| کد مطلب: ۱۰۱۵۸۱۶
لینک کوتاه کپی شد

رقابت اصولگرایان با هم برای رسیدن به بهشت!

آرمان ملی- مطهره شفیعی: عزم اصلاح‌طلبان برای ورود مجدد به بهشت جزم است. بیشتر کاندیداهای این جریان ردصلاحیت شده‌اند اما این موضوع سبب گوشه‌نشینی اصلاح‌طلبان نشده و تصمیم گرفته‌اند کار را با سایر کاندیداهای تایید‌شده، ادامه دهند. برخلاف اصولگرایان، که گرفتار اختلافات داخلی هستند، اصلاح‌طلبان مسیری را انتخاب کرده‌اند که علاوه‌بر نظر اعضای جبهه اصلاحات‌، رای مردم هم در ارائه لیست موثر باشد. نکته قابل‌تامل اما انتشار لیست نهایی تایید‌شدگان انتخابات شورای شهر‌تهران بوده که در آن نام اعضای فعلی این شورا که تایید‌صلاحیت شده بودند، وجود ندارد. دیروز رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی درباره پیش‌انتشار اسامی نهایی انتخابات شورای ششم و رد‌صلاحیت عضو تایید‌صلاحیت شده شورا گفت: این موضوع را شنیدم، اما هنوز آن را چک نکردم و نمی‌توانم دقیق درباره آن صحبت کنم. اما صحبت بر این بود که برخی تایید شده‌اند ولی در لیست قرار نگرفته‌اند و شبهاتی وجود دارد که باید دقیق‌تر از فرمانداری چک کنم و با هیات نظارت شوراها در مجلس نیز صحبت کنم و بعد نظرم را بگویم. هاشمی درباره شرکت جبهه اصلاحات در انتخابات شوراها گفت: جلسه‌ای تشکیل و تصمیم گرفته شد جبهه اصلاحات در انتخابات شوراها لیست داشته باشد. در این جبهه بیش از ۳۰ حزب و انجمن وجود دارد که براساس مصوبه قرار است لیستی را تایید کند و امیدواریم این لیست براساس سیستم و دریافت نظر نمایندگان احزاب در جبهه اصلاحات ایران تایید و منتشر شود.
اصولگرایان هنوز درگیر اختلاف هستند
اختلافات شدید اصولگرایان در زمانی که تصور می‌کنند در یک قدمی رسیدن به قدرت هستند، اوج می‌گیرد؛ دلیلش هم تعدد طیف در این اردوگاه است. در این روزها اصولگرایان با ذهنیت و تصور حضور در پاستور خوشحال هستند و می‌خواهند در انتخابات شورای شهر هم پیروز باشند؛ بنابراین بسیاری از اعضای این جریان خود را کاندیدا کرده‌ و برای انسجام‌بخشی و ارائه لیست مشترک برنامه‌ریزی کرده‌اند که در اولین گام هم ناموفق بوده‌اند چرا که دو نهاد سازو‌کار جداگانه به نام شورای وحدت و شورای ائتلاف به‌جای یک نهاد هماهنگ ایجاد شده که این نهاد برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 هم دچار اختلافات زیادی بوده و هست و این اختلافات برای انتخابات شورای شهر علنی شده است.
لیست وحدت آمد؛ خبری از ائتلافی‌ها نیست!
دیروز شورای وحدت اصولگرایان لیست انتخاباتی خود را برای شورای شهر ارائه کرد؛ لیستی که ناقص بوده و دلیلش ردصلاحیت غیرمنتظره مرتضی طلایی عنوان شده است! در این لیست اسامی ابوالفضل قناعتی، مسعود زریبافان، احمد نیکبختیان، ضرغام صادقی، خجسته‌پور، مهدی وکیل‌پور، خان‌محمدزاده،‌ حسن بیادی، عبدالمقیم ناصحی، کرمی، صدری، طالب‌نیا، حشمتیان، اخگرپور، وکیلی، داداش‌پور، رجبی، شهاب و عمرانی آمده است. اما خبری از لیست شورای ائتلاف نیست. 15 خرداد بود که عضو شورای ائتلاف نیروی‌های انقلاب تاکید کرد هنوز لیست شورای ائتلاف برای شورای شهر تهران بسته نشده و لیست نهایی در ۱۷ یا ۱۸ خرداد اعلام می‌شود. مهدی چمران در پاسخ به این پرسش که لیستی در فضای مجازی با عنوان لیست شورای ائتلاف برای ششمین دوره انتخابات شورای شهر تهران منتشر شده است، گفت: هنوز لیست شورای ائتلاف بسته نشده است. وی ادامه داد: ما هنوز انتخاب نهایی را انجام نداده‌ایم که بخواهیم لیست بدهیم. این لیست‌ها که منتشر می‌شود ربطی به ما ندارد. تا امروز 20 خرداد هنوز لیست شورای ائتلاف منتشر نشده است. گفتنی است مرتضی طلایی، نایب رئیس سابق شورای شهر تهران در نامه‌ای به وزیر کشور، با اعلام اینکه «پس از تایید‌صلاحیت اولیه در هیات نظارت تهران» در اقدامی که آن را فراقانونی و عجیب خوانده، نام خود و برخی نامزدهای تایید‌صلاحیت شده در لیست نهایی از سوی هیات نظارت مرکزی انتخابات شوراهای شهر و روستا حذف شده، خواستار رسیدگی به این موضوع از سوی وزیر شده است.
شکافی که تایید شد
زمانی که مهدی چمران برای انتخابات شورای‌شهر ثبت‌نام کرد برای برخی قطعی بود که او رئیس شورای شهر ششم خواهد بود؛ اما دیروز این حقیقت عیان شد که چمران به سادگی نمی‌تواند رئیس شود؛ چرا‌که طیف موازی این جریان یعنی شورای وحدت برنامه دیگری دارد. شکاف بین شورای وحدت و ائتلاف موضوع قابل‌کتمانی نیست؛ چنانکه مهدی چمران هم به آن اشاره کرده است. او چندی قبل در مورد انتشار شایعاتی در خصوص بروز شکاف و انشقاق در جبهه اصولگرایان و ارائه لیست‌های انتخاباتی مختلف برای شورای شهر گفت: این موضوع را تایید می‌کنم. البته در این مورد شورای انقلاب کارهای خود را کرده بود و بعد هم شورای وحدت کار خود را شروع کرد؛ ولی امیدواریم به‌نتیجه واحدی در انتخابات شوراها برسیم؛ گرچه در انتخابات ریاست‌جمهوری مشکلی بین شورای ائتلاف و وحدت وجود ندارد. چمران‌ در این مورد تاکید کرد: تلاش ما این است که برای شورای شهر تهران به یک لیست واحد برسیم، اما اگر نشود اجبارا باید لیست‌های مختلف بدهیم. تاکنون به لیستی نرسیده‌ایم که به سرلیست فکر کنیم؛ اما در کل و براساس یک رویه مشخص، قطعا در مجمع هرکسی در انتخابات رای بیشتری داشته باشد به عنوان سرلیست معرفی می کنیم. چمران در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه آیا افرادی در شورای شهر دوره پنجم، که در روزهای اخیر مواضع خود را تغیر داده‌اند،‌ می‌توانند در لیست شورای ائتلاف قرار بگیرند؟ گفت: قاعدتا کسانی که به شورای ائتلاف بیایند باید مرامنامه و راه و روشی که تعیین می‌کنیم، بپذیرند. اگر کسی نپذیرد در مجمع معرفی نمی‌شود که رای بیاورد. رئیس شورای شهر پیشین تهران درباره سهم‌خواهی احزاب برای کابینه دولت از کاندیدای اصولگرای ریاست‌جمهوری گفت: رئیس‌جمهور خودش تیم مشاورانی دارند که کار را برعهده می‌گیرند؛ اینکه احزاب و دیگران سهم‌خواهی کنند کار صحیحی نیست. وی با ذکر اینکه خوشحالیم که در سه دوره قبلی یعنی دوره‌های دوم، سوم و چهارم شورای‌شهر تهران با همه مشکلاتی که بوده با تعامل و همکاری مسائل شهر را با تخصص اداره کرده‌ایم گفت: بی‌تردید مسائل شهر تخصصی است و نباید سیاسی اداره شود. مسلما اینکه کاری در شهر انجام نشود مانند دیکته نانوشته است که غلط ندارد و چیزی از آن در نمی‌آید.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار