| کد مطلب: ۱۰۱۶۲۴۷
لینک کوتاه کپی شد

بدانيد بدون مردم نتيجه نمي‌گيريد

عکس: خدابخش مالمیر

آرمان ملـی- حمیـد شجـاعی: بـا وجــود اختلاف‌نظــر و ســلایــق گـونـاگـون در میــان جریان‌های سیاسی، چهره‌‌ها و حتی کاندیداهای ریاست‌جمهوری اما فصل مشترک همه آنها دعوت مردم به حضور حداکثری در پای صندوق‌های رای است؛ هر چند پیش از این برخی از عدم‌اهمیت کاهش مشارکت در انتخابات گفته بودند اما امروز که به فضای سیاسی کشور می‌نگریم همه از انتخابات باشکوه و مشارکت حداکثری می‌گویند؛ امری که برای اصلاح‌طلبان مسرت‌بخش و برای جریان رقیب بعضا ملال‌آور بوده است. با این حال آنطور که مرکز افکارسنجی ایران (ایسپا) در آخرین نظرسنجی خود منتشر کرده میزان مشارکت در انتخابات ۴۲ درصد محاسبه شده است. یعنی چیزی در حد مشارکت در انتخابات مجلس یازدهم، که این میزان بیشتر مطلوب‌نظر اصولگرایان است که با رایی حداقلی نامزد خود را به پاستور می‌فرستند. اما مردم باید بدانند سرنوشت این انتخابات نیز مثل انتخابات‌های گذشته در دستان خودشان است و این آنها هستند که می‌توانند تغییر را رقم بزنند. آیت‌ا... سید‌حسن خمینی نیز در این خصوص بیان می‌کند: «‌مردم تصمیم‌گیر هستند و وقتی همراهی مردم نباشد هیچ نتیجه‌ای نمی‌‌توان گرفت.» حال باید دید انتخابات پیش‌رو چه میزان با اقبال عمومی روبه‌رو خواهد شد و در نهایت چه کسی سیزدهمین رئیس‌جمهور خواهد بود.
قدرت رای مردم
دو روز تا 28 خرداد یعنی موعد برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم و شوراهای ششم فرصت باقی است و همه احزاب و اشخاص در تلاشند به هر نحوی در‌صدد اقناع افکار عمومی برای حضور پای صندوق‌های رای در جهت حمایت از خود و جریان متبوع خود برآیند. این در حالی است که شاید این رویکرد در بخش قابل‌توجهی از مردم وجود داشته باشد که به‌واسطه نارضایتی‌های اقتصادی، معیشتی، عدم‌تحقق وعده‌های داده شده و عدم‌رفع مطالبات‌شان عملا تمایلی برای حضور و مشارکت در انتخابات نداشته باشند. چرا که فکر می‌کنند مشارکت یا عدم‌مشارکت‌شان در نتیجه انتخابات و از آن مهمتر سرنوشت خودشان تاثیر‌گذار نخواهد بود و اساسا با رای دادن چیزی تغییر نخواهد کرد. هر چند عده‌‌ای دیگر از مردم نیز رویکرد دیگری دارند مبنی بر اینکه پیروز انتخابات پیش از این مشخص شده و رای‌دادن یا ندادن ما تاثیری در اصل موضوع و انتخاب رئیس‌جمهور ندارد. اما اگر نیک بنگریم می‌بینیم اینگونه نیست. چرا‌که اگر نگاهی به برخی مقاطع انتخاباتی بیندازیم می‌بینیم گرچه عزم برخی جریانات بر این بوده که یک کاندیدای خاص در انتخابات به پیروزی رسیده و وارد پاستور شود اما عزم مردم در انتخابات خواستار یک کاندیدا با تفکرات و رویکردهای دیگر بوده که این امر باعث شده تمامی معادلات به‌هم خورده و بر‌خلاف تصور‌های غالب و حاکم این کاندیدا یا کاندیداهای مردم بوده‌اند که به پیروزی دست یافته‌اند. مثال بارز این قضیه را می‌توان در انتخابات دوم خرداد 76 که از آن به حماسه روایت می‌شود، مشاهده کرد که با وجودی که همگان منتظر این بودند که پس از آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی، علی‌اکبر ناطق‌نوری کرسی‌نشین پاستور شود اما در یک شگفتانه و بر‌خلاف انتظار‌ها سید‌محمد خاتمی با مشارکت حداکثری و رای بالای ملت به ریاست‌جمهوری رسید و ثمره این ریاست‌جمهوری نیز 8 سال طلایی دوران اصلاحات بوده، که به قرائت همگان بهترین دولت پس از انقلاب به لحاظ عملکردی بوده است. 22خرداد 92، 7 اسفند 94 و 29 اردیبهشت 96 نیز مقاطعی دیگر از انتخابات‌های برگزار شده در سال‌های اخیر بوده که مشارکت ملت باعث شده منتخب یا منتخبان‌ آنها وارد قوه مجریه یا مجلس شوند. لذا با این تجارب درخشان از اهمیت و ضرورت رای و مشارکت مردم، باز هم می‌توان این تجارب شیرین را تکرار کرد و دولتی روی کار آورد که همانطور که اقتصاد و معیشت مردم را در اولویت کاری خود دارد، به مسائل دیگری چون آزادی‌های مردم، مسائل زنان و جوانان، فضای مجازی و ارتباط و تعامل مسالمت‌آمیز با دنیا نیز نگاه مثبت و موثری داشته باشد. آنچه مسلم است‌ و مردم باید بدان همت گمارده‌اند اینکه نهاد انتخالبات هنوز کار می‌کند و هنوز هم می‌توان هرگونه تغییری را از محل صندوق رای رقم زد؛ فقط کافی است مردم به قدرت رای خود در تغییر شرایط، رویکردها و عملکردها باور داشته باشند و بدانند این خود آنها هستند که در نهایت سرنوشت چهار ساله خود و کشورشان را رقم می‌زنند و به دست رئیس‌جمهور منتخب می‌سپارند. پس چه بهتر که در این تعیین‌سرنوشت مشارکت داشته باشند تا فردای انتخابات آه و حسرتی بین نباشد که اگر مشارکت می‌کردیم شرایط به‌گونه‌ دیگری رقم می‌خورد.
مردم تصمیم‌گیر هستند
شامگاه دوشنبه بود‌ که ویدئویی در صفحه اینستاگرام یادگار امام(ره) منتشر شد که در آن از اهمیت نقش مردم در جامعه و جمهوری اسلامی سخن می‌گفت.‌ آیت‌ا... سید‌حسن خمینی می‌گوید: «‌انقلاب اسلامی میخ تابوت را بر تفکر سلطنتی در این کشور زده است. لذا هم استقلال، هم آزادی و رکن سوم هم جمهوری است که مردم تصمیم‌گیر هستند.» وی در ادامه می‌افزاید: «البته وقتی می‌گوییم مردم یعنی اکثریت؛ چون همه نمی‌توانند با هم همراه باشند. یعنی اکثریت می‌آیند، به همان مکانیسم‌های پذیرفته شده جهانی تن می‌دهند و مسیر را پیش می‌برند.» تولیت مرقد مطهر امام خمینی افزود: «امام بلافاصله پس از پیروزی انقلاب اصل رفراندوم را مطرح کردند و به رای مردم گذاشتند. رهبر انقلاب هم نکته خوبی گفتند که هر جا مردم بودند مشکلات حل شده و هر‌جا همدلی نکردند مشکلات تلنبار شده است.» سید‌حسن خمینی بیان کرد: «نیت مسئولان هر چقدر خوب بوده هیچ فایده نکرده اگر مردم همراهی نکردند. در دفاع مقدس فیلمی هست که از امام (ره) پخش می‌شود که اگر این مردم نبودند شما نمی‌توانستید دفاع کنید، جنگ را اداره کنید و حتی نمی‌توانستند صلح و رفاه و اقتصاد را اداره کنند. لذا تا وقتی همراهی مردم نباشد هیچ نتیجه‌ای نمی‌گیرید.» یادگار امام (ره) تصریح کرد: «البته رکن چهارم نیز اسلام، اخلاق‌مداری، دینداری و شریعت‌محوری است که باید مراقب باشیم در دام کسانی که احیانا می‌خواهند دین را از عرصه فردی و جمعی انسان‌ها خارج کنند، نیفتیم.»
من رای می‌دهم
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: «یقین دارم رأی ندادن هیچ مشکلی را حل نمی‌کند؛ پس من رأی می‌دهم.» حجت‌الاسلام سیدمحمد‌علی ابطحی در صفحه توئیتر خود نوشت: «‌این روزها خیلی اندیشیده‌ام. من نمی‌دانم رأی دادن در وضعیت فعلی مشکلی را به نفع مردم حل می‌کند یا نه. اما یقین دارم رأی ندادن هیچ مشکلی را حل نمی‌کند. پس من رأی می‌ دهم و به آنها که نظر من را قبول ندارند احترام می‌گذارم. همین».

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار