی که اثر کشورهای همسایه ایران تعداد زیادی از جمعیت‌شان را واکسینه کرده‌اند، روند کُند واکسیناسیون در کشور یکی از عوامل آغاز موج پنجم در کشور است. اما همزمان با آغاز تزریق نوبت اول سالمندان بالای 70 سال و آغاز موج جدید واکسیناسیون با واکسن‌های وراداتی، اتفاق روزهای گذشته به شکل پرازدحام‌تری باردیگر رخ داد و صدها نفر از سالمندان برای گرفتن واکسن در یک مکان تجمع کردند. پزشکان با دیدن تصاویری که از تجمع سالمندان در امامزاده صالح و حسینه ارشاد تهران منتشر شد می‌گفتند: «در اگر یک یا دو فرد مبتلا به کرونا در این جمع حضور داشته باشد، کمتر از 5 ثانیه می‌توانند میان این انبوه جمعیت ، قبل از دریافت واکسن کرونا به خود این ویروس کشنده مبتلا شوند.» این درحالی است که از 21 بهمن تا روز گذشته (31 خرداد) مجموعا 5 میلیون و 335 هزار و 752 دُز واکسن کرونا در کشورمون تزریق شده است. که از این بین، 4 میلیون و 399 هزار و 403 نفر معادل 5.3 درصد جمعیت کشور حداقل یک دُز واکسن کرونا دریافت کردن، اما فقط 936 هزار و 350 نفر معادل 1.1 درصد جمعیت کشور هر دو دُز واکسن کرونای خودشون رو دریافت کردند. همزمان با ورود اولین واکسن ایرانی کرونا به سبد واکسیناسیون علیه کووید19 همچنین رئیس سازمان غذا و دارو از ایمنی‌زایی قابل قبول واکسن «پاستوکووک» تولید مشترک انستیتو پاستور و کوبا در برابر جهش‌های ویروس خبر می‌دهد. به گفته محمدرضا شانه‌ساز؛ واکسن برکت بعد از حصول اطمینان از کیفیت، اثربخشی و نداشتن عوارض خاص و نگران‌کننده مجوزهای لازم را دریافت کرده‌ و ظرف چند روز آینده واکسن پاستور نیز هم مجوز مصرف عمومی را دریافت می‌کند. به گفته وی؛ در خرداد ماه یک میلیون دوز واکسن کووایران برکت تحویل داده شده است و ظرفیت تولید از تیرماه به سرعت افزایش پیدا خواهد کرد و امیدواریم در ماه‌های تابستان حداقل ۱۰ میلیون دوز در ماه تولید داشته باشیم. آخرین خبرها از واکسن تولید مشترک ایران و کوبا (پاستوکووک)، نیز بیانگر این است که فاز ۳ مطالعات بالینی این واکسن در ایران و کوبا به صورت همزمان در حال انجام است و بیش از ۳۰ هزار نفر از ایرانی‌ها این واکسن را دریافت کرده‌اند. گفته می‌شود؛ این واکسن در مورد ویروس‌های آفریقای جنوبی و برزیلی که از انواع قوی ویروس کرونا هستند اثربخشی و ایمنی‌زایی قابل قبولی داشته است. همچنین بنا به اعلام مدیر کارآزمایی بالینی فاز سه واکسن کرونای تولید مشترک ایران و کوبا؛ روز گذشته (۳۰ خرداد ماه) آخرین تزریق دوز دوم واکسن در شهر بابل انجام شد. همه افرادی که دوز اول را دریافت کرده‌بودند، در یک ماه گذشته تزریق دوز دوم را داشتند. در مورد دو شهر زنجان و یزد نیز، یک ماه دیگر تزریق دوز یادآور را خواهیم داشت و داوطلبان در این شهرها ۳ دوز واکسن دریافت خواهند کرد. احسان مصطفوی به خبرگزاری ایسنا گفت: درمورد کسانی که واکسن دریافت کردند حد مطلوب ایجاد ایمنی در آنها ۲ هفته بعد از تزریق دوز دوم است و ما مطالعه برای بررسی میزان اثربخشی واکسن را پس از ۲ هفته از تزریق دوم آغاز خواهیم کرد. داوطلبان در بازه زمانی ۲ تا ۳ ماه از این زمان، مورد پیگیری قرار خواهند گرفت تا میزان کارآیی واکسن در کاهش موارد علامت‌دار و فرم‌های شدید بیماری کرونا مشخص شود.
مرگ 116 نفر در 24 ساعت
طبق اعلام وزارت بهداشت و درمان، از روز دوشنبه تا سه شنبه (یکم تیر) ۱۱۶ بیمار کووید ۱۹ در کشور جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند و ۱۱ هزار و ۷۱۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۲۷۸ نفر از آنها بستری شدند. با احتساب این آمار مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۱۱۷ هزار و ۳۳۶ نفر رسید و همچنین ۸۳ هزار و ۲۱۷ نفر از بیماران نیز فوت کرده‌اند. در این بین سه هزار و ۲۴۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار