| کد مطلب: ۱۰۱۵۸۰۲
لینک کوتاه کپی شد

شاید «تَکرار» خاتمی چاره‌ساز باشد

آرمان ملی- پــس از شــروع رسمی انتخابات و رد‌صلاحیت هر 9 نـامزد جبهه اصلاحات ایران توسط شورای نگهبان، این جبهه در بیانیه‌ای اعلام کرد که نامزدی برای معرفی به مردم ندارد. اما با جدی‌تر شدن فضای انتخابات برای نامزد‌های اصلاح‌طلب و نیاز مبرم به گرم کردن فضای سرد انتخابات با افزایش مشارکت مردم، هر دو کاندیدای موسوم به اردوگاه اصلاح‌طلبان، درخواست جلسه‌ای با جبهه اصلاحات داشته‌اند تا بتوانند نهاد اجماع‌ساز را برای حمایت از خود راضی کنند اما تا‌کنون این نهاد روی خوشی به درخواست این دو کاندیدا نشان نداده و نتیجه‌ای را به همراه نداشته است.
ناکامی برای جلسه با جبهه اصلاحات
محسن مهرعلیزاده که در دولت محمد خاتمی معاون وی بوده است و اکنون در صحبت‌هایش تاکید دارد دولت سوم خاتمی را تشکیل خواهد داد، در دهم خرداد که در کلاب‌هاوس برای پاسخگویی به پرسش‌های مخاطبان حاضر شده بود، از این گفته که با محمد خاتمی و بهزاد نبوی دیدار داشته است و برای ارائه برنامه‌های خود به جبهه اصلاح‌طلبان هم اعلام آمادگی کرده است. اگرچه در همان زمان آذر منصوری، سخنگوی جبهه اصلاحات و جواد امام، از اعضای این جبهه هر یک جداگانه اعلام کرده‌اند جبهه اصلاحات درخواست جلسه‌ای را که از سوی هر دو کاندیدا مطرح شده بود، هنوز نپذیرفته است و نتیجه را پس از مشخص شدن اعلام خواهد کرد. با این حال روز گذشته حسن رسولی، عضو نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان به «خبرگزاری برنا» در رابطه با آخرین تصمیمات نهاد اجماع‌ساز در مورد اعلام برنامه محسن مهر‌علیزاده و عبدالناصر همتی‌، بیان کرد: «من و بهزاد نبوی معتقد بودیم که این دو کاندیدا می‌توانند برای اعلام برنامه به نهاد اجماع‌ساز بیایند تا برنامه آنها بررسی شود. اما مجمع عمومی نهاد اجماع‌ساز با رویکرد بنده و بهزاد نبوی مخالف بود و در نتیجه اجازه حضور به مهرعلیزاده و همتی داده نشد.» با این تفاسیر این دو کاندیدا که منتظر چراغ سبز از سوی جبهه اصلاحات ایران بودند، با ناکامی مواجه شدند. اگرچه وضع همتی با مهر‌علیزاده متفاوت‌تر است؛ چرا که او از حمایت حزب کارگزاران سازندگی برخوردار است.
تکذیب حمایت خاتمی
از جمله گـــمانه‌زنی‌های دیـگری که از ابتدای انتــخابات مطرح مـی‌شد ورود خاتمی در جهت حمایت از یـکی از کاندیدا‌های اصلاح‌طلب بود؛ چـرا‌که در انتخابات دهمین دوره مجلس در سال 92 و انتخابات ریاست‌جمهوری پیشین، به خاطر داریم که او با «تَکرار» خود نتیجه قابل‌توجهی را در مــیزان مشارکت مردم ایجاد کرد. با این حال یازدهم خرداد مجمع روحانیون مبارز یکی از مهمترین تشکل‌های سیاسی جناح اصلاح‌طلبان را که ریاست آن به عهده محمد خاتمی بود‌، در بیانیه‌ای اعلام کرد هیچ نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران ندارد. در این خصوص بار‌ها از سوی چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب عنوان شده بود خاتمی نظرش در مورد حمایت از کاندیدا‌های اصلاح‌طلب همان تصمیمی است که نهاد اجماع‌ساز می‌گیرد. حال روز گذشته‌ اطلاعیه‌ای جعلی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده مبنی‌بر حمایت خاتمی از یک کاندیدا‌ی ریاست‌جمهوری که مدتی پس از انتشار، یکی از نزدیکان وی ضمن تکذیب این اطلاعیه تاکید کرد: «آقای خاتمی هیچ‌اظهار‌نظری راجع‌به کاندیداهای انتخابات نکرده و اطلاعیه منتسب به او جعلی و کذب است.» همچنین محمد‌علی ابطحی، عضو مجمع روحانیون مبارز هم گفته در واکنش به خــاتمی بــه‌طور شخصی قصد حمایت از هیچ کاندیدایی را ندارد.
تشتت در اصولگرایان
از این رو این پرسش مطرح می‌شود که اگر نهاد اجماع‌ساز از یکی از این کاندیدا حمایت کند و پس از آن هم محمد خاتمی مطابق با این تصمیم همراه شود شاید تغییری در میزان مشارکت رخ دهد، در نتیجه آیا بهتر نیست جبهه اصلاحات در تصمیم خود تجدید‌نظر کند؟ در این راستا یک عضو حزب کارگزاران سازندگی اظهار داشت: «به باور من باید چند روز دیگر بگذرد و نهاد اجماع‌ساز سریع‌تر یک نظر‌سنجی درباره میزان رای آقایان همتی و مهرعلیزاده انجام دهد و سپس با توجه به نتیجه تصمیم بگیرد. به نظر من اشکالی ندارد که نهاد اجماع‌ساز تجدید‌نظری روی تصمیمش بکند.
ادامه صفحه 6

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار