مناظره باید پرسشمحورِ موضوعی باشد
مجید رضائیان استاد دانشگاه و پژوهشگر ژورنالیسم:
استاد دانشگاه و پژوهشگر ژورنالیسم گفت: اگر مناظره پرسشمحورِ موضوعی باشد، معلوم میشود هر نامزدی درباره مشکلات اساسی کشور چه برنامهای دارد. مجید رضائیان در گفتوگو با ایرنا، با بیان اینکه ساختار مناظرههای انتخاباتی دنیا، پرسشمحورِ موضوعی است، اظهار داشت: مجری در مناظرهها یک موضوع مثل مالیات را مشخص میکند. هر کدام از نامزدها باید توضیح دهند چه برنامهای برای مالیات دارند و به عنوان مثال میخواهند از ثروتمندان مالیات بیشتری بگیرند یا عموم مردم. اگر نامزدی قبلا حرفی درباره مالیات زده که در مناظره میخواهد زیرحرفش بزند، مجری یا نامزد دیگر دست او را رو میکند. وی افزود: انتخابات در ایران به جای شخصمحوربودن، باید برنامهمحور باشد. باید مردم را بهجای رایدادن به اشخاص به رایدادن به افکار دعوت کنیم. در حال حاضر انتخابات ما برنامهمحور نیست و شخصمحور است. این استاد دانشگاه و پژوهشگر ژورنالیسم با نقد برگزاری مناظره به شیوه فعلی اظهار داشت: مناظره در خدمت ترویج فرهنگ و ادبیات سیاسی برنامهمحور است. اگر مناظره پرسشمحورِ موضوعی باشد، معلوم میشود هر نامزدی درباره مشکلات اساسی کشور چه برنامهای دارد. برنامه مطرح شده توسط هر نامزد باید عملیاتی و مشخص باشد. ولی برخی نامزدها اصول کلی برنامه را بهجای برنامه قالب میکنند. وی افزود: در یک مناظره اقتصادی مجری باید بگوید میخواهیم به عنوان مثال درباره سه موضوع تولید، مالیات، بیمه همگانی صحبت کنیم. نامزدها هم باید پاسخ دهند در این سه مساله از چه ظرفیتهایی قرار است استفاده کنند. پرسشهای مطرح شده باید شفاف باشد. اما مناظرههای ما به این شکل نیست و به همین دلیل اثرش به حداقل میرسد. یک نامزد سند میآورد که فلانی کجا زمین گرفته و دیگری میگوید تو فلان جا فلان خلاف را کردی. رضائیان با اشاره به این نکته که تاثیر مناظرههای دو نفره از چند نفره بیشتر است، ادامه داد: لزومی ندارد همه برنامههای مناظره یک مجری داشته باشد. یک مجری که کارشناس اقتصادی است، میتواند بخش اقتصادی را اجرا کند و مجری-کارشناس فرهنگی عهدهدار اجرای بخش فرهنگی شود. این استاد دانشگاه و پژوهشگر ژورنالیسم با بیان اینکه صاحبنظران رسانه باید در روند برگزاری مناظرهها نقش داشته باشند، اظهار داشت: متاسفانه به این صاحبنظران مراجعهای نمیشود و از آنها سوالی نمیکنند. برای صاحبنظران عرصه رسانه فرقی نمیکند این نامزد یا آن نامزد برنده شود. آنها میگویند در مناظرهها سراغ روشی بروید که فایدهاش بیشتر است. حساسترین موضوعات کشور گرههایی دارند که مربوط به بخش ارتباطات و رسانه است. باید عینک سیاسی و امنیتی را از چشم برداریم و سراغ متخصصان این حوزه برویم.
ارسال نظر