| کد مطلب: ۱۰۱۵۸۳۶
لینک کوتاه کپی شد

با«گشت ارشاد» در راه پاستور...

آرمان ملی- وحید استرون: طی دو دهه اخیر، یکی از عواملی که سبب شده، اقبال عمومی نسبت به یک کاندیدا افزایش پیدا کند، صحبت‌ها و رفتارهای بعضا پوپولیستی اوست که بسیاری بر این باورند از زمان تشکیل دولت نهم در کشور آغاز شده است و در آن زمان نیز موضوعات اجتماعی یکی از ارکان اصلی این اظهارنظرها و اقدامات بود.

شاید نماد این رفتارها را می‌توان از آن عکس‌های معرف (بوسیدن دست رفتگران توسط کاندیداهای شورا) مثال زد و به روزهایی رسید که کاندیداهای سیزدهمین دوره ریاست جمهوری می‌خواهند با اظهارنظرهای مختلف هر‌طوری که شده شانس خود را برای به‌دست آوردن کلید پاستور به دست بیاورند. در این میان اظهارنظرهای کاندیداها در دومین مناظره تلویزیونی که با موضوع آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی برگزار شد، سبب شده بسیاری به صحبت‌های آنها واکنش نشان دهند. برخی معتقدند که گفته‌ها در کلام برخی از کاندیداها، نقض 180 درجه‌ای رویکرد گذشته‌شان نسبت به مسائل اجتماعی است. برکسی پوشیده نیست که خاصیت موضوعات اجتماعی نیز به‌گونه‌ای است که به‌سرعت جنجال می‌آفریند و جامعه در طرفة العینی به آن واکنش نشان می‌دهد. هرچند که بسیاری بر این باورند صحبت‌های کاندیداها در مناظره دوم، گفته‌های زبانی و فقط برای جمع کردن رای مردم است، اما برکسی پوشیده نیست که هر کدام از این اظهارنظرها باید با حضور کارشناسان و در سال‌های طولانی مدت بررسی شود تا شاید ایرادات آنها برطرف گردد، زمانی که به عمر چهارساله رئیس جمهور آینده نمی‌رسد. مثلا حسن روحانی، رئیس جمهور درباره موضوعاتی که در ارتباط با فیلترینگ و عدم محدودیت به فضای مجازی در دولت سیزدهم از سوی کاندیداها اشاره شده بود، گفته است: «در این هشت سال تحولات بزرگی رخ داده که باید به آنها توجه کنیم، به خاطر همین تحولات هیچ کسی امروز نمی تواند بگوید که من طرفدار فیلترینگ هستم. در این هشت سال دولت چه کرد. هیچ کسی جرأت نمی‌کند بگوید من طرفدار فیلترینگ هستم. این‌هایی که در دولت یازدهم رو در روی من و سینه به سینه من شده بودند و همه جور پرونده سازی درست کرده بودند که باید این فیلتر شود و آن فیلتر شود حالا الحمدا...همه می گویند ما طرفدار پهنای باندیم. این باند اخیرا چقدر خوب شده است! پهنایش قبلا خیلی‌ها را اذیت می‌کرد اما اخیرا پهنایش چقدر خوب شده. این کار بزرگی است که انجام شده و فکر نکنید این کار مهم نیست.» در تایید این صحبت‌ها می‌توان گفت که بعد از اظهار وزیر ارتباطات در هشتم بهمن ۹۹، پهنای باند شبکه‌های اجتماعی به شدت کاهش پیدا کرد و از سرعت اینترنت به طرز محسوسی کاسته شد، هرچند که سخنگوی قوه قضائیه در آن روز گفته بود: «احضار وزیر ارتباطات ناظر بر پهنای باند شبکه‌های اجتماعی است درحالیکه باز هم آدرس غلط به مردم داده شد و موضوع، پهنای باند نیست.» این موضوع تا آنجا پیش رفت که بسیاری از دانش‌آموزان که از فضای پلتفرم «شاد» استفاده می‌کردند، دانشجویان و مشاغلی که در بستر اینترنت کار می‌کردند، دادشان به هوا بلند شد و هنوز سرعت و پنهای باند به حالت قبل بازنگشته. همچنین موضوع فیلترینگ تلگرام و استرس روزانه فیلترینگ اینستاگرام مانند کابوس شده است.
گشت ارشاد، پای ثابت رای آوردن
«حجاب» و گشت ارشاد نیز یکی دیگر از موضوعاتی است که کاندیداها هم در مناظره اول و هم دوم به آن اشاره کردند. موضوعی چالشی که در هر دوره از انتخابات مطرح می‌شود، اما مردم براین باورند که با رای آوردن کاندیداها به فراموشی سپرده می‌شود. در انتخابات سال 88 وقتی پای مناظره‌ها به خانه باز شد کاندیداها با انتقاد از گشت ارشاد قصد رای اوری از این طریق را داشتند. یکی از کاندیداها در مورد گشت ارشــاد گــفته بود: «اگر گشت ارشاد را در تمام خیابان ها بیاوریم نمی‌توانیم جلوی بدحجابی را بگیریم. در صورت پیروزی گشت ارشاد را جمع آوری می‌کنم.» محسن رضایی کاندیدای دیگر این انتخابات در مورد گشت ارشاد در سال 88 گفت: «گشت ارشاد برای اراذل و اوباش باید باشد نه جوانان کشورمان.» حسن روحانی در سال 92 و در جریان مناظرات گفته بود: «در مقوله فرهنگ بگیر و ببند جایی ندارد. نمی‌توان با استفاده از پلیس در حوزه فرهنگ کاری کرد. باید از طریق کار فرهنگی کارها را دنبال کنیم. دختران و پسران ایرانی خودشان حجابشان را رعایت می‌کنند و نیازی به کار پلیسی نیست.» اما موضوع گشت ارشاد و حجاب نیز از تیغ مناظره نگذشت و عبدالناصر همتی گفت: «چه آزادی اجتماعی برای جوانان گذاشته‌ایم؟ چرا همه جوانان می‌خواهند از کشور بروند؟ برای جوانان چه تفریحی در کشور وجود دارد؟ چرا برای زنان این همه محدودیت ایجاد کرده‌ایم؟ با پیامک حجاب به زنان استرس وارد می‌کنیم. باید این نحوه برخورد گشت ارشاد را ممنوع کنیم.» اما به سرعت سردار حسین رحیمی نیروی انتظامی به این گفته همتی واکنش نشان داد و گفت: «نمی‌توان با شئونات اسلامی و اخلاقی جامعه، بازی کرد. این مسائل نباید برای جمع کردن رای مورد استفاده قرار گیرد.»
یک روز بعد، طرح ناظر اجرا شد
در این میان محسن مهرعلیزاده با عدم اطلاع از روند اجرای طرح ناظر، این طرح را به قوه قضائیه نسبت داد، در حالی که این طرح با درخواست نیروی انتظامی و موافقت و حمایت وزیر کشور اجرا شده است. به موجب تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی عدم رعایت حجاب شرعی در منظر عموم و در اماکن عمومی از ناحیه بانــوان جرم شمرده می‌شود. طــبق گــفته سردار احمد نوریان، معاون اجتماعی پیشین ناجا در مورد «طرح ناظر» و چرایی قرار گرفتن آن در دستور کار پلیس، فارغ از نگاه‌های سیاسی و جریانی حاکم بر جامعه، پلیس به عنوان ناظم اجتماعی و مدافع امنیت عمومی در چارچوب قوانین جاری کشور، خود را موظف به حفظ نظم عمومی و تأمین امنیت تمام قشرهای جامعه با هرگونه نگرش و گرایشی می‌داند و ملاک عمل نیروی انتظامی، رعایت قوانین و ارزش‌های رسمی و پذیرفته حاکم و حقوق شهروندی است.
روند سرد واکسیناسیون، چالش داغ کاندیداها
در این میان نیز وزارت بهداشت، به سخنان قاضی‌زاده هاشمی در مورد واکسن واکنش تندی نشان داد. این نماینده اصولگرای مجلس در دومین مناظره تلویزیونی گفته بود: «یک نفر در کلاب هاوس اعلام کرد که می‌توانستم 18 میلیون دوز واکسن وارد کند، اما دولت همراهی نکرده و اگر این تعداد واکسن وارد کشور می‌شد، 80 درصد مرگ و میر در کشور کاهش پیدا می‌کرد.» با این حال وزارت بهداشت در بیانیه‌ای اعلام کرد: «از ۱۸ میلیون دوز واکسن در مرداد گذشته صحبت می‌کنند در حالی‌که کشور مورد ادعا تا آبان حتی یک میلیون دوز واکسن نداشت و نزدیکترین افراد و افکار به ایشان تا دیروز خرید واکسن را همگامی با توطئه جهانی علیه جمعیت اعلام می‌کردند.» با این حال، اظهار نظرهای کاندیداها همچنان ادامه دارد و باید در انتظار روزهای آینده بود، اما آنچه که از شواهد پیداست، مردم دیگر با این وعده‌ها و سیاه‌نمایی‌ها یک نفر را انتخاب نمی‌کنند. همان‌طور که میلیون‌های نفر در توئیتر اعلام کردند که به‌جای سیاه‌نمایی گذشته، چراغی برای راه آینده باشید تا کشور را از این شرایط نجات دهید.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار