| کد مطلب: ۱۰۱۶۵۱۷
لینک کوتاه کپی شد

از امروز براي آن٧٠ درصد اعتمادسازي کنید

عکس: محمد بابایی

آرمان ملـی: پرونده انتخابات ریاست‌جمهوری با پیروزی سید‌ابراهیم رئیسی بسته شد و حال نوبت عمل به وعده‌ها و پاسخ به مطالبات مردم از سوی رئیس‌جمهوری است که با کمترین میزان مشارکت در طول ادوار انتخابات ریاست‌جمهوری پس از انقلاب، به پیروزی رسیده است؛ بنابراین رئیس دولت سیزدهم باید سعی در اعتماد‌سازی مردم کند. رئیسی با کلید‌واژه شفافیت و مبارزه با فساد وارد صحنه انتخابات شده است، حال باید صبر پیشه کرد و دید ایشان چقدر در عمل به وعده‌هایش موفق خواهد بود.
مطالبه از رئیسی
آنچه امروزه دغدغه مردم ایران است رفاه و بهبودی وضعیت معیشتی است که رئیسی در طول انتخابات وعده ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال، ایجاد سالانه یک میلیون شغل و کاهش میزان بیکاری، تک‌رقمی شدن تورم، جلوگیری از فرار مالیاتی و اجرای عدالت مالیاتی، افزایش تولید و هدایت نقدینگی به سمت تولید، حل مشکل حاشیه‌نشینان و ارائه خدمات به آنان، ایجاد صندوق بیمه‌ای و جبران خسارت مردم در بورس، رایگان شدن اینترنت برای هک‌های پایین جامعه، رونق اقتصاد فضای جامعه و وعده‌های اقتصادی از این قبیل را داده است. رئیسی همچنین درباره برنامه خود برای تقویت گسترش دیپلماسی اقتصادی گفته بود: «نسبت به بحث رفع تحریم‌ها باید بگویم هر دولتی که کار را به دست گیرد، یکی از وظایفش رفع تحریم‌های ظالمانه است و باید با همه‌وجود آن را دنبال کرد. در کنار این قضیه خنثی‌سازی تحریم‌ها باید در دستور کار قرار گیرد و اقتصاد را هم شرطی نکنیم؛ نه کرونا و نه سیل و نه تحریم نباید تاثیر داشته باشد.» هر چه بود انتخابات به پایان رسید و حال باید منتظر بمانیم و ببینیم رئیسی در عمل چند مرد حلاج است. از همین رو هم بسیاری از چهره‌ها و فعالان سیاسی اصلاح‌طلب، توصیه‌ها و مطالبات خود و مردم را هر یک به طریقی به ابراهیم رئیسی که کمتر از دو ماه دیگر رسما قوه مجریه را در اختیار می‌گیرد، گفته‌اند.
اجازه ندهید حذف شده باشیم
محمدرضا عارف، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس بنیاد امید ایرانیان در نامه‌ای به آیت‌ا... سید‌ابراهیم رئیسی ضمن تبریک انتخاب وی به عنوان منتخب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری نوشت: «اکنون که مردم شریف، نجیب و صبور ایران با تمامی مصائب و مشکلاتی که تحمل کرده‌اند و گلایه‌های به‌حقی که نسبت به وضعیت حاکم، که اغلب نهادهای حاکمیت در به‌وجود آوردن آن سهیم هستند، دارند با حضور پای صندوق‌های رای وظیفه ملی خود را به خوبی انجام داده‌اند، نوبت به ساماندهی مشکلات کشور رسیده که جز با همدلی و همراهی و با استفاده از همه ظرفیت‌ها محقق نخواهد شد و در این مسیر، تعامل مناسب بین دولت با همه اقشار مردم و جریانات مختلف سیاسی می‌تواند کمک‌کننده باشد. امروز به‌واسطه عملکرد بد نهادهای نظارتی در بخش‌هایی از جامعه، تلقی تلاش برای یکدست‌کردن حاکمیت ایجاد شده است. در این بین جنابعالی می‌توانید با مدیریت صحیح اجازه ندهید یک جریان اصیل سیاسی به‌واسطه ایجاد محدودیت‌های فراوان خود را از عرصه سیاست‌ورزی حذف شده بداند که البته تلاش برای حذف یک جریان سیاسی تبعات ناخوشایندی برای حاکمیت در پی خواهد داشت. اینجانب از تمامی گروه‌ها و جریانات سیاسی و سایر نامزد‌های محترم سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری درخواست می‌کنم با حمایت همه‌جانبه از رئیس‌جمهور منتخب، برای برآورده شدن مطالبات به‌حق مردم که آرزوی همه ماست، همت کنند.»
کار رئیسی خیلی دشوار است
سیدمحمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در یادداشتی ضمن تبریک پیروزی رئیسی، نوشت: «به نظر من رئیسی می‌تواند و باید رئیس‌جمهور همه باشد... یکدست شدن حاکمیت یعنی پایان یافتن فضای کار‌شکنی‌های داخلی و مطالبه زندگی بهتر از یک حاکمیت هماهنگ. به جای اعتراض‌های سنتی، بدانیم کار رئیسی خیلی دشوار است. هم در داخل به خاطر عدم‌همراهی خوب و هم در خارج به دلیل همکاری نکردن‌های مطلوب. از آقای رئیسی تقاضا می‌کنم مثل قوه قضایی در ریاست‌جمهور فصل جدیدی را باز کند و با کمک همه مردم به مقابله با سختی‌های اجرایی برخیزد.»
مردم نمی‌خواهند مانند کره‌شمالی باشیم
حسین نورانی‌نژاد، سخنگوی حزب اتحاد ملت در تشریح انتظارات مردم از رئیس‌جمهور آینده، بیان کرد: «ما نمی‌توانیم بگوییم مردم نشاط و آرامش می‌خواهند؛ اما تعامل مثبت با دنیا را نمی‌خواهند، طی چهار سال دولت ترامپ، مردم احساس کردند که دیپلماسی چقدر در سفره و معیشت آنها تاثیرگذار است؛ چهار سال استرس و چهار سال فشار بر مردم وارد شد. طبیعی است که مردم به‌دنبال رابطه‌ای آرام و بی‌تنش با دنیا هستند تا بتوانند مطلوبیت‌‌های اقتصادی را هم دنبال کنند. این حرف، حرف صحیحی نیست که ما بگوییم مردم معیشت می‌خواهند اما برایشان مهم نیست که در سیاست خارجی چه می‌گذرد. مردم می‌فهمند بین سیاست خارجی و حفظ امنیت یک ارتباط کاملا مستقیم برقرار است.» این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: «مردم به دنبال تنش‌زدایی هستند و این تنش‌زدایی یک وجه ایدئولوژیک و یک وجه وادادگی ندارد. مردم می‌خواهند یک زندگی عادی داشته باشند و عضوی از این جامعه جهانی باشند که مانند دیگران زندگی آرامی دارند. مردم نمی‌خواهند مانند کره شمالی باشیم و عضو اف‌ای‌تی‌اف نباشیم. مردم نمی‌خواهند نسبت به کنوانسیون‌های جهانی بی‌تفاوت باشند. خروج از این کنوانسیون‌های بین‌المللی یعنی ما در مقابل سایر کشورهای جهان بایستیم.» وی با بیان اینکه یکی دیگر از خواسته‌های مردم استقلال است، گفت: «در کنار استقلال یک رابطه آرام و متوازن با دنیا لازم است؛ البته باید در نظر داشت سایر کشورها نیز در روابط خود با دنیا منافع خود را در نظر دارند. دنیا عرصه تبادل قواست؛ هر کشوری به دنبال منافع خود است. ما نیز باید به دنبال منافع خود باشیم، اما این تامین منافع با مقابله کردن با دنیا تامین نمی‌شود.» سخنگوی حزب اتحاد ملت به فیلترینگ و محدودیت فضای مجازی اشاره کرد و گفت: «اگر بر اساس شناخت از منویات نامزدهای اصولگرا بخواهیم در این خصوص نظر دهیم، نگرانی بسیاری وجود دارد چون آنچه در گذشته شاهد بودیم دیدگاه غالب‌شان محدود کردن و سانسور است که کنترل کنند چه اطلاعاتی به مردم برسد و چه اطلاعاتی به آنها نرسد».

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار