| کد مطلب: ۱۰۱۶۳۳۸
لینک کوتاه کپی شد

کارگرانی که از هزاران کیلومتر دورتر، کشورشان را می‌سازنند

آرمان ملی: اتباع افغانستانی با کار در کشــورهــای دیگر، کشورشان را می‌سازن د، این چکیده‌ای از گزارش بانک مرکزی افغانستان است که روز گذشته منتشر شد و در این میان ایران که میزبان‌ صدها هزار اتباع مجاز و غیرمجاز است، نقش مهمی در این تجارت پرسود دارد. اتباع افغانستانی معمولا در ایران به صورت گروهی و مجرد زندگی می‌کنند و وقتی از آنها می‌پرسیم که چرا در این سن مجرد هستید، می گویند که زن و چندین فرزند در کشورشان دارند و برای کار به ایران آمده‌اند. آنهایی نیز که مجرد و جوان‌تر هستند یا در ایران ازدواج کرده یا ایران را پلی برای رسیدن به کشورهای اروپایی انتخاب کرده‌اند. شاید بیش از نیمی از جمعیت مهاجر افغانستانی‌ها در ایران، مردانی هستند که با کار کردن برای زن و بچه‌شان پول حواله می‌کنند. همچنین چون بسیاری از آنها غیرمجازند و توسط قاچاقچیان انسان به ایران وارد شده‌اند، مدارک هویتی و کارت عابر بانک ندارند، از طریق آشنایانی که رد مرز می‌شوند و با خودروهای مسافری به آن‌طرف مرزها پول برای خانواده‌شان می‌فرستند. با آغاز جنگ داخلی در افغانستان، ایران و پاکستان مقصد‌های اصلی پناهجویان افغان بوده‌اند اما در سال‌های اخیر شمار پناهجویان در کشورهای اروپایی بیشتر شده است. ایران میزبان حدود یک سوم یا حــدود ۹۵۰ هزار پناهجوی بوده و حدود ۶۰۰ هزار پناهجو هم در کشورهای دیگر جهان حضور داشته‌اند. البته این آمار رسمی و براساس گذرنامه یا برگه ورود است و جمعیت اتباع مجاز و غیر مجاز بیش از دو میلیون نفر است.
واردات 700 میلیــون دلاری سرمایه
بانک مرکزی افغانستان اعلام کرده: «افغان‌هایی در خارج از این کشور کار و زندگی می‌کنند سالانه حـدود ۷۰۰ میلیون دلار به خانواده‌های شان به افغانستان می‌فرستند.» به گفته این بانک، این پول نقش موثری در بهبود اقتصادی افغانستان دارد. طبق آمار این بانک، افغان‌های مقیم در خارج در سال ۲۰۲۰ میلادی ۷۲۲ میلیــون دلار، در سال ۲۰۱۹ میــلادی ۷۵۰ و در سال ۲۰۱۸ نیز ۶۵۰ میلیون دلار به افغانستان فرستاده‌اند. این درحالی است که ایران به‌عنوان یکی از مقاصد اصلی اتباع افغانستانی، به دلیل پذیرش اتباع غیرمجاز و عدم کنترل در مرزها، مشکلات بسیار زیادی را متحمل شده است. به باور کارشناسان، يکي از اين پيامدها تاثيرات اقتصادي مهاجران افغان‌ها افزایش بیکاری در ایران است. حضور مهاجران افغاني به علت بهره وري بالاتر و هزينه کمتر نسبت به نيروي بومي موجب کاهش فرصت هاي شغلي و افزايش نرخ بيكاري در بسیاری از شهر‌های کشور شده است. همچنين خريد زمين و مسکن به وسيله مهاجران افغاني موجب كمبود مسكن و افزايش نرخ اجاره در سطح شهرها مي‌شود. از ديگر پيامدهاي حضور مهاجران افغاني تاثيرات اجتماعي آنها است. اين پيامدها شامل افزايش جمعيت بدون سود، افزايش فقر و شكاف طبقاتی، افزايش نرخ بي سوادي و همچنين بحران هويت جمعي به علت ازدواج مهاجران با بانوان ايراني که دارای تبعات و پيامدهاي منفي و خطرناكي است. همچنین بنا به آمار نیز بیش ۸۰ درصد کودکان کار و خیابان در تهران اتباع خارجی هستند و این آمار در شهرهای مرزی و جنوب شرق کشــور بــه بیش از 90 درصد می‌رسد. آن‌طور که مدیر کل بهزیستی استان کرمان در سال گذشته گفته بود: «طی سال گذشته تاکنون بیش از 1000 کودک را از سطح چهارراه ها و خیابانها جمع آوری و ساماندهی کرده ایم که بیش از ۹۰ درصد آنها از فرزندان اتباع بیگانه و غالبا غیرمجاز هستند.»
سود مهــاجـرت بـرای کشور مبدا
سازمان ملل متحــد نیز اعلام کرده، «۲۰۰ میلیون مهاجر شامل مرد و زن در جهان برای حدود ۸۰۰ میلیون نفر از اعضای خانواده‌های شان در کشورهای مبداء پول می‌فرستند». در این گزارش آمده که هندوستان، چــین، مکــزیکــو، فیلیپین و مصر پنج کشوری است که در سال ۲۰۲۰ بیشترین پول را از مهاجرانش دریافت کرده است. آمریکا، امارات متحده عربی، عربستان و روسیه چهار کشوری است که کارگران خارجی بیشترین پول را از آنها به کشورهای مبداء شان فرستاده‌اند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار