| کد مطلب: ۱۰۱۵۸۲۱
لینک کوتاه کپی شد

عزم بهارستان برای رفع موانع قانونی واردات خودرو

آرمان‌ملی: بحــث واردات خودرو در روزهای پایانی دولت در حالی از سوی کمیسیون صنایع مجلس در حال پیگیری است که طرح این موضوع در زمان بررسی بودجه سالجاری با مخالفت شدید دولت همراه شد. البته به‌نظر می‌رسد مخالفت دولت در واردات اگرچه که با هدف حمایت از دو خودروساز بزرگ کشور صورت می‌گیرد، اما در واقع منافع آن به جیب مافیای این صنعت و البته چینی‌سازنی می‌رود که خودروهای ارزان‌قیمت و بی‌کیفیت را تا 3 برابر قیمت واقعی در بازار انحصاری به مصرف‌کننده عرضه می‌کنند، حال به‌نظر می‌رسد این‌بار 2 خودروساز بزرگ کشور که با روش حمایتی دولت چندان موافق نیستند و در نامه‌ای که به کمیسیون صنایع مجلس ارسال کردند ضمن موافقت با آزادسازی واردات خواستار حذف قیمت‌گذاری دستوری برای امکان رقابت‌پذیری در بازار شدند. موضوعی که به گفته اعضای کمیسیون مجلس نیز با جدیت در حال پیگیری برای برخی ممنوعیت‌های قانونی است.
مزیت‌های واردات
در این رابطه حسینی‌کیا نماینده مردم سنقر در مجلس در خصوص رویکرد کلی مجلس در خصوص واردات خودرو می‌گوید: یکی از موضوعاتی که در جریان دیدارهای اخیر خودروسازان، قطعه‌سازان و کارشناسان با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مورد بررسی قرار گرفت، موضوعات مرتبط با بهبود قیمت و ارتقای سطح کیفی خودروهای داخلی است. نمایندگان مجلس با هرگونه نوسانات قیمتی مخالف هستند و معتقدند باید از راهکارهایی استفاده شود که مبتنی بر آنها بتوان نوسانات موجود در بازار خودرویی کشور را به حداقل رساند. وی افزود: یکی از راهکارهایی که می‌تواند به‌عنوان یک ایده اجرایی موردتوجه قرار بگیرد، بحث واردات خودرو است و به‌نظر می‌رسد در شرایط فعلی می‌توان از این راهکار برای رشد کیفی و رقابتی کردن بازار داخلی بهره برد. ضمن اینکه از این طریق نوسانات موجود در بازار نیز تا حد قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند. حسینی‌کیا ادامه داد: واردات باید به‌صورت محدود و کاملا برنامه‌ریزی شده باشد. بازکردن افسارگسیخته بازارهای کشور به‌روی خودروهای خارجی می‌تواند تولیدات داخلی را با مشکل روبه‌رو کند. در این زمینه باید حد توازن رعایت شود تا اثرات مثبتی برای تولید داخلی داشته باشد. او درخصوص مزیت‌های واردات گفت: نخستین مزیت واردات خودرو آن است که می‌تواند خودروسازان را به‌سمت کیفی‌سازی بیشتر محصولات تولید داخل سوق دهد. به‌هرحال زمانی‌که خودروساز بداند که برندهای خارجی در بازار داخل وجود دارند، تلاش می‌کند تا سطح کیفی محصولات خود را افزایش دهد. دومین مزیت واردات در قیمت خودرو نمایان می‌شود و باعث توازن بخشیدن به قیمت خودرو در داخل خواهد شد. عضو کمیسیون صنایع و معادن ضمن انتقاد از افزایش مستمر قیمت خودرو یادآور شد: در شرایط فعلی متاسفانه با کوچکترین تکانه‌ای شاهد هستیم که خودروسازان قیمت محصولات تولیدی خود را افزایش می‌دهند. حسینی‌کیا در ادامه افزود: سومین ویژگی مثبت در واردات، شکستن انحصاری است که در بازارخودرو وجود دارد. اساسا هر نوع انحصار در بازارها به ضرر اقتصاد و مصرف‌کننده است. یکی از مهمترین برنامه‌های مجلس مقابله با انحصارات است. این نماینده خاطرنشان کرد: در نهایت نیز واردات خودرو منجر به رقابتی‌شدن محصولات داخلی خواهد شد. به عبارت روشن‌تر واردات خودرو می‌تواند زمینه توانمندی بیشتر تولیدکننده داخلی را فراهم سازد. تا زمانی‌که خودروسازان رقابت سالمی ‌با نمونه‌های مشابه خارجی نداشته باشند، نمی‌توانند سطح کیفی خود را متناسب با فضای بین‌المللی ارتقا دهند.
افزایش بازارهای صادراتی
حسینــی‌کیا ضمــن اشـاره به تبعات مثبت این تصمیم گفت: با استفاده از این تصمیم می‌توان وزن بازارهای صادراتی کشور در حوزه خودروسازی را افزایش داد. خودروی ایرانی زمانی‌که بتواند در داخل با برندهای خارجی رقابت کند، در صحنه بین‌المللی نیز می‌تواند سهم خود را از بازارهای صادراتی کسب کند. به‌نظرم مدیران صنعت خودرو و قطعه‌سازان نیز این ضرورت را درک کرده‌اند. نامه‌ای که اخیرا از سوی خودروسازان در خصوص واردات خودرو به مجلس ارسال شده در راستای این درک تازه است. او در پاسخ به اینکه مجلس چگونه قصد دارد، بسترقانونی برای اجرای این ایده را فراهم کند؟ تصریح کرد: البته در این زمینه محدودیت‌های قانونی در اسناد بالادستی وجود دارد. در برنامه ششم توسعه در این زمینه منع قانونی لحاظ شده که باید این بستر قانونی متناسب با شرایط کشور ایجاد شود. یک زمانی ضرورت کشور ایجاب می‌کرد از واردات خودرو ممانعت به‌عمل آید، امروز ممکن است احساس شود واردات به رشد این صنعت کمک می‌کند، بنابراین باید زمینه قانونی آن فراهم شود. حسینی‌کیا خاطرنشان کرد: کمیسیون صنایع و معادن مجلس در هفته‌های آینده موضوع را بررسی خواهد کرد و در نهایت بهترین تصمیم که در آن هم توان تولید داخلی مورد توجه قرار گرفته باشد و هم به مطالبات مصرف‌کنندگان پاسخ داده شده باشد، اخذ خواهد شد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار