| کد مطلب: ۱۰۱۶۲۵۳
لینک کوتاه کپی شد

چالش عدم شفافیت در رد صلاحیت‌ لاریجانی

آرمان ملی- شاید خود اعضای شورای نگهبان و کدخدایی سخنگوی این شورا نیز فکرش را نمی‌کردند که رد صلاحیت رئیس سابق مجلس تا به این اندازه حاشیه ساز و دامنه‌دار شود تا جایی که حتی دو روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری نیز هنوز شاهد برخی اظهارنظرها و ترکش‌های این داستان باشیم. اما گویی ماجرای لاریجانی و شورای نگهبان به این زودی‌ها تمام شدنی نیست و باید دید چه زمانی این ماجرا به پایان خواهد رسید. هر چند که پس از اعلام نامزدهای عدم احراز صلاحیت شده واکنش‌های متفاوتی از سوی لاریجانی و شورای نگهبان شاهد بودیم. این حال علی لاریجانی طی روزهای گذشته بارها نسبت به مساله رد صلاحیت خود واکنش نشان داده و حتی چند روز پیش در روز ولادت حضرت معصومه(س) و روز دختر گفت:« روز دختر؛ از شورای محترم نگهبان خواهشمندم بین خود و خدا با توجه به اثبات کذب بودن گزارش‌های داده شده به آن شورا در رابطه با بنده و خانواده‌ام در جریان بررسی احراز صلاحیت‌ نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، کلیه دلایل عدم احراز صلاحیت اینجانب را بدون هرگونه پرده پوشی به صورت رسمی و عمومی اعلام فرمایید. حداقل به اجرای سیاست‌ کلی مصوب رهبری معظم انقلاب در باب پاسخگویی آن شورا عمل نمایید. بنده خدا علی لاریجانی» اما این اظهارات لاریجانی نیز نتوانست اعضای شورای نگهبان را برای ارائه ادله رد صلاحیت وی قانع کند. چنانکه عباسعلی کدخدایی سخنگوی این شورا در پاسخ به لاریجانی گفت:« برای اعتراض به عدم احراز صلاحیت و انتشار عمومی دلائل آن در قانون انتخابات ریاست جمهوری حکمی پیش بینی نشده است. ‏احراز و عدم احراز صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری بر اساس اسناد و مدارک کافی و قابل اعتماد انجام پذیرفته و برای اعتراض به عدم احراز صلاحیت و انتشار عمومی دلایل آن در قانون انتخابات ریاست جمهوری حکمی پیش بینی نشده است.» این در حالی است که اخیرا آیت‌ا... اعرافی عضو فقیه این شورا اظهار داشته:« دلایل احراز نشدن صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به روشنی به نامزدها اعلام می‌شود و مبنای آن نظر اکثریت اعضای شورای نگهبان است» اما معلوم نیست چرا شورای نگهبان به روشنی دلایل رد صلاحیت‌ها را نمی‌گوید.
واکنش لاریجانی
رئیس سابق مجلس و مشاور مقام معظم رهبری به اظهارات آیت‌ا... اعرافی عضو شورای نگهبان واکنش نشان داد. علی لاریجانی در پیامی توییتری نوشت: «در مورد بیانات آیت‌ا... اعرافی که فرمودند: «دلایل عدم احراز صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری به آنان به روشنی اعلام می‌شود اما اعلام عمومی این مسأله جای کار بیشتری دارد.» به استحضار ایشان و ملت عزیز می‌رساند: به ‌رغم تقاضای مکرر اینجانب و درخواست رسمی و کتبی، شورای محترم نگهبان هیچ مطلبی را در مورد عدم احراز صلاحیت به اینجانب ارائه ننموده است.»
کدخدایی استعفا دهد
یک فعال سیاسی اصولگرا درباره بیانیه علی لاریجانی خطاب به شورای نگهبان و مباحث مطرح شده میان وی و کدخدایی اظهار داشت: موضوع آقای لاریجانی چالش تازه‌ای برای شورای نگهبان است، سال‌ها بود شورای نگهبان در مقابل هر کاندیدایی اعلام می‌کرد که ما رد صلاحیت نکرده‌ایم بلکه عدم احراز صلاحیت کرده‌ایم که شاید پذیرفته هم بود. ایلنا نوشت، محمد مهاجری گفت: اما وقتی به آقای لاریجانی می‌رسند، عدم احراز او دقیقا مثل عدم احراز صلاحیت آقای جنتی و بسیاری از بزرگان انقلاب است. یک فرد را که از کنار خیابان نیاورده‌اید که بخواهد در ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کند که شورای نگهبان مهر عدم احراز زده است. آقای لاریجانی ۴۲ سال در این مملکت در مصدر کارهای مهم بوده است. وی تصریح کرد: اگر شورای نگهبان نتواند صلاحیت فردی را که ۴۲ سال سابقه و پرونده کاری دارد احراز کند، آقایان درب شورای نگهبان را ببندند و یک قفل بر آن بزنند و به منزل بروند. وقتی شورای نگهبان نتواند شخصیت سوم کشور را بررسی صلاحیت کند، نشان‌دهنده عدم توانایی اعضای شورای نگهبان است و بهتر است آقایان فکر دیگری به حال خودشان کنند. این سیاستمدار اصولگرا خطاب به کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان گفت: من شخصا آقای کدخدایی را انسانی بسیار صادق، سالم و صالح می‌دانم؛ آدمی که می‌خواهد مرّ قانون را رعایت کند و اینکه می‌دانم نظر ایشان در مورد آقای لاریجانی تایید صلاحیت بوده است. اما ایشان در موقعیت سخنگوی شورای نگهبان قرار گرفته و مجبور است از آن مجموعه دفاع کند، اما در صورتی که واقعا فکر می‌کنند روش شورای نگهبان نادرست و ناعادلانه بوده و به گفته آقای لاریجانی منطبق بر قانون و بیانات رهبری نیست، آقای کدخدایی می‌تواند استعفا دهد و شخصیت علمی، دینی و انسانی خودش را حفظ کند. وی گفت: وقتی رهبری می‌گویند که ظلم صورت گرفته، باید به آن توجه کرد. آقای لاریجانی شورای نگهبان را به گوشه رینگ برده و می‌گوید اگر حرف‌هایی که دیگران زده‌ند در رد صلاحیت من تاثیر نداشته، بگویید که چرا صلاحیت مرا را تایید نکردید؛ آنها می‌گویند ما شما را رد نکردیم، بلکه احراز صلاحیت نشده‌اید. آقای لاریجانی دوباره رفته و در پاسخ سخنان رهبری را آورده است. مهاجری افزود: آقای لاریجانی تا آنجا پیش می‌رود که افکار عمومی مردم را به آنجا برساند و شورای نگهبان بپذیرد که در حال انجام یک روند مخالف حقوق مردم است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار