| کد مطلب: ۱۰۱۶۲۵۱
لینک کوتاه کپی شد

همـتی؛ منتظر حمایت جبهه اصلاحات

آرمان ملی- شاید خود همتی هم باور نمی‌کرد که بتواند تا اینجای انتخابات پیش آید اما امروز و پس از پخش فیلم‌های تبلیغاتی وی صحبت‌های همتی در خصوص مسائل مختلف در انواع مجامع و همچنین اظهارات جسورانه‌اش در مناظرات بسیاری وی را یکی از نامزدهایی به شما می‌آورند که از بخت بالایی برای کسب کرسی ریاست‌جمهوری برخوردار است؛ چنانکه طی روزهای اخیر و طبق نظر‌سنجی‌ها، آرای وی شتاب خوب و رو به بالایی داشته و ناظران را به این فکر فرو بروده که وی می‌تواند حداقل انتخابات را به دور دوم ببرد. حجت‌‌الاسلام هادی خامنه‌ای نیز از همین رو طی نامه‌ای خطاب به همتی و مهر‌علیزاده خواستار ائتلاف آنها شده است. حال باید دید همتی در روزهای باقی مانده چه کنشی از خود نشان خواهد داد.
منتظر حمایت
انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 دو عضو اقتصاد‌دان داشت؛ یکی عبدالناصر همتی و دیگری محسن رضایی. با این حال انتخابات این دوره صحنه‌ای برای دادن وعده‌های اقتصادی غیر‌عملی و غیر‌ممکن توسط نامزد‌های اصولگرا بوده است. عجیب آنکه محسن رضایی، که خود یک اقتصاد‌دان است، پافشاری زیادی برای پرداخت یارانه 450 هزار تومانی به مردم داشته که حتی اعتراض دیگر نامزد‌های اصولگرا را هم برانگیخته؛ چراکه با توجه به شرایط دشوار اقتصادی و تحریم‌ها امکان عملی شدن این وعده‌ یقینا غیر‌ممکن است. هر چند جز رضایی دیگر کاندیدا‌های اصولگرا هم از دادن این وعده‌های عجیب فروگذاری نکرده‌اند و از ساخت روزانه سه هزار مسکن تا از بین بردن فقر مطلق طی یک سال را مطرح کرده‌اند. اما همتی به عنوان یک نامزد اقتصاددان در تمام مناظرات و برنامه‌های انتخاباتی خود تاکید داشته دولتی اقتصادی بر اساس یک بینش اقتصادی تشکیل خواهد داد. او در مناظره نخست در مورد وعده‌های انتخاباتی اذعان داشته اکنون وضعیت اقتصادی ایران به شکلی است که اغلب وعده‌های رنگارنگ و جذابی که بقیه نامزدها می‌دهند، امکان تحقق ندارد. همتی همچنین در مناظرات بر داشتن برنامه برای سیاست خارجه تاکید داشته و گفته به دنبال حل مشکلات است. او همچنین درباره رویکرد مخالف نامزد‌های اصولگرا نسبت به برجام و تصویب اف‌ای‌تی‌اف گفته است: «آنهايي كه در برابر من قرار دارند؛ يعني آقاي رئيسي و چهار كانديداي ديگر كه وي را همراهي مي‌كنند اينها مخالف برجام و تصويب اف‌ای‌تی‌اف هستند. با این حال با اینکه به باور بسیاری از کنشگران و تحلیلگران سیاسی همتی در مناظرات توانسته به خوبی ظاهر شود و برنامه‌های خود را هم ارائه دهد‌و اصلاح‌طلبان را تا حدی امیدوار کند اما هنوز هم با وجود چند روز باقی مانده تا انتخابات خبری از حمایت جبهه اصلاحات و بزرگان این جریان از وی نیست. هر چند پیش از این خانواده هاشمی، رئیس مجلس ششم و علی مطهری به طور جداگانه حمایت خود را از همتی اعلام کرده‌اند اما هنوز حمایت‌ها به‌طور کامل از وی صورت نگرفته است. البته طی چند روز اخیر نیز صحبت‌هایی مبنی‌بر ائتلاف میان مهر‌علیزاده و همتی صورت گرفته که هنوز به نتیجه نرسیده است.
نامه مهم
دبیر کل مجمع نیروهای خط امام(ره) در پیامی خطاب به دو نامزد اصلاح‌طلب انتخابات ریاست‌جمهوری، خواستار ائتلاف این دو شده است. حجت‌الاسلام سید‌هادی خامنه‌ای در نامه‌اش خطاب به مهر‌علیزاده و همتی نوشت، ‌در روز‌هایی که پس از رد‌صلاحیت غیر‌قابل‌توجیه شماری از نامزد‌های شایسته انتخابات ریاست‌جمهوری، موجی از نگرانی و ناامیدی، بخش وسیعی از جامعه را در‌برگرفت؛ کوشش‌های شما در دفاع از جمهوریت و اصلاحات و تحول‌خواهی مردم ایران، تحسین‌برانگیز است. اکنون در تکمیل این فرآیند، به نمایندگی از سوی اقشار مختلف اجتماعی که همچنان چشم امید خود را به صندوق‌های رأی دوخته‌اند، از شما گرامیان تقاضا می‌کنم، با یکدیگر ائتلاف نموده و با اتحاد ستاد‌های انتخاباتی و حضور یکی از شما دو بزرگوار در صحنه رقابت، بذر امید را در دل هواداران، بیش از پیش شکوفا کنید و بلوغ اصلاح‌طلبی را در ساحت خدمت به ایران و مردم عزیز به نمایش بگذارید.
دولتی که اجازه نمی‌دهد سیاست، اقتصاد را هدایت کند
یک کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با تاکید بر اینکه علت کاندیداتوری‌‌اش وضعیت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور است، اظهار کرد: این وضعیت مطلوب یک توسعه پایدار نیست و قطار توسعه به سرعت از ما رد شده است. با این همه امکانات و منابع مردم ما شایسته این وضعیت اقتصادی نیستند. عبدالناصر همتی در نشست خبری خود گفت: ما باید هم استراتژی خود را تغییر بدهیم و هم تاکتیک‌ها و روش‌های خود را عوض کنیم. این وضعیت به توسعه پایدار نمی‌رسد. امیدوارم با حمایت مردم دولتی بر سر کار آید که با عقلانیت کشور را اداره کند و اجازه ندهد که سیاست، اقتصاد را هدایت کند.. وی درباره برنامه خود برای برجام بیان کرده است: «‌برجام مساله مهمی است و مورد تایید نظام و مورد تاکید رهبری است و ایشان هم گفته‌اند که این برجام باید اجرایی شود. امیدوارم آمریکا همانطور که از برجام خارج شده به آن بازگردد و تعهدات خود را اجرایی کند و ما هم به تعهدات خود بعد از راستی‌آزمایی بازگردیم. اگر در این دولت به نتیجه برسد که بهتر؛ اما اگر به دولت من برسد من آن را دنبال خواهم کرد تا اجرایی شود.» وی بر تعامل اقتصادی و بانکی بیشتر با دنیا تاکید و عنوان کرد: «اف‌ای‌تی‌اف چیزی نیست جز اینکه معاملات بانکی مشخص و شفاف باشد. اما آن را اینقدر ترسناک نشان می‌دهیم. این معاهده درباره تروریسم است و ما که خودمان دشمن تروریسم هستیم، چرا باید با این معاهده مشکل داشته باشیم؟ بدون‌برون‌گرایی اقتصاد رشد نمی‌کند و باید در دولت سیزدهم به‌طور جدی این موضوع پیگیری شود.» این کاندیدای متمایل به جبهه اصلاحات بیان کرد: «دوستان اصلاح‌طلب و بخشی عظیمی از آنان در ستادهای من حضور دارند، خیلی خوشحال می‌شوم که جبهه اصلاحات هم به من کمک کند. به‌تدریج افراد بزرگی از جناح اصلاح‌طلب هم دارند از من حمایت می‌کنند.» وی همچنین درباره احتمال ائتلافش با مهرعلیزاده در انتخابات، تصریح کرد: «صحبت و ملاقاتی با جناب مهرعلیزاده نداشته‌ام. من به مردم عزیز همان روز اول این قول را داده‌ام که ثبت‌نام می‌کنم و خواهم ماند؛ چرا که معتقدم یک اقتصاددان باید مسئولیت اجرایی کشور را به عهده بگیرد. این یعنی هدف من از حضور در انتخابات همین است؛ نه اینکه صرفاً بیایم و حاضر باشم. پس بنابراین من محکم ایستاده‌ام که سرنوشت انتخابات را به سمتی ببرم که چنین فردی انتخاب شود.» وی راجع به بحث حجاب زنان بیان کرد: «بحث من راجع به حجاب این است که زنان کشور ما باورهای عمیقی دارند. ما نباید اینقدر در زندگی خصوصی مردم دخالت کنیم. ما باور داریم که زنان کشور ما خودشان تشخیص بهتری از ما دارند.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار