| کد مطلب: ۱۰۱۶۶۹۸
لینک کوتاه کپی شد

ضعف‌هاي اصلاحات از ديد خاتمي

آرمان ملی‌- مطهره شفیعی: اصلاح‌طلبان دوران جدیدی از فعالیت خو را باید آغاز کنند؛ دورانی که دیگر خبری از دولت همراه یعنی دولت روحانی نیست و نمی‌توانند مانند قبل با خیال راحت به فعالیت بپردازند، چرا که ذات دولت رئیسی تفاوت‌های فاحشی با دولت روحانی خواهد داشت و به نوعی یادآور سال 84 است که پس از 8 سال دولت اصلاحات به یک‌باره محمود احمدی‌نژاد در کابینه اصولگرا بر مسند قدرت نشست. بازمانده سیاسی آن دولت 8 سال برای اصلاح‌طلبان تعطیلی معروف‌ترین حزب این جریان و توقیف روزنامه‌هایشان بوده و بس البته مقایسه رئیسی با احمدی‌نژاد اشتباه بزرگی است؛ چرا که منتخب سال 1400 تجاربی دارد که سبب شده دریچه امید به‌طور کامل روی اصلاح‌طلبان بسته نشود و بتوانند امیدوار باشند که می‌توانند فعالیت داشته باشند اما نه مانند 16 سال دولت خاتمی و روحانی!
لزوم حذف اطلاح‌طلبان نقابدار
انتخابات 1400 را باید در کنار ردصلاحیت کاندیداهای اصلی اصلاح‌طلبان، که موجب پیروزی رئیسی شد، دارای یک نعمت برای جریان اصلاحات دانست؛ چرا که در این ایام ذات و هدف برخی عیان شده که خود را در کلام، اصلاح‌طلب ‌نامیده و نقاب اصلاح‌طلب برچره داشته‌اند؛ اما در زمان عمل به زیبایی هر چه تمامتر به دروازه اصلاحات گل زده‌اند. برخی که صبحانه را بر سر سفره اصلاحات خورده‌اند، ناهار را مهمان ستاد کاندیدای اصولگرایی شده‌اند که یارانش ازهجمه به اصلاح‌طلبان کوتاهی نکرده‌اند و شام را هم خود را به‌زور بر سر سفره یاران رئیسی جای داده‌اند تا مبادا اگر او پیروز شد، از نعمات احتمالی آن دولت محروم بمانند. در نهایت اصلاحات هنوز هم که هنوز است، از مدعیان خودی‌بودن ضربه می‌خورند و آنانی که این بار نقش‌شان تبلیغ همتی و رایشان به نام رئیسی بوده است.
خاتمی متهم شد
در این میان باز هم رهبر جریان اصلاحات متضرر شد. آنانی که به گرد او جمع شده و خواسته‌اند درباره حمایت از کاندیدا و دعوت به حضور سخن بگویند، پس از انتخابات ناپدید شده‌اند و او را مقصر معرفی کرده‌اند. به عنوان نمونه احمد پورنجاتى خطاب به سیدمحمد خاتمی نوشت: «جناب آقای خاتمی! از این «مفت‌تر» نمی‌شد یک جریان سیاسی را که زمانی قدرت ایجاد موج اجتماعی داشت، به یک رینگ «وزن‌کشی» هر دو سر باخت، کشاند. کاش به آن توصیه‌ خیرخواهانه‌ام توجه می‌کردید که مدت‌ها- بلکه سال‌ها - پیش گفتم و نوشتم: رها کنید، عرصه‌ سیاست و تلاش برای حضور یا مشارکت در سرای قدرت را. برای شخص شما و بسیار دوستداران‌تان، متاسفم که با واپسین اراده و تصمیم «اعتیادگونه»‌تان در «‌وزن‌کشی» یک مسابقه هر دو سر باخت، آن پایگاه و بدنه اجتماعی را که زمانی «زبان حال» بخش گسترده از جامعه بود، به اقلیتی سرخورده و سرگردان مبدل کردید.» البته پورنجاتی در دایره نقابداران نیست و او هم از سوءاستفاده نقابداران از خاتمی گلایه دارد.
خاتمی پاسخ داد
اما رئیس دولت اصلاحات این بار سکوت نکرد و روز گذشته در بیانیه‌ای مواضع خود را مشخص کرد. سیدمحمد خاتمی با صدور پیامی به مناسبت برگزاری انتخابات، ضمن تشکر از تمامی مردمی که به‌رغم انتقادها و تنگناها در انتخابات شرکت کرده‌اند و آنان که به واسطه اهانتی که به شعور و حقوق‌شان شده یا به واسطه نومیدی از بهبود امور رأی نداده‌اند، به برگزیدگان ملت تبریک گفته و نکاتی را با منتخبان مردم و اصلاح‌طلبان طرح کرده است. او نوشت: «‌اصلاح‌طلبی به معنی واقعی کلمه راه نجات کشور و حرکت به سوی تأمین آرمان‌هایی است که ملت ما از جمله در انقلاب بزرگش داشته است. تجربه ملی و نیز تحلیل درست، نشان می‌دهد آنچه در عمق وجدان جامعه جایگاه مهمی دارد اصلاح‌طلبی به مفهوم واقعی آن است و به همین اعتبار دیدیم که در جریان انتخابات اخیر شعارهای همه نامزدها بیشتر رنگ و بوی اصلاح‌طلبی به خود گرفته است.» در ادامه آمده است: «‌با وجود این، اصلاح‌طلبان باید در کار خود بازنگری کنند و ضعف‌هایی را که به‌خصوص در دو انتخابات اخیر آشکار شده، بشناسند و مرتفع کنند. امروز در جامعه ما تحولات پر‌دامنه‌ای پدید آمده و مسائل و موقعیت‌های تازه‌ای رخ نموده است. آنچه امروز ایران و ایرانیان با آن مواجهند نمی‌توان با مشابهت‌سازی و ساده‌سازی از جنس مسائل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مقاطع گذشته دانست شرایط جدید ایجاب می‌کند در رویکردها و روش‌ها به‌خصوص با توجه به حضور نسل‌های تازه که مطالبات و توقعات‌شان با گذشته متفاوت است، تجدید‌نظر شود.» خاتمی با طرح این سوال که «‌آنچه در این انتخابات و انتخابات پیش حاصل شده آیا نشان نمی‌دهد اعتبار اصلاح‌طلبان (نه اصلاح‌طلبی) در جامعه کاهش یافته است؟» در‌ ادامه آمده است: «امروز اگر شاهد فاصله میان ملت و حکومت هستیم، فاصله میان اصلاح‌طلبان و مردم و حتی بخش مهمی از علاقه‌مندان آنان نیز قابل‌انکار نیست. این بنده کوچک خدا که همواره از اصلاح‌طلبی دفاع کرده و خواهم کرد، خود را بیشتر در کنار رویش‌های جدید و اصلاحات‌خواهی و مطالبات امروز آنان می‌بیند. باری آسیب‌شناسی و بازآفرینی ظرفیت اصلاح‌طلبی اصلاح‌طلبان که کم‌هزینه‌ترین و پرفایده‌ترین راه بهبود وضع جامعه و تأمین خواست‌های تاریخی است، امری لازم است.
راهکار چیست؟
در بخشی از پیام رئیس دولت اصلاحات تصریح شده است: «‌با شرایط پیچیده و دشوار نمی‌توان با رویکردهای ساده و تکراری روبه‌رو شد. همه آنان که به عبور کم‌هزینه ایران از تنگناهای امروز و آینده ایران می‌اندیشند باید با رعایت نهایت شکیبایی، رواداری و مدارا و امید و گفت‌و‌گو، تنوع و تفاوت نظرها را به رسمیت بشناسند، تجربه‌ها و نقدها را به کار گیرند و برپایه موازین و مبانی اصلاح‌طلبانه خود افق‌های نو بگشایند. ضمن احترام به اختلاف‌نظرها و التزام به موازین اخلاقی باید با تکیه بر نقاط مشترک و یافتن نقاط مشترک با نسل جوان اصلاح‌طلبی و شرکت دادن آنان در فرآیند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری، کوشید تا اختلافات را مدبرانه حل یا به جانبی هدایت کرد که حاصل آن گشایش افق‌های جدید برای توسعه و پیشرفت ایران، استقرار و استمرار آزادی و عدالت و مردم‌سالاری در جامعه و رضایت و امنیت مردم باشد. ما برای عبور از تنگناها و بن‌بست‌ها نیازمند اندیشه نو و تلاش نو و البته نهادمند و همگانی هستیم.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار